تبیان، دستیار زندگی
سال 2012 به پایان رسید؛ سالی كه در زمینه وب اتفاقات زیادی افتاد. یكی از مواردی كه در این سال تغییرات زیادی را تجربه كرد، مرورگرهای وب بودند. در این مطلب بزرگ‌ترین رخدادها در دنیای مرورگرها را مرور می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگذشت مرورگرها در 2012


سال 2012 در زمینه وب اتفاقات زیادی افتاد. یكی از مواردی كه در این سال تغییراتی را تجربه كرد، مرورگرهای وب بودند. در این مطلب بزرگ‌ترین رخدادها در دنیای مرورگرها را مرور می‌کنیم.

سرگذشت مرورگرها در 2012

تولیدكنندگان و سازندگان مرورگرها با هم رقابت می‌كنند تا هرچه بیشتر وب را از مكانی برای انتشار اسناد به یك زمینه و پلتفرم برنامه‌نویسی با اهداف عمومی تبدیل كنند. كاربران رایانه روز‌به‌روز استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب را به برنامه‌هایی كه روی یك دستگاه اجرا می‌شوند، ترجیح می‌دهند.

سپس دوره تلفن‌های هوشمند مدرن و تبلت‌ها آغاز و سال 2012 مشخص شد كه طرفداران برنامه‌های كاربردی تحت وب مجبور خواهند بود برای فراهم‌كردن یك نرم‌افزار جهانی سخت‌تر كار كنند.

مایكروسافت، رقبای مرورگر خود را محدودتر كرد

با انتشار نسخه جدید ویندوز 8، مایكروسافت تلاش كرد با واسط‌های جدید سیستم‌عامل خود كه نرم‌افزارها می‌توانند از آنها استفاده كنند، آغازی نو داشته باشد. ویندوز 8 از طریق WinRT جدید با واسط‌های قدیمی‌تر Win32 ارتباط برقرار می‌كند، ولی ویندوز RT كه روی دستگاه‌های متحرك مانند سرفیس مایكروسافت (Microsoft’s Surface) كه مجهز به پردازنده‌های ARM است اجرا می‌شود، تنها به نرم‌افزارهایی اجازه ارتباط می‌دهد كه از واسط‌های WinRT استفاده می‌كنند.

این اتفاقی بود كه برای مرورگرهای دیگری نظیر كروم و فایرفاكس رخ داد. مرورگر خود مایكروسافت ـ اینترنت اكسپلورر 10 ـ به واسط‌های سطح پایین Win32 دسترسی داشت كه به آن امكان اجرای سریع‌تر جاوااسكریپت را می‌داد. به همین دلیل، موزیلا بشدت اعتراض خود را اعلام و گوگل نیز با آن همراهی كرد. مایكروسافت، استثنایی را برای مرورگرهایی كه در ویندوز 8 اجرا می‌شود قرار داد؛ بدون شك این اقدام به دلیل گلایه‌هایی بود كه از آن درباره نحوه اجرای مرورگرها می‌شد، ولی به‌نظر نمی‌رسد این شركت تغییر عظیمی در ویندوز RT بدهد.

سرگذشت مرورگرها در 2012

نتیجه این‌كه انتخاب مرورگر آن‌گونه‌ كه قبلا وجود داشت، نیست. سافاری iOS را قبضه كرده، مرورگر اندروید در اندروید و اكسپلورر در ویندوز‌فون حكمرانی می‌كنند. حتی اگر كاربران بخواهند برگزینند، این شركت‌ها به گونه‌ای آن را سخت می‌كنند.

استاندارد ردیابی نكن (Do Not Track) منحرف شد

مایكروسافت همچنین روی یك استاندارد پیشنهادی جدید به نام «ردیابی نكن» (DNT) كار كرد. DNT به این منظور طراحی شد تا به كاربران اجازه دهد به وب‌سایت‌ها بگویند رفتار آنلاین آنها را دنبال نكنند. البته طرفداران حفظ حریم خصوصی از ایده هدف‌گیری رفتاری تبلیغات ناخرسند بودند به‌همین دلیل یك راه‌حل انتخاب داوطلبانه برای آن ارائه شد.

موزیلا راه‌حلی ارائه كرد كه در كروم، اپرا و سافاری نیز به‌كار گرفته شد؛ به این صورت كه اگر كاربران، مرورگر را روی ارسال پیغام تنظیم كرده باشند، مرورگرها به وب‌سایت‌ها اطلاع می‌دهند ردیابی نكنند. ولی مایكروسافت می‌گوید حریم خصوصی بیشتری می‌خواهد و اگر كاربران،‌ تنظیمات پیش‌فرض نصب ویندوز 8 را قبول كرده باشند، DNT روشن خواهد شد. این مساله ممكن است برای حفظ حریم خصوصی خوب باشد، ولی تبلیغ‌كنندگان آنلاین اعلام كرده‌اند اگر این تنظیمات بصراحت از سوی كاربران تنظیم نشده باشد، می‌توانند آنها را دور بزنند.

سرگذشت مرورگرها در 2012

اینترنت اكسپلورر به واقعیت پیوست

جمعیت زیادی از كاربران وب وجود دارند كه از عملكرد مرورگر مایكروسافت رضایت ندارند؛ از زمان شكست‌خوردن نت‌اسكیپ (Netscape) در دهه90 كه به‌دلیل استفاده روزافزون از اكسپلورر مایكروسافت به‌وقوع پیوست و به آن اجازه داد برای سال‌ها براینترنت یكه‌تازی كند.

ولی این تفكر كمی قدیمی است. مایكروسافت توانست با اینترنت اكسپلورر 9، خود را به قطار سریع‌السیر استانداردهای وب برساند و انتشار IE10 در سال 2012 (كه در ویندوز 8 قرار داده سپس برای ویندوز 7 نیز نهایی شد) مهر تائیدی بر موفقیت مایكروسافت بود.

اكسپلورر 10 از فهرست بلندی از استانداردهای جدید وب پشتیبانی می‌كند؛ IndexedDB و AppCache برای نوشتن برنامه‌های تحت وب كه در هر حالتی كار خود را انجام می‌دهد حتی در زمانی كه رایانه به شبكه متصل نیست، پشتیبانی از اشاره‌گرها مانند واسط‌های چندلمسی (Multi-Touch‌)، اجرای غیر همزمان اسكریپت برای بارگذاری سریع‌تر صفحات وب و اجرای روان‌تر آنها، واسط فایل برای آپلود بهتر و ارائه راه‌های بهتر برای برنامه‌هایی كه می‌خواهند به اطلاعات دسترسی پیدا كنند، محدودیت‌های امنیتی سندباكس (sandbox)، جلوه‌ها و افكت‌های فراوان CSS و بسیاری از استانداردهای دیگر.

این مرورگر صفحات وب را با سرعت زیادی بارگذاری می‌كند و تمام اینها به این معنی است كه می‌تواند با رقبای خود رقابت كند؛ نه فقط به این علت كه در ویندوز ساخته شده است.

سیستم‌عامل كروم كه سیستم‌عامل تحت مرورگر گوگل است، در ابتدای شكل‌گیری در 2009 یك ایده ضعیف بود كه حتی در زمان ارائه در محصولاتی با نام كروم‌بوكس در سال 2011 چندان قانع‌كننده نبود. ولی 2012 گوگل و متحدان آن در سیستم‌عامل كروم با كاهش قیمت، آن را به یك پیشنهاد مناسب‌تر تبدیل كردند

شركت مایكروسافت انگیزه زیادی برای ادامه این حركت رو به جلو دارد؛ برنامه‌های كاربردی ویندوز 8 می‌توانند با استفاده از جاوااسكریپت، CSS و فناوری‌های وب HTML نوشته شوند.

كاهش قیمت، كروم‌بوكس (Chromebooks) را ارزشمند كرد

سیستم‌عامل كروم كه سیستم‌عامل تحت مرورگر گوگل است، در ابتدای شكل‌گیری در 2009 یك ایده ضعیف بود كه حتی در زمان ارائه در محصولاتی با نام كروم‌بوكس در سال 2011 چندان قانع‌كننده نبود. ولی 2012 گوگل و متحدان آن در سیستم‌عامل كروم با كاهش قیمت، آن را به یك پیشنهاد مناسب‌تر تبدیل كردند.

سرگذشت مرورگرها در 2012

در ابتدا كروم‌بوك سامسونگ 249دلاری عرضه شد كه به‌جای یك تراشه معمولی اینتل از یك پردازنده ARM استفاده می‌كرد. سپس كروم‌بوك ارزان‌تر ایسر C7 وارد شد كه از تراشه اینتل استفاده می‌كرد. درست است كه هنوز به مرحله یك جایگزین خوب برای بازی‌های ویدئویی یا ایستگاه‌های كاری فتوشاپ نرسیده است، ولی با توجه به قیمت آن می‌تواند گزینه مناسبی بررسی ایمیل‌ها، وب‌گردی و انجام تكالیف دانشگاه باشد. ممكن است كه جذابیت یك تبلت را نداشته باشد، ولی از یك آیپد جدید ارزان‌تر است و درواقع بسیاری از كاربران ترجیح می‌دهند برای تایپ‌كردن از یك كیبورد واقعی استفاده كنند.

همچنین سامسونگ اولین كروم‌باكس (Chromebox) را منتشر كرد؛ یك ماشین كوچك كه به یك صفحه نمایشگر، كیبورد و ماوس احتیاج دارد، قیمت بالاتری دارد، ولی در تركیب با سیستم‌عامل كروم و یكپارچگی با گوگل درایو می‌تواند برای گروه خاصی از كاربران مفید باشد.

برنامه‌های كاربردی وب ممكن است روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها كار كند، ولی برای یك لپ‌تاپ، یك گزینه واقعگرایانه‌تر است. سازندگان مرورگرها و توسعه‌دهندگان وب كار زیادی در صنعت موبایل دارند، ولی شرایط برای آنها روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک