تبیان، دستیار زندگی
با اعلام فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر بازیگران سرشناسی از گردونه رقابت كنار رفتند. این چهره ها عبارتند اند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره های غایب جشنواره سی یكم


با اعلام فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر بازیگران سرشناسی از گردونه رقابت كنار رفتند. این چهره ها عبارتند اند:

ستاره های غایب جشنواره سی یكم

هدیه تهرانی

سوپر استار دهه هفتاد سینمای ایران امسال در جشنواره حضور ندارد. هدیه تهرانی كه شش هفت سالی می شود پس از چهارشنبه سوری فیلم های هیجان انگیزی در جشنواره فجر ندارد امسال تنها با فیلم آشغال های دوست داشتنی امید حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را داشت كه این فیلم هم نه به دلیل رد شدن توسط هئیت انتخاب فجر بلكه طبق آن چه محسن امیر یوسفی كارگردان فیلم اعلام كرده به دلیل سنگین بودن جلوه های ویژه فیلم و تمام نشدن مراحل فنی اش به جشنواره امسال نمی رسد. البته تهرانی پارسال هم كه در جشنواره حضور داشت خیری از فجر ندید. هر سه فیلم او در جشنواره پارسال یعنی پل چوبی به كارگردانی مهدی كرم پور، یك روز دیگر ساخته حسن فتحی انیمیشن تهران 1500 به كارگردانی بهرام عظیمی هنوز رنگ اكران به خود ندیده اند.

فریبرز عرب نیا

هیچ كس نمی داند كه آیا آه فریبرز عرب نیا یقه حاتمی كیا را گرفت یا آه ابراهیم حاتمی كیا یقه عرب نیا را ولی هر كدام كه درست باشد نه عرب نیا و نه حاتمی كیا با تمام جذابیت های اولین و احتمال فراوان آخرین همكاری مشتركشان رنگ جشنواره فجر را نخواهند دید. عرب نیا كه همه تخم مرغ هایش را در سبد فیلم جدید حاتمی كیا گذاشت شاید این روزها بیشتر به این مسئله فكر كند كه اگر ابتدای كار باعث تعطیلی چند روزه فیلم برداری چ نمی شد یا آن جنجال های فیلم برداری سكانس اخر این فیلم را به وجود نمی آورد الان كارهای فنی فیلم به پایان رسیده بود و با رسیدن فیلم به جشنواره او به عنوان اولین دكتر چمران سینمای ایران مورد قضاوت اهالی سینما قرار می گرفت.

امین حیایی

حیایی پارسال دو فیلم سیاسی قلاده های طلا و خودزنی را در جشنواره فجر داشت و معمولا هم از بازیگران پركار سینمای ایران در فجر محسوب می شود اما امسال فقط یك فیلم بازی كرد كه همان یك فیلمش هم به جشنواره راه پیدا نكرد تا او یكی از غایبان بزرگ جشنواره فجر لقب بگیرد. هئیت انتخاب جشنواره فیلم خواب هایی طلایی را به هر دلیل فاقد صلاحیت حضور در جشنواره فجر دانسته است. حسین فرحبخش كه خودش پارسال فیلم جنجالی خصوصی(یكی از دو فیلم آغاز كننده بحران اكران سینما در سال 91) را به عنوان كارگردان در جشنواره داشت خواب های طلایی را با همراهی یار غارش عبداله علیخانی تهیه و رضا سبحانی هم كارگردانی اش را به عهده داشت. به این ترتیب حیایی به جای حضور در جشنواره احتمالا خودش را متمركز كارگردانی تئاتر قحطی نور خواهد كرد.

مهتاب كرامتی

شاید نه مهتاب كرامتی، نه وحید موسائیان و نه هیچكدام از عوامل فیلم فرزند چهارم به مخیله شان هم خطور نمی كرد فیلم فاخری كه فارابی در مورد قحطی زدگان سومالی ساخته از نظر هئیت انتخاب صلاحیت و كیفیت لازم برای حضور در جشنواره سی و یكم فجر را نداشته باشد. به این ترتیب مهتاب كرامتی كه پارسال با راه نیافتن فیلم خوب زندگی خصوصی آقا و خانم میم از حضور در جشنواره فجر بازمانده بود امسال هم بازی اش مورد قضاوت داوران جشنواره فجر قرار نخواهد گرفت.

هاشمی كه پارسال هم با ضدگلوله مصطفی كیایی حسابی نظر همه را جلب كرد امسال با دو فیلم شانس حضور در جشنواره را داشت كه نه فرزند چهارم وحید موسائیان و نه خواب های طلایی رضا سبحانی نظر ظاهرا سختگیرانه هئیت انتخاب را جلب نكردند تا هاشمی نتواند چهارمین سال متوالی حضور در جشنواره فجر را تجربه كند.

ترانه علیدوستی

مثل اینكه جشنواره فجر نه برای روح اله حجازی به عنوان كارگردان خوش یمن است نه برای بازیگران زن آثارش. پارسال كه زندگی خصوصی آقا و خانم میم پشت درهای بسته جشنواره ماند و مهتاب كرامتی از دیده شدن محروم شد و امسال هم كه ترانه علیدوستی با بازی در فیلم زندگی مشترك اقای محمودی و بانو امید حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر را داشت دست خالی برگشت. اما علیدوستی كه پیش دستی كرده بود و در فیلم یك كارگردان جوان ولی خوش نام دیگر به نام بهرام توكلی هم حضور پیدا كرده بود رو دست بدی از هئیت انتخاب جشنواره خورد و آسمان زرد كم عمق هم توسط هئیت انتخاب مستحق حضور در جشنواره شناخته نشد و علیدوستی هم به جمع بازیگران ناكام پیوست.

مهدی هاشمی

سال 88 مهدی هاشمی با فیلم هیچ به كارگردانی عبدارضا كاهانی پس از 7 سال دوباره به سطح اول سینمای ایران برگشت و سال بعدش هم با آقا یوسف به كارگردانی علی رفیعی و آلزایمر به كارگردانی احمدرضا معتمدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر به دست آورد، هاشمی كه پارسال هم با ضدگلوله مصطفی كیایی حسابی نظر همه را جلب كرد امسال با دو فیلم شانس حضور در جشنواره را داشت كه نه فرزند چهارم وحید موسائیان و نه خواب های طلایی رضا سبحانی نظر ظاهرا سختگیرانه هئیت انتخاب را جلب نكردند تا هاشمی نتواند چهارمین سال متوالی حضور در جشنواره فجر را تجربه كند.

فرهاد اصلانی

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی ام كه با دو فیلم جنجالی خصوصی و خرس این سیمرغ را به دست آورد پشت درهای جشنواره سی و یكم ماند. فرهاد اصلانی كه امسال با اكران من مادر هستم حسابی در مركز خبرها قرار داشت، با فیلم به خاطر پونه به كارگردانی هاتف علیمردانی شانس حضور در جشنواره امسال را داشت كه فیلمش انتخاب نشد تا اصلانی دلخوش به سیمرغ بلورین سال گذشته اش به حضور احتمالی در سال آینده فجر فكر كند.

صابر ابر

او بی تردید مدال بدشانس ترین بازیگر امسال سینمای ایران را بر گردن خواهد آویخت. ابر كه یكی از كم حاشیه ترین و بی سر و صدا ترین بازیگران سینمای ایران است امسال با سه فیلم شانس و اقبال حضور در جشنواره را داشت: همه چیز برای فروش به كارگردانی امیر حسین ثقفی، اشغال های دوست داشتنی به كارگردانی محسن امیر یوسفی و آسمان زرد كم عمق به كارگردانی بهرام توكلی. فیلم امیر یوسفی كه اصلا به هئیت انتخاب فیلم های جشنواره فجر نرسید و دو فیلم دیگر هم طبق نظر هئیت انتخاب شرایط حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را نداشتند تا صابر ابر عنوان جوان ناكام سینمای ایران در جشنواره فجر امسال را داشته باشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبر سینما