تبیان، دستیار زندگی
مصرف پاپ کورن سالم برای بدن مفید است و نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که این دانه‌های سفید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بفرمایید پاپ کورن سالم


مصرف پاپ کورن سالم برای بدن مفید است و نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که این دانه‌های سفید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد.

پاپ کورن

پاپ کورن، همان پف فیل یا ذرت بو داده. کمتر کسی موقع رفتن به سینما و تماشای فیلم یک ظرف پر و پیمان از این دانه‌های سفید پف کرده را به دست نمی‌گیرد. اصلاً برای خیلی‌ها تماشای فیلم یا فوتبال بدون خوردن پاپ کورن مزه نمی‌دهد؛ و شاید بچه ای نباشد که با دیدن آن دو پایش را در یک کفش نکند و دست آخر پیروزمندانه و پاپ کورن به دست به مسیرش ادامه ندهد. البته افرادی که هر روز مشغول حساب و کتاب کالری و ارزش غذایی خوراکی‌ها هستند پاپ کورن را پرکالری و بدون ارزش غذایی معرفی می‌کنند. اما باید بدانید نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد پاپ کورن چندان هم بی خاصیت نیست بلکه بر عکس اگر سالم تهیه شود پا به پای میوه و سبزیجات ارزش غذایی دارد و به جنگ سرطان و چاقی می‌رود. با ما همراه باشید تا بیشتر با این دانه های پف کرده آشنا شوید.

همین ابتدا بگوییم که مصرف پاپ کورن سالم برای بدن مفید است و نتایج پژوهشی که در دانشگاه سکراتون آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که این دانه‌های سفید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد.

پاپ کورن مانند تمام خوردنی‌های خانواده‌ی بزرگ غلات، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به خصوص پولیفنول‌ها می‌باشد. به عقیده‌ی محققان میزان پولیفنول‌های پاپ کورن قابل مقایسه با میوه و سبزیجات است. البته توجه داشته باشید ما در مورد پاپ کورن‌هایی حرف می‌زنیم که سالم هستند. یعنی خیلی شور، چرب یا شیرین نیستند. در این صورت می‌توانید با خیال راحت دست بچه ها بدهید تا نوش جان کنند و از خواص آن نیز استفاده کنند.

بهتر است بدانید...

بهتر است بدانید که این آنتی‌اکسیدان‌ها یعنی پولیفنول‌ها یک سلاح قوی در برابر رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به بافت‌ها و سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند.

پاپ کورن: یک میان وعده‌ی مناسب و سرشار از آنتی اکسیدان

آیا از پاپ کورن به عنوان میان وعده استفاده می‌کنید؟ اگر جوابتان مثبت است باید بگوییم کار درستی انجام می‌دهید به خاطر اینکه ذرت بو داده یا همان پاپ کورن سالم سرشار از فیبر است و همچنین یکی از منابع خوب آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. در واقع هر 100 گرم پاپ کورن حاوی 13 درصد پولیفنول‌های مورد نیاز روزانه‌ی ما هستند. جالب این است که بدانید همان پوسته‌ی نازک طلایی رنگ پاپ کورن که معمولاً بین دندان‌ها گیر می‌کند حاوی بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد.

میوه یا پاپ کورن؟

با وجود اینکه پاپ کورن نمی‌تواند جای میوه و سبزیجات را بگیرد اما با این حال سرشار از آنتی اکسیدان، کلسیم، پروتئین و آهن می‌باشد. یعنی با وجود اینکه خواص آن به پای میوه و سبزیجات نمی‌رسد اما شایستگی آن را دارد که به عنوان میان وعده مصرف شود. پاپ کورن هایی که به روش سالم تهیه می‌شوند کم کالری هستند و این هم یکی از مزایای دیگر آن محسوب می‌شود. برای همین لازم است به هیچ عنوان کره و نمک زیاد به آن اضافه نشود. معمولاً تمام پاپ‌کورن‌هایی که در بیرون به فروش می‌رسند سرشار از نمک، کره و یا روغن‌های دیگر هستند. در این صورت نمی‌توان این نوع پاپ کورن ها را سالم دانست. بهتر است خودتان دست به کار شوید و به سالم‌ترین روش ممکن پاپ کورن درست کنید.

روش تهیه‌ی پاپ کورن سالم

پاپ کورن یک میان وعده‌ی مناسب برای خود و فرزندانتان محسوب می‌شود اگر برخی از نکات را رعایت کنید. در سالم بودن این دانه های پف کرده‌ی سفید شکی نیست. بحث سر نحوه‌ی آماده کردن آن است. پاپ کورن هایی که در بیرون به فروش می‌رسد اغلب سرشار از چربی و نمک و قند هستند. بهترین راه برای تهیه‌ی پاپ کورن سالم همان روش بو دادن آن در ماهی تابه یا قابلمه‌ی در بسته است. برای تهیه‌ی یک پاپ کورن ساده نباید از مواد چرب استفاده کرد. درست است که کره، نمک و غیره باعث می‌شود پاپ کورن خوشمزه تر شود اما در عین حال کالری آن را نیز بالا می‌برد. برای همین باید از خیر نمک زیاد، شکر، کره و کارامل هم بگذرید. نمک علاوه بر افزایش فشار خون باعث احتباس آب و به دنبال آن ایجاد سلولیت می‌شود. مصرف پاپ کورن ساده و سالم یکی از روش‌های خوب برای پیشگیری از چاقی خود و فرزندانتان است. توصیه‌ی دیگر حفظ و مصرف پوسته‌ی طلایی آن است که سرشار از پولیفنول می‌باشد.

با وجود اینکه پاپ کورن نمی‌تواند جای میوه و سبزیجات را بگیرد اما با این حال سرشار از آنتی اکسیدان، کلسیم، پروتئین و آهن می‌باشد

بهترین کار این است مقدار خیلی کمی روغن به ته قابلمه یا ماهی تابه بزنید. ذرت‌ها را داخل آن بریزید. کمی نمک به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید. روی حرارت ظرفتان را به طور مرتب تکان دهید تا ذرت‌ها به اصطلاح بشکفند و پاپ کورن سالم شما آماده‌ی خوردن شود.

توجه داشته باشید درست است که این میان وعده‌ی سالم حاوی ارزش غذایی بالایی است اما در هر حال نمی‌تواند جای میوه و سبزیجات را بگیرد. برای همین توصیه می‌کنیم هیچ میان وعده ایی را به طور کامل جایگزین میوه و سبزیجات نکنید. هر از گاهی برای خود و خانواده‌تان پاپ کورن سالم تهیه کنید و از خواص آن برای پیشگیری از چاقی مفرط، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

نکاتی درباره پفک، چیپس و پاپ‌کورن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.