تبیان، دستیار زندگی
زندگی مشترک با ازدواج آغاز می‌شود. در یک ازدواج موفق، زوجین پس از ازدواج به آرامش می‌رسند. بخشی از این آرامش مدیون اعتمادی است که بین آن‌ها برقرار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتماد به همسر، افزایش محبت


زندگی مشترک با ازدواج آغاز می‌شود. در یک ازدواج موفق، زوجین پس از ازدواج به آرامش می‌رسند. بخشی از این آرامش مدیون اعتمادی است که بین آن‌ها برقرار می‌شود.

اعتماد به همسر، افزایش محبت

در جامعه‌ای که ممکن است هر روز مشکلی در اثر بی‌صداقتی برای افراد پیش آید، خانواده با ایجاد فضایی امن و با اعتماد، احساس آرامش و امنیت را فراهم می‌کند. در شرایط عادی، اعتماد به همسر می‌تواند آرامش و احساس امنیت را تقویت و شرایط روحی متعادل‌تری برای خانواده فراهم کند.

در زندگی، بدون تردید مشکلاتی برای افراد پیش می‌آید. داشتن فردی معتمد و نزدیک و در دسترس در هر شرایطی می‌تواند به طرق مختلف فشار مشکلات را کم کند. در بسیاری موارد بیان نکردن یک مشکل به دلیل عدم اعتماد مشکل را حاد‌تر می‌کند. فردی که خود درگیر مشکل است، گاه به دلیل درگیری و نزدیکی شدید با موضوع، نمی‌تواند نگاه کلی‌تری به مسأله داشته باشد و قدرت تحلیل مسأله را از دست می‌دهد. اما فردی که درگیری شدید با مسأله ندارد، می‌تواند مسأله را تحلیل و بررسی کند. در برخی موارد، نداشتن فرد معتمد باعث می‌شود که فرد به تنهایی درگیر مسأله‌ی خود بماند و نتواند برای حل مسأله‌اش اقدامی‌کند. همسری معتمد باعث می‌شود که فرد مساله را بازگو کند و چه بسا که راه حلی از فردی که دلسوز اوست پیشنهاد شود. در بسیاری موارد تعریف یک مساله باعث می‌شود که ابعاد مساله برای فرد روشن شود یا با سوالاتی که در باره مساله می‌شود مساله بهتر تعریف شود. بنابراین در شرایطی هم که همسر نتواند راه‌حلی مطرح کند، منجر به باز شدن مسأله و روشن شدن ابعادی از آن می‌شود که این احتمال حل مساله را افزایش می‌دهد. همچنین بیان مشکل برای فردی معتمد و دلسوز با کاهش اضطراب می‌تواند احتمال حل مساله را افزایش دهد. اعتماد در خانواده باعث می‌شود به طرق مختلف امکان حل مسائلی که پیش می‌آید بیشتر شود.

در زندگی مشترک بسیاری از مشکلات، دلخوری‌ها و درگیری‌ها ریشه در بی‌اعتمادی دارد. در صورت وجود اعتماد بین زوجین، حتی اگر حرفی ناخوشایند یا رفتاری نامطلوب مشاهده شود، تعبیر بدی نخواهد داشت و حداکثر ممکن است منجر به ارائه‌ی توضیحاتی شود. همچنین شکاکی‌ها و بی‌اعتمادی‌های بیان نشده در خانواده، می‌تواند منجر به رفتارهای تلافی‌جویانه و خشمگینانه شود و مشکلات را حاد‌تر کند. بنابراین وجود اعتماد باعث می‌شود در خانواده، مشکلات به شدت کاهش یابد و گاهی منجر به ارائه‌ی برخی توضیحات و روشنگری‌ها شود.

اعتماد بین زوجین، محبت بین آن‌ها را زیاد می‌کند. بین زوجین کشش ایجاد می‌کند و حس تنهایی را کاهش می‌دهد. در صورت نبوى اعتماد بین زوجین، هر کدام در کنار دیگری احساس تنهایی می‌کند و این احساس تنهایی می‌تواند حتی زمینه‌ی بروز برخی روابط ناسالم را فراهم کند.

اعتماد بین زوجین احساس احترام را برمی‌انگیزاند. این احترام در خانواده، فضایی امن برای فرزندان ایجاد می‌کند. همچنین وجود اعتماد بین زوجین، فرزندان را مثبت‌اندیش و با‌انرژی می‌کند، همان‌طور که بی‌اعتمادی آن‌ها را با احساس نا‌امنی و منفی‌اندیشی مواجه می‌کند.

بخشی از اضطراب‌های افراد، مواجه شدن با شرایط نا‌مناسب است. فردی معتمد، می‌تواند این احساس را در فرد به وجود بیاورد که او در مواجهه با مشکلات تنها نیست و همیشه یک حامی‌ یا امدادگر یا حداقل یک همراه مطمئن در کنار اوست. این احساس، اضطراب‌های ناشی از مشکلات را کاهش می‌دهد و با افزایش اعتماد به نفس می‌تواند، زمینه‌ی رشد و شکوفایی و آغاز فعالیت‌های بزرگ را فراهم کند.

اعتماد بین زوجین در شرایط عادی، آرامش و امنیت فراهم می‌کند. اگر همسرتان به شما اعتماد داشته باشد باید در طول مدت معناداری از زمان با شما احساس راحتی و امنیت کند. برای ایجاد جو امن در منزل بهتر است به همسرتان به شکل کلامی و غیرکلامی آسیب نزنید و با او صادق و روراست باشید. این امر باعث می‌شود که در مواجهه با مسائل احتمال حل مسأله افزایش یابد و با احساس عدم تنهایی، حریم خانواده را محکم‌‌تر شده و بین آن‌ها محبت بیشتر می‌شود. همچنین با ایجاد احساس اعتماد به نفس می‌تواند زمینه‌ی رشد و شکوفایی و آغاز جهش‌های بزرگ در زندگی را فراهم کند. اعتماد به تدریج و ذره ذره جمع می‌شود، اما با کوچک‌ترین حرکت نادرست از بین می‌رود. زوجین باید با صداقت در جلب اعتماد و حفظ آن بکوشند و بدانند این اعتماد باید واقعی باشد، زیرا در زندگی زناشویی و مداومت ارتباطی آن‌ها، اعتماد‌های کاذب قطعاً برملا می‌شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به:

کتاب مدیریت تعارض همسران، محمدکاظم عاطف وحید، فهیمه لواسانی، احمدرضا محمدپور، انتشارات آهنگ قلم.

مطالب مرتبط:

ازدواج با یک زن مطلقه یا بیوه!

همسر ایده‌آل، از خیال تا واقعیت

حل و فصل مناقشات خانگی به سادگی

انتظارات خارج از محدوده

من و تو مسئول این باهم بودنیم

گوش های آقایان سنگین است؟

سرزنش اینجا ممنوع است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.