تبیان، دستیار زندگی
همه ی فعالیت های انسان برای توفیق، نیازمند تمركزاست. اما ازسلسله فعالیت های نیازمند تمركز، مطالعه جدی ترین فعالیتی است كه تمركزدرآن نقش اساسی و محوری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه موفق با تمركز

مطالعه موفق با تمرکز

تمرکز واقعی یعنی اینکه اگر شما در طول روز به پنج فعالیت مختلف مشغولید ،در هر فعالیت صرفا به آن فکر کنید و از افکار مربوط به کارهای دیگر آسوده باشید.موقعیت زندگی روزانه ما تماما به میزان تمرکز ما بر امور روزانه ارتباط دارد . اگر شما قادر باشید به هنگام کار فقط روی کار خود ،به هنگام ورزش صرفا روی انجام حرکات ،در هنگام مطالعه فقط روی موضوع کتاب و به هنگام انجام فعالیت های هنری از قبیل موسیقی ،نقاشی ،خطاطی و ...  به فعالیت هنری خود توجه و تمرکز کنید ،عملا موفقیت شما به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

خود شما بارها متوجه شده اید كه پس ازمدتی كه ازمطالعه تان گذشت چشمانتان روی كلمات و خطوط می دود بی آنكه حواستان به آن باشد وهمین طورشاید چند خط و یا چند صفحه را دنبال كنید و یكباره متوجه شوید حركت چشمانتان صرفاً از روی غریزه و عادت بوده، فوراً به عقب برمی گردید و شروع به خواندن دوباره می كنید، اما كمی جلوترمشكل تكرار می شود. این موضوع شما را بسیارخسته و كسل می كند، وقت زیادی را ازشما می گیرد و كم كم میل به مطالعه درشما كم می شود. گاهی اوقات هم به كلمه ای از كتاب خیره می شوید و درافكارخود غوطه می خورید. پیش ازهرچیزمطمئن باشید كه این مشكل و مسئله ی شما نیست و همه ی افرادی كه به نوعی با مطالعه و كتاب سروكاردارند ازاین موضوع دررنجند.

همه ی فعالیت های انسان برای توفیق، نیازمند تمركزاست. اما ازسلسله فعالیت های نیازمند تمركز، مطالعه جدی ترین فعالیتی است كه تمركزدرآن نقش اساسی و محوری دارد.

تمام نوابغ جهان کسانی بودند که از قدرت تمرکز فوق العاده ای برخوردار بودند . آشفتگی و شوریدگی ذهنی ،عملا شما را به هیچ عنوان موفق نمی کند . وقتی کار می کنید به خانواده فکر می کنید . وقتی در خانواده به سر می برید از شغل خود نگرانید و وقتی ورزش می کنید در اندیشه تحصیل هستید و وقتی درس می خوانید فکرتان هزار سو می رود . این عملا اتلاف وقت و موثر نبودن است.

همه ی فعالیت های انسان برای توفیق، نیازمند تمركزاست. اما ازسلسله فعالیت های نیازمند تمركز، مطالعه جدی ترین فعالیتی است كه تمركزدرآن نقش اساسی و محوری دارد. بر همین اساس بخش عمده ی کتاب حاضر به راه های بهبود تمرکز در هنگام مطالعه و هنگام حضور در کلاس درس می پردازد که صد البته مطالعه و عمل به آن برای تمرکز ، آرامش و شادمانی و موفقیت به همراه خواهد داشت .نویسنده کتاب بیان می کند که "تمرکز حواس یک مهارت بی چون چراست که نیاز به فراگیری تکنیک ها و تمرین مستمر دارد .اینکه شما روشهای کاربردی این کتاب را چند روزی تمرین کنید و بعد رهایش کنید نتیجه همان می شود که اکنون به آن گرفتارید « عدم تمرکز حواس » . تمرینات را با صبر و حوصله و متانت کافی انجام دهید شتاب زده عمل نکنید و منظم و آرام به پیش بروید."

کتاب حاضر شامل  سیزده فصل است و در فصل اول کتاب به تعریف کامل تمرکز پرداخته شده است . نویسنده در این فصل بیان می کند که «مهمترین علت عدم دستیابی به یک تمرکز فکر عالی، تعاریف نادرستی است که در ذهن شما برای تمرکز حواس وجود دارد. بیشتر شما تمرکز را فکر کردن به یک موضوع ویژه به صورت مطلق و کامل و صد درصد می دانید در حالی که چنین چیزی نه تنها برای شما که برای هیچ انسانی در هیچ شرایطی به هیچ عنوان ممکن نیست. شما ابداً قادر نیستید تمام ذهن خود را به طور کامل و مطلق در اختیار یک موضوع بگذارید و بقیه افکار را در آن زمان از ذهن خود کاملاً حذف کنید. زمانی که یک انسان می تواند چنین تمرکزی داشته باشد، حداکثر سه الی چهار ثانیه است. یعنی تا کنون کسی نبوده که پنج ثانیه متوالی به طور مطلق، تنها و تنها به یک چیز بیاندیشد.

بنابراین، منطقی نیست که شما تعریف بالا را برای تمرکز حواس قبول کنید. چنین تعریفی، سطح توقع شما را بالا می برد. وقتی که فکر دیگری به جز موضوع اصلی به ذهنتان راه می یابد و یا کوچکترین عامل حواس پرتی را از محیط اطراف خود دریافت می کنید. احساس سرخوردگی می کنید و گمان می کنید که قدرت تمرکز ندارید. حال آنکه این تصور فقط ناشی از برداشت اولیه نادرستی است که از تمرکز داشته اید و همین تصور عملاً شما را در تلاش برای بهبود تمرکز ناکام می سازد. پس، اولین و مهم ترین قدم را در راه افزایش تمرکز ذهنی خود بردارید: تعریف نادرستی را که از تمرکز حواس در ذهن خود دارید دگرگون کنید.

تمرکز حواس اکتسابی است و به هیچ وجه ذاتی نیست. آنچه مسلم است استعداد بالقوه تمرکز حواس در همگان وجود دارد و مانند هر استعداد دیگر می توان آن را در خود رشد داد و پروراند. شما به راحتی می توانید این خصلت همگانی را در خود تربیت کنید و به عالی ترین مراتب خویش برسانید.

اما تعریف درست تمرکز : حواس همان قدرمی تواند واقعی باشد که عوامل حواس پرتی واقعیت دارند.

یعنی: شما باید بپذیرید که به هر حال، همیشه عواملی حواس شما را پرت می کنند که بعضی از آنها منشأ ذهنی و درونی دارند و از اندیشه خود شما ناشی می شوند و بعضی دیگر منشأ محیطی و بیرونی دارند و از محیط اطراف شما نشأت می گیرند. عواملی مثل یادآوری خاطرات و تخیلات گوناگون و تجزیه و تحلیل مسائلی خارج از چارچوب موضوع مطالعه، از عوامل حواس پرتی درونی و عواملی مانند سر و صدا، حضور مزاحم دیگران و آشفتگی مکان مطالعه از عوامل بیرونی به حساب می آیند. برای تعریف درست هم ابتدا باید حواس پرتی را به عنوان یک واقعیت انکار نشدنی بپذیریم و بعد بگوییم: تمرکزحواس یعنی “عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن”‌. با تمرینهایی که جلوتر شرح داده خواهد شد، شما می توانید عوامل حواس پرتی خود را کمتر و در نتیجه تمرکز حواس خود را بیشتر کنید. تمرکز حواس نسبی است.

تمرکز حواس اکتسابی است و به هیچ وجه ذاتی نیست. آنچه مسلم است استعداد بالقوه تمرکز حواس در همگان وجود دارد و مانند هر استعداد دیگر می توان آن را در خود رشد داد و پروراند. شما به راحتی می توانید این خصلت همگانی را در خود تربیت کنید و به عالی ترین مراتب خویش برسانید.پس کاملاً ایمان بیاورید و باور کنید که به راحتی قادرید استعداد خدادادی تمرکز فکر را در خودتان پرورش دهید و نسبت به وضعیت کنونی، آن را بهبود بخشید. حتی اگر امروز فکر می کنید که سن شما بیشتر شده و یا در زندگی خود مشکلات جسمی، عاطفی و محیطی فراوان دارید، باز هم مطمئن باشید که می توانید از قدرت تمرکز عالی برخوردار شوید به شرط آنکه روش به کارگیری صحیح این استعداد بالقوه را فرا گیرید. به خاطر داشته باشید که اگر از یک کلید مدتی استفاده نکنید، زنگ می زند ولی تا هنگامی که کلید در قفل در می چرخد و به کار گرفته می شود، هر روز براقتر و درخشانتر می شود.»

مشخصات کتاب

نویسنده:سید مجتبی حورایی

ناشر:دکلمه گران

فرآوری و تنظیم:مریم تجریشی