تبیان، دستیار زندگی
مصرف میوه و سبزی‌ها می‌تواند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کند و مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخور نخورهای هوای آلوده


مصرف میوه و سبزی‌ها می‌تواند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کند و مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.

آب گوجه و هویج

آب هویج، گوجه و مرکبات سموم هوا را دفع می‌کنند

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه گفت: از آن جایی که آلودگی هوا می‌تواند تأثیر جدی‌ای روی سلامت داشته باشد و افرادی که ایمنی بدنشان کم است آسیب پذیرتر می‌شوند، افراد باید از غذاهای حاوی ویتامین A، E، C مانند آب هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه، مرکبات و میوه‌های رنگی استفاده کنند تا سموم هوا از بدنشان دفع شود.

وی با تأکید بر افزایش سیستم ایمنی بدن، «آنتی اکسیدان ها» را در این زمینه کمک کننده دانست و افزود: مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند کاهو و جوانه گندم و غذاهای حاوی ویتامین C مثل مرکبات، گوجه فرنگی و سیب زمینی می‌توانند نیاز بدن را در این زمان تأمین کنند. برای نمونه بهتر است در غذا از لیمو ترش استفاده کرد.

صفوی افزود: غذاهای حاوی ویتامین A که پس از مصرف در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند می‌توانند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند.

به گفته وی، گیاهانی چون فلفل دلمه‌ای، هویج و میوه‌های رنگی پیش ساز ویتامین A هستند و خوردن آب هویج در زمان آلودگی هوا، کارساز است.

این متخصص تغذیه همچنین تأکید کرد: بیماران قلبی و عروقی یا افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند بیماران مبتلا به سرطان، بیشتر در معرض خطر هستند و باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند.

شیر

در هوای آلوده لبنیات پرچرب مصرف نکنید

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.

شیر و لبنیات پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می شود.

وی افزود: انواع فلزات سنگین مانند سرب که با سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود نیز می‌تواند با رقابت در جذب ریز مغذی‌هایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن تجمع یافته و در نهایت سرطان را به دنبال داشته باشد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوارض و پیامدهای آلودگی هوا برای برخی از افراد از جمله کودکان، مادران باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی بیشتر است.

شیر و لبنیات پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد

زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می شود

وی توصیه کرد: بهتر است افراد روزانه حداقل 2 لیوان شیر کم چرب (کمتر از 5/1 درصد چربی) مصرف کنند زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. هم‌چنین شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند. کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

سالاد میوه

سالاد میوه، سپر دفاعی در برابر آلودگی هوا

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، آلودگی هوا را یکی از خطرناک‌ترین آلودگی‌ها برای انسان عنوان کرد و افزود: در صورت آلوده بودن آب یا غذا می‌توان از مصرف آن خودداری یا جایگزینی برای آن یافت، اما با توجه به نیاز انسان به هوا و اکسیژن، آلودگی هوا را جزو خطرناک‌ترین آلودگی‌ها قلمداد کرده‌اند- زیرا حساس‌ترین ارگان بدن یعنی ریه را که وظیفه تبادل اکسیژن و گاز کربنیک را با جریان خون دارد مورد تهاجم قرار می‌دهد.

وی افزود: ذرات ریز و آلودگی‌های موجود در هوا می‌تواند وارد جریان خون شود و عوارض قلبی و عروقی و سرطان‌های مختلف را فراخوان کند. البته بدن انسان به صورتی خلق شده که با تمهیداتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از خطر گذر کند.

وی مصرف منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان را از مهم‌ترین عوامل دفع این آلودگی‌ها دانست و گفت: سبزی‌های رنگارنگ و میوه‌های متنوع موادی وارد بدن می‌کنند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم کمک می‌کند. این متخصص تغذیه اظهار کرد: شیر و لبنیات کم چرب نیز بدن را تقویت می‌کند.

همچنین مغزها و دانه‌های کپک نزده مانند پسته، بادام، فندق به دلیل اینکه حاوی منابع غنی انرژی، پروتئین و مواد معدنی هستند حاوی ماده سلنیوم هستند که نه تنها ضد سرطان است بلکه مانع جذب فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه و ...) در بدن شده و آن‌ها را به بیرون هدایت می‌کند.

به گفته وی، سبزی و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان حتی سموم ناشی از استرس‌های گوناگون را خنثی و از بدن خارج می‌کند. همچنین به علت وجود فیبر، این مواد غذایی در جذب قندها و چربی‌ها تعادل ایجاد می‌کنند به عبارتی این منابع غذایی «جاروهای بدن» تلقی می‌شود و کبد را از خمودگی بیمار گونه نجات می‌دهند.

مظهری خاطر نشان کرد: این میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر طعم و رنگ 50 نوع ریز مغزی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه گفت: درگذشته میزان مصرف گروه میوه‌ها و سبزی‌ها را 5-7 واحد در روز تعیین کرده بودند اما اخیراً گفته شده تا 9 واحد در روز نیز می‌توان از این مواد تغذیه کرد.

وی توضیح داد: هر واحد معادل یک لیوان سبزی خام و نصف لیوان سبزی‌های پخته است که می‌شود به صورت جداگانه یا مخلوط مصرف کرد و یک واحد حاوی 25 کالری است. البته به دلیل وجود قند در گروه میوه‌ها زیاد روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود و نباید غذا را حذف و میوه را جایگزین آن کرد. بنابراین، روزانه حداقل دو واحد (معادل 200 گرم) و حداکثر پنج واحد (معادل 500 گرم) از انواع میوه باید مصرف شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: بهتر است با خرد کردن میوه‌های مختلف نوعی از سالاد میوه تهیه شود و با افزودن مقداری دانه و مغز و کمی دارچین علاوه بر لذت بردن از طعم این مواد غذایی در مقابل آلودگی هوا و سرمای زمستان بدن خود را مقاوم کنند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

خبرگزاری فارس

همشهری آنلاین

مهر

مطالب مرتبط:

با این خوراکی‌ها به جنگ آلودگی هوا بروید

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

مصرف شیر و لبنیات در آلودگی هوا

بهترین غذاها در هوای آلوده

غذاهای خوب برای هوای بد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.