تبیان، دستیار زندگی
ببینندگان تلویزیون مدتی است که با موضوعاتی چون چند همسری، ازدواج موقت و... همنوا هستند و چه در آشکار و چه ناخودآگاه در معرض اینگونه پیام هایی قرار دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همنوا با چند همسری!


  ببینندگان تلویزیون مدتی  است که با موضوعاتی چون چند همسری، ازدواج موقت و... همنوا هستند و چه در آشکار و چه ناخودآگاه در معرض اینگونه پیام هایی قرار دارند.


چند همسری

امروزه بحث ازدواج موقت، چند همسری، تعدد زوجات، زندگی پنهانی مردی متاهل و ... گوشه ای از واقعیات جامعه ی ما هستند که امروزه بیش از پیش زندگی خانواده ها را تحت الشعاع و مورد تهدید قرار داده اند. تهدیدی که با تبلیغ و اشاعه ی رسانه ها بر گستره ی آن دامن زده می شود و هر روز بر تنوع روش های استتار آن می افزایند! و راهکارهای جدیدی را آموزش می دهند. البته در این نکته شکی نیست که امر چند همسری ، مطابق شرع و قانون و در چهارچوب می تواند برای برخی از آقایان قابل اجرا باشد ،این موضوع تنها برای پیشگیری از فساد مطرح شده است با این حال رسانه های گوناگون از جمله سینما، اینترنت، صدا و سیما و ... در تحریف و اشاعه ی بی قید و نامتعارف این مسئله موثر هستند.

رسانه ها، چه در داخلی و یا خارج  در رواج این مذموم تاثیرگذار بوده و هستند اما با آغاز به کار شبکه های غربی از جمله: "فارسی 1" ، "جِم تی وی" ، "زمزمه" و ... بر شدت روند این هجمه افزوده شد و با گذشت تنها چند سال و با انتشار آمارها، تاثیرات شبکه های غربی بر روند صعودی طلاق، ازدواج موقت و چند همسری بر همگان آشکار گشت اما رسانه ی ملی ( هر چند ناخواسته)نیز از این قافله عقب نماند و با تولید فیلم ها و سریال هایی با مضامین ازدواج موقت و خیانت همسران هیزم بر این آتش می ریزد.

تهدیدی که با تبلیغ و اشاعه ی رسانه ها بر گستره ی آن دامن زده می شود و هر روز بر تنوع روش های استتار آن می افزایند! و راهکارهای جدیدی را آموزش می دهند

باید توجه داشت که صدا و سیما وظیفه ی خطیر "فرهنگ سازی" را بر دوش دارد و از این رو، ملزم به گسترش فرهنگ ایرانِ اسلامی در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ایجاد همبستگی و وحدت روزافزون آن می باشند، لیکن چند سالی است که این رسانه با به تصویر کشیدن چند همسری و ازدواج موقت و خیانت بین همسران، خواسته یا ناخواسته به ترویج و تبلیغ این مسئله پرداخته است و ضمن این که قبح این مسئله را ریخته، با تکرار این امر در اکثر فیلم ها و سریال ها، بر تبلیغ چند همسری موثر بوده و این روند خود ساختار شکنی فرهنگی را به جای فرهنگ سازی همراه خواهد داشت. در این راستا به اجمال چند نمونه از تولیدات صدا و سیما را با محتوای "چند همسری" ذکر می کنیم.

دوباره سوژه های نخ نما؟

- "بانویی دیگر" (تولید 1383): این سریال در دوره ی زمانی خود اوج ترویج چند همسری از رسانه ی ملی محسوب می شود که تنها با گذشت چند قسمت از آن، اعتراضات گسترده ای به محتوا و مضمون این سریال شد. سریالی که در آن مردی پس از 12 سال زندگی مشترک تنها به علت ناتوتنی همسری در بارداری، همسر دیگری اختیار می کند که در نتیجه علاوه بر نداشتن بار فرهنگی مثبت و آموزنده، موجب آزردگی خاطر مخاطبان نیز گشت.

- "میوه ی ممنوعه" (تولید 1385): سریال میوه ممنوعه روایت زندگی مردی ثروتمند و متدین است که دچار خطایی در زندگی شده و در اوان پیری عاشق دختری جوان و هم سن و سال دختر خود می شود. این فیلم از پُر طرفدارترین فیلم های ماه رمضان سال 1385 محسوب می شود که در برهه ی زمانی خود در راستای  اشاعه ی خیانت به همسر و شهوت رانی، نقش مهمی را ایفا نمود.

پیامک از دیار باقی

- "پیامک از دیار باقی" (تولید 1387): این سریال روایت گر مردی ثروتمند و کلاهبردار است که به واسطه ی ثروتمند بودن رو به سوی دوزنی آورده. این سریال که با تاکید بر چند همسری و سست بودن بنیان خانواده در تلاش بود تا با به ورطه ی طنز کشیدن این مهم، آن را کم رنگ تر جلوه کند اما چنین نشد و این سریال جزو فیلم هایی شناخته شد که به تبلیغ چند همسری و راه و روش های آن پرداخته بود و از این رو، مورد نقد قرار گرفت.

- "خداحافظ بچه" (تولید 1391): خداحافظ بچه زندگی مردی پولدار و مرفعِ دوزنه ای را به نمایش گذاشته است که با گذشت سال ها از زندگی مشترک با همسر اول و دارا بودن داماد اینک با پنهان سازی ازدواج موقت خود با مشکلات فراوانی روبرو گشته است که در اثنای سریال راهکارهایی برای رهایی از این مشکلات به تصویر کشیده می شود. این سریال نیز همچون دیگر سریال هایی با مضامین چندهمسری، سعی دارد تا این مسئله ای امری بدیهی، رایج در جامعه نشان دهد.

خداحافظ بچه

این سریال ها و ده ها سریال مشابه دیگر تنها گوشه ای از فعالیت های این رسانه (صدا و سیما) در راستای تبلیغ و اشاعه ی ازدواج موقت و خیانت همسران می باشد. این در حالی است که این روند به تدریج در حال بدل شدن به بحران عظیم در جامعه ی ما شده و رسانه ها به جای نفی آن و نتایج وخیم حاصل از آن، در حال ترغیب جامعه به این امر می باشند و این موضوع به نوبه ی خود رویکردی هنجار شکن تلقی می شود. در حالی که وظیفه ی آن مبارزه با "جنگ نرم" دشمنان و استفاده از قدرت رسانه ای خود به جهت خنثی سازی این جنگ می باشد. در واقع رسانه‌ ها باید در مسیری حرکت کنند که نگاه عوام‌ گرایانه در زمینه ی تعدد زوجات را تغییر دهند، اما متاسفانه مشاهده می شود که رسانه ها خود به این نگاه عوام گرایانه دامن می زنند. حائز اهمیت آن که این مسئله از ظرافت و ویژگی خاصی برخوردار است و این امر جز با برنامه ریزی دقیق و ژرف اندیشانه ی مسئولین این سازمان و ارتقای سطح آگاهی و بصیرت اقشار مختلف جامعه، موثر نخواهد بود.

باید توجه داشت که صدا و سیما وظیفه ی خطیر "فرهنگ سازی" را بر دوش دارد و از این رو، ملزم به گسترش فرهنگ ایرانِ اسلامی در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ایجاد همبستگی و وحدت روزافزون آن می باشند

حال آن که در این میان چندی پیش صدا و سیمای استان قم در ویژه برنامه ی ماه رمضان از "شبكه نور"، با نام "شهر یا كریم" از دو هووی قمی دعوت كرد تا شیوه ی زندگی موفق این دو بانو با یكدیگر را مورد بررسی قرار دهد! این دو هوویی موفق! هم در این برنامه، گوشه ای از جریانات زندگی مشترک خود را در زیر یک سقف با حضور فرزندانشان بیان كردند و سعی بر آن شد تا این نوع زندگی را، زندگی موفق و شگفت انگیز معرفی نمایند. اما به راستی فرهنگ ایران اسلامی، اینچنین است؟! و آیا وظیفه ی صدا و سیما ترویج چنین فرهنگی می باشد؟!

آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان