تبیان، دستیار زندگی
هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده معماری

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است!

این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.

چونان گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : استراحتگاه خورشیدی

نام ارائه دهنده:  نیلوفر شجاعی-فاطمه کاظمی

زمینه و نوع پروژه : معماری - عملی

درجه سختی: دشوار

به هرحال تقریبا همه ما تاکنون لذت گرم شدن پوست بدنمان را در زیر تابش مستقیم نور آفتاب تجربه کرده ایم. هر متر مربع می تواند هزار وات انرژی تابش شده از خورشید را جذب کند که این عدد معادل گرمای یک بخاری کوچک قابل حمل در خانه ها است. یک سطح سیاه می تواند با کارایی نزدیک به 100 درصد این انرژی را جذب کند ، همانند یک صفحه پنل خورشیدی که این گرمای تابشی را به جریان برق تبدیل می کند.

انرژی خورشیدی یک انرژی در دسترس و فراوان  است که در صورت پوشاندن یک درصد از بیابان های کره زمین، می تواند همه انرژی الکتریکی مورد نیاز انسان ها را تامین کند. خورشید ما یک راکتور هسته ای بسیار عظیم طبیعی است که ماده در آن بر اثر هم جوشی هسته ای به انرژی تبدیل می شود.

ایده های برگزیده معماری هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
خورشید، انرژی خود را از طریق تابش به سوی همه عالم، ارسال می کند . این جریان عظیم به همه سو تابیده می شود و حتی در روزهای ابری هم می توان از این انرژی برای تولید الکتریسیته در سلول های خورشیدی بهره برد.

این دوستان پژوهشگر بر اساس این رویکرد  اقدام به طراحی استراحت گاهی که انرژی های مورد نیازش از جمله الکتریکی و گرمایی از طریق انرژی های پایدار مثل انرژی خورشید تامین می شود گرفتند از این رو در ابتدا انواع فرم های مناسب برای طراحی استراحتگاه  را بررسی کردند و با بحث و مطالعه در زمینه انواع مصالح قابل استفاده و بررسی انواع روش های مورد استفاده از انرژی های پایدار و نوین، ماکتی از این استراحتگاه نوین را طراحی کردند. شما نیز می توانید ماکت های دیگری طراحی نمایید.


نام ایده : اتاق سبز

نام ارائه دهنده:  مهتا صفرعلی خانی - پریسا داوودی

زمینه و نوع پروژه : معماری ،عملی

درجه سختی: دشوار

میزان تقاضا برای انرژی همواره رو به افزایش است انرژی های تجدید پذیر از آن جمله انرژی های زیستی و آب، انرژی خورشیدی، انرژی فوتوولتائیک و انرژی بادی تامین انرژی به میزان مناسب را تضمین می کنند و به محیط آسیب نمی رسانند.

جالب است بدانید که تابش خورشید بزرگترین منبع تجدید پذیر انرژی روی کره زمین می باشد و اگر فقط یک درصد از صحراهای جهان با نیروگاه های حرارتی خورشیدی به کار گرفته شوند، همین مقدار برای تولید برق سالانه مورد تقاضای جهان کافی خواهد بود.

برای سود جستن از انرژی خورشیدی دو راه وجود دارد :

استفاده مستقیم از نور خورشیدو تبدیل آن به الکتریسیته از طریق سلولهای فتوولتائیک

استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انواع انرژی های دیگر و یا استفاده مستقیم از آن

ایده های برگزیده معماری هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دوستان پژوهشگر مدرسه علوم نو بر اساس همین رویکرد تصمیم به ساخت یک اتاق کار مناسب با استفاده از انرژی خورشیدی گرفتند در ابتدا استانداردهای طراحی اتاق، انواع شیشه ها و سایبان ها و دیوارها را بررسی کردند و بر روی نیازمندی های ضروری یک اتاق کار مناسب مطالعه کردند سپس با بحث و مطالعه در زمینه ی انواع مصالح قابل استفاده و انواع روش های استفاده از انرژی های پایدار و نوین ماکت یک اتاق کار مناسب و استاندارد را ساختند. شما نیز می توانید ماکت های نوین دیگری طراحی کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان