تبیان، دستیار زندگی
به سرویس مشاوره تلفنی شبکه هوشمند سراسری خوش آمدید. هزینه استفاده از این سرویس 500 هزار ریال برای هر دقیقه. برای تفأل به دیوان حافظ: کلید یک، ‌اقبال روز: کلید دو،‌ طالع بینی: کلید سه، شخصیت شناسی: کلید چهار، تعبیر خواب: کلید پنج این صدای پیام ضبط شده‌ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین‌دلیل افزایش‌فعالیت رمالان وفالگیران


"به سرویس مشاوره تلفنی شبکه هوشمند سراسری خوش آمدید. هزینه استفاده از این سرویس 500 هزار ریال برای هر دقیقه. برای تفأل به دیوان حافظ: کلید یک، ‌اقبال روز: کلید دو،‌ طالع بینی: کلید سه، شخصیت شناسی: کلید چهار، تعبیر خواب: کلید پنج" این صدای پیام ضبط شده‌ای است که در هنگام تماس با این سرویس می شنوید.

رمالی

طالع بینی تلفنی همان طور که از نامش پیداست، نام سرویس تلفنی است که به شهروندان خدمات طالع بینی ارایه می‌دهد! اگرچه جلوگیری از مراجعه افراد به رمالان جز با فرهنگ سازی و آگاه سازی ممکن نیست، اما ارایه این خدمات از سوی سازمان‌ها و انتشار کتاب‌هایی با عناوین مختلف طالع بینی و فال گیری خود به نوعی ترویج خرافات در سطح جامعه است.

سرهنگ حسین حسین‌زاده، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از باز شدن روزانه سه پرونده مرتبط با رمالی در اصفهان خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه روز به روز بر تعداد این کلاه برداران افزوده می‌شود. وی معتفد است که باورهای نادرست مهم‌ترین دلیل افزایش فعالیت رمالان و فالگیران است. کوروش محمدی، آسیب شناس اجتماعی نیز رمالی را پدیده اجتماعی می‌داند که در نتیجه کارکردهای اجتماعی و رویکردهای روان‌شناختی در جامعه و درون شخصیت افراد ایجاد می‌شود و بیشتر در جوامع در حال توسعه دیده می‌شود، زیرا تولد این نوع پدید‌ه‌ها ارتباط مستقیمی با سطح پیشرفت و توسعه جوامع دارد. وی با بیان اینکه گرایش به رمالی ناشی از کاهش سطح اندیشمندی و خردورزی در جامعه است، به ایسنا می‌گوید: هر چه سرعت رشد تفکر در جامعه نزول پیدا کند، گرایش مردم به سمت پدید‌ه‌های ناهنجاری مانند رمالی، فالگیری و دعا نویسی بیشتر خواهد شد.

به گفته وی، در جامعه ایران رشد سطح اندیشمندی و تفکر به مراتب پایین‌تر از رشد همه جانبه در جامعه است و مشکلات اقتصادی کشور علاوه بر فقر اقتصادی فقر فرهنگی را نیز به دنبال داشته است، به گونه‌ای که فقر اقتصادی مجالی برای رشد تفکر در جامعه باقی نگذاشته است. این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه فالگیری، رمالی و دعا نویسی بیشتر در بین اقشار فقیر جامعه رونق دارد، می‌گوید: کاهش اعتماد به نفس که نتیجه تشدید فقر در خانواده‌ است موجب می‌شود افراد به دلیل عدم خودباوری و برای فرار از مشکلات روحی فقر به رمالی و فالگیری روی آورند.

محمدی با اشاره به اینکه عقب افتادگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را جدی‌ترین آسیب رونق رمالی و فالگیری در یک جامعه است، می‌گوید: با وجود اطلاع رسانی در خصوص کلاهبرداری و سوءاستفاده رمالان روز به روز به تعداد قربانیان این آسیب‌ اجتماعی افزوده می‌شود و متاسفانه ضعف‌های حقوقی و قانونی زیادی برای برخورد با رمالان و کلاهبرداران در کشور وجود دارد

محمدی با اشاره به اینکه رمالی در دستورات دین اسلام هیچ جایگاهی ندارد و آنچه در باور افراد جامعه وجود دارد ناشی از نگرش‌های ضعیفی نسبت به دستورات اسلام است، ادامه می‌دهد: عدم تقویت باورهای دینی جامعه دلیل دیگر گرایش رمالی است و متاسفانه صدور مجوز انتشار کتاب‌های طالع بینی به رونق رمالی دامن می‌زند. وی می‌افزاید: اگر به کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور سری بزنید با حجم قابل توجهی از کتاب‌های طالع بینی‌های مواجه می‌شوید و نکته جالب این است که بسیاری از این کتاب‌ها ترجمه و با مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در بازار توزیع شده است، نگاهی که خود به نوعی رونق بخش رمالی است.

رمالی

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه گرایش به رمالی از توانمندی‌های افراد می‌کاهد و سبب می‌شود فرد از انجام کارهای سازنده دست بکشد و آینده خود را به شانس بسپارد، ادامه می‌دهد: نیروی فعال جامعه با باور پیشگویی‌های رمالان از فعالیت روزانه خود دست کشیده و حرکت در مسیر کمال را به دست شانس می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه عقب افتادگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را جدی‌ترین آسیب رونق رمالی و فالگیری در یک جامعه است، می‌گوید: با وجود اطلاع رسانی در خصوص کلاهبرداری و سوءاستفاده رمالان روز به روز به تعداد قربانیان این آسیب‌ اجتماعی افزوده می‌شود و متاسفانه ضعف‌های حقوقی و قانونی زیادی برای برخورد با رمالان و کلاهبرداران در کشور وجود دارد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : تعامل نیوز