تبیان، دستیار زندگی
عضو هیئت رئیسه مجلس از ارائه نامه‌ای توسط رئیس‌جمهور به هیئت رئیسه خبر داد و گفت: احمدی‌نژاد در این نامه خواستار حضور در خانه ملت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی‌نژاد چرا به مجلس خواهد رفت؟


عضو هیئت رئیسه مجلس از ارائه نامه‌ای توسط رئیس‌جمهور به هیئت رئیسه خبر داد و گفت: احمدی‌نژاد در این نامه خواستار حضور در خانه ملت شده است.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: رئیس‌جمهور نامه‌ای به هیئت رئیسه نوشته و خواستار حضور در مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره مسائل جاری کشور و طرح مسائل کلی شده بود.

احمدی نژاد و مجلس

وی افزود: قرار بود رئیس‌جمهور این هفته در خانه ملت حضور یابد ولی با نامه‌ای که امروز به دست هیئت رئیسه رسید، حضور رئیس‌جمهور در خانه ملت به تعویق افتاده است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: هیئت رئیسه این موضوع را بررسی می‌کند تا زمانی را برای حضور احمدی‌نژاد در پارلمان تعیین کند.

سبحانی‌نیا همچنین گفت: این امر از اختیارات رئیس‌جمهور است و او می‌تواند چنین درخواست‌هایی را به هیئت رئیسه بدهد و ما هم پس از بررسی موضوع، نتیجه را اعلام می‌کنیم.

دلایل احتمالی حضور رییس جمهور در مجلس

به نظر می رسد برنامه دولت برای اجرایی سازی فاز دوم هدفمندی یارانه ها از مهم ترین دلایل حضور احمدی نژاد در مجلس باشد. مجلس که اجرای مرحله دوم این قانون را در امسال منتفی اعلام کرده است مهمترین مخالف آقای رییس جمهور برای انجام این اقدام است. لذا رییس جمهور احتمالا به دنبال کسب رضایت مجلس است. البته دولت مثل همیشه اقدامات خود را از پیش شروع کرده است. دو عضو کابینه از تشکیل جلسات دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر دادند. وزیر اقتصاد با اشاره به‌وجود سناریوهای مختلف در دولت برای هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد که هنوز جمع‌بندی آن به اتمام نرسیده است. به گزارش ایرنا، سید‌شمس‌الدین حسینی افزود: از زمانی که لایحه قانون هدفمندی یارانه‌ها تنظیم شده جلسات آن به‌صورت مستمر برگزار شده است. وزیر صنعت نیز از آغاز جلسات فاز دوم هدفمندی در دولت به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد.

قرار بود رئیس‌جمهور این هفته در خانه ملت حضور یابد ولی با نامه‌ای که امروز به دست هیئت رئیسه رسید، حضور رئیس‌جمهور در خانه ملت به تعویق افتاده است

مهدی غضنفری اظهار داشت: از همه دستگاه‌ها خواسته شده تا ارزیابی خود را از اجرای مرحله اول اعلام کنند تا بسته‌های حمایتی مرحله دوم به‌گونه‌ای باشد که موجب رونق بیشتر اقتصاد شود. وی افزود: در طراحی بسته‌های حمایتی صنعت به‌دنبال نرخ ترجیحی انرژی برای حوزه تولید هستیم. تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی جدی‌شده است که اخیرا رئیس مجلس قانون عدم‌اجرای این فاز در سال‌جاری را به جای رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. اظهارات اخیر رئیس و نمایندگان مجلس نیز نشان می‌دهد که مجلس اراده‌ای برای اجرای فاز دوم در سال آینده ندارد.

مجلس و دولت در آستانه رویارویی دیگر بر سر یارانه ها؟

این اظهارات البته از سوی دولت، اظهارات جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، اما این واکنش‌ها و تاکیدات و تصمیم‌گیری‌ها برای افزایش فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی از سوی دولت اتخاذ می‌شود که مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری کشور عدم اجرای مرحله دوم را تصویب کرده و شورای نگهبان نیز بر آن صحه گذاشته است.

باید دید که تاکید دولت مبنی بر اجرای دومین فاز هدفمندی یارانه‌ها که احتمالاً آرام آرام وجهی فراقانونی به خود می‌گیرد، چه جایگاهی در مختصات قانونی کشور خواهد داشت؟ آیا در شرایطی که قانون تایید شده مجلس در زمینه توقف مرحله دوم طرح وجود دارد، دولت می‌تواند چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد؟ در شرایطی که جامعه با چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و شرایط مردم به لحاظ معیشتی دچار نوسان شده است ـ نوسانی که البته ریشه در همین اجرای پر حاشیه هدفمندی داشته است ـ حتی طرح این مسأله هم می‌تواند تنش‌زا باشد؛ تنش‌هایی که شاید نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نکند بلکه وحدت و آرامش نسبی را نیز دچار خدشه خواهد نمود.

وزیر اقتصاد-شمس الدین حسینی

کارت زرد دوم مجلس به وزیر اقتصاد

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره بررسی تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن علنی مجلس با حضور محمود بهمنی، اظهار داشت: امروز آقای بهمنی فقط به منظور همراهی آقای حسینی وزیر اقتصاد به مجلس آمده بودند.

وی با اشاره به سوال نماینده قم از وزیر اقتصاد، افزود: آقای حسینی برای پاسخگویی به این سوال به مجلس آمده بود اما چون نمایندگان قانع نشدند، وزیر اقتصاد کارت زرد گرفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی امروز برای پاسخگویی به مجلس نیامده بود؛ البته برخی نمایندگان بصورت حضوری مطالبی را با بهمنی در میان گذاشتند اما ایشان رسماً برای پاسخگویی نیامده بودند.

ندیمی ضمن بیان اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی سه‌شنبه هفته جاری در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: مشخص نیست در جلسه سه شنبه آقای بهمنی هم حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز برای پاسخ به سۆال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کرد و به این سوال که "علل عدم اخذ معوقات بانکی به خصوص از افرادی که تسهیلات سنگین دریافت کرده اند و مهلت پرداخت آن پایان یافته است" توضیحاتی را ارائه کرد که مورد قبول نماینده قم و دیگر نمایندگان قرار نگرفت.

حسینی در اینباره گفته است: بحث مطالبات معوق در دولت آقای احمدی نژاد افشا شد و از روزهای اول که ما وارد شدیم صورت های مالی بانک ها را شفاف کردیم و این اولین گام برای وصول مطالبات معوق بود.

این اظهارات البته از سوی دولت، اظهارات جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، اما این واکنش‌ها و تاکیدات و تصمیم‌گیری‌ها برای افزایش فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی از سوی دولت اتخاذ می‌شود که مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری کشور عدم اجرای مرحله دوم را تصویب کرده و شورای نگهبان نیز بر آن صحه گذاشته است

وی با بیان اینکه مطالبات معوق طبقه بندی های زیادی دارد، تصریح کرد: اما چیزی که از نظر سیستم اجتماعی-اقتصادی نگران کننده است "دانه درشت ها" هستند؛ یک گروه این افراد دولتی هستند مثل شرکت پشتیبانی امور دام، ایران خودرو وسایپا که حدود 6 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 10 درصد کل معوقات بدهکارند اما یک گروه صنعتگران خصوصی هستند که بدهی بانکی کلان دارند و بانک ها بلا استثنا برای همه آنها اقامه دعوا کرده اند و ما همه را به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس فرستادیم.

براساس این گزارش پس از اتمام توضیحات وزیر اقتصاد، امیرآبادی نماینده سوال کننده اعلام کرد از اظهارات وزیر قانع نشده و بهتر است که توضیحات وزیر به رأی مجلس گذاشته شود.

سرانجام نمایندگان مجلس با 81 رای موافق، 103 رای مخالف و 30رای ممتنع از 228 نماینده حاضر اعلام کردند که از اظهارات وزیر قانع نشدند.

وزیر اقتصاد امروز دومین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد، طبق آیین نامه مجلس در صورتی که مجلس در جریان پرسش و پاسخ از وزیران سه مرتبه از اظهارات وزیر مربوطه قانع نشود شرایط استیضاح وی در مجلس فراهم می شود.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:فردا، فارس، تسنیم