تبیان، دستیار زندگی
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه که در جمع هوادارانی پرشور در تالار اپرای دمشق، پایتخت، سخنرانی می‌کرد، مخالفانش را دشمنان خدا و دست‌نشاندگان غرب خواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپرای صلح بشار اسد


بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه که در جمع هوادارانی پرشور در تالار اپرای دمشق، پایتخت، سخنرانی می‌کرد، مخالفانش را "دشمنان خدا و دست‌نشاندگان غرب" خواند.

بشار اسد

وی در این سخنرانی عنوان كرد كه درگیری در سوریه میان نظام و مخالفان نیست بلکه میان سوریه با دشمنانش است. علاوه براین اسد در این سخنرانی طرح خود كه شامل پنج‌ مرحله 1 -تعهد کشورهای ذی‌ربط مبنی‌بر متوقف کردن کمک‌ها به گروه‌های مسلح و توقف عملیات تروریستی این گروه‌ها در سوریه 2 - تدوین منشور ملی جدید 3 - برگزاری رفراندوم 4 - تشکیل دولت جدید سوریه برای نظارت بر انتخابات پارلمانی و 5 - تشکیل پارلمان جدید و تدوین قانون اساسی جدید را ارائه كرد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، بشار اسد خطاب به حاضرین گفت: انقلاب سوریه انقلاب ملت است نه کسانی که از خارج وارد کشور شده‌اند.

سوریه با حمله تكفیری‌ها روبه‌روست

بشار اسد در این سخنرانی گفت: ما با دشمنی وحشی و بی‌رحم از خارج روبه‌رو هستیم اما از خود و وطن دفاع می‌کنیم. آنها ابتدا نیت‌های خود را با پوششی مسالمت‌آمیز مطرح کردند و سپس دست به اسلحه بردند و آرام آرام حملات وحشیانه خود را گسترش دادند. سوریه با حمله بی‌سابقه‌ای از سوی تکفیری‌ها و حامیان آنها روبه روست. ورود تکفیری‌های حامل تفکر القاعده به سوریه خطرناک است اما ورود تفکر آنها به جامعه سوریه بسیار خطرناک‌تر است و باید مانع از آن شد. آنها جز قتل و کشتار چیزی نمی‌شناسند و خود را طرفداران اسلام نامیده‌اند در حالی که هیچ بویی از اسلام و دین نبرده‌اند. بنا به آمار موسسات غربی اکنون بیشتر تروریست‌های تکفیری در سوریه به سر می‌برند، این مسئله‌ای است که نشان می‌دهد غربی‌ها برای خلاص شدن از تروریست‌ها آنها را روانه سوریه می‌کنند.

بشار اسد که در سالن اپرای دمشق سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما هیچ راه حل دیپلماتیکی را رد نکردیم. ما با مذاکره موافق بودیم و از راه حل دیپلماتیک استقبال کردیم. اما با چه کسانی می‌خواهیم وارد مذاکره شویم؟ با افراط گرایانی که به جز تروریسم و خونریزی چیزی نمی‌فهمند؟»

تشكر از چین، روسیه و ایران

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه گفت: همه خوب می‌دانند سوریه نیرومند است و توصیه‌های کسی را قبول نمی‌کند اما حاضر است نصایح خیرخواهانه را بپذیرد؛ جامعه جهانی تنها غرب نیست و بسیاری از کشورها از جمله چین، روسیه، ایران و کشورهای عضو بریکس(چین، روسیه، برزیل و هند) از ما طرفداری می‌کنند و ما از آنها به خاطر حمایت از استقلال و حاکمیت سوریه تشکر می‌کنیم. حل و فصل بحران سوریه جز با در نظر گرفتن عوامل داخلی، منطقه‌ای و خارجی آن محقق نمی‌شود.

با چه كسانی گفت‌وگو می‌كنیم

اسد افزود: ما با کسی مذاکره می‌کنیم که بنده دیگران نباشد و ویرانی سوریه را در دستور کار خود قرار نداده باشد. تکفیری‌هایی که جز خشونت نمی‌فهمند و رهبران کشورهایی که می‌دانند خروج سوریه از بحران کنونی موقعیت آنها را متزلزل خواهد کرد جایگاهی در گفت‌وگوهای ما ندارند. این غربی‌های استعمارگر هستند که درهای گفت‌وگو را بسته‌اند اما ما با وجود این حاضریم با همه حتی مخالفان خود مذاکره کنیم؛ کسانی که وطنشان را نمی‌فروشند و سلاح را بر زمین می‌گذارند.

رونمایی از طرح اسد

بشار اسد در ادامه گفت كه حل و فصل بحران سوریه تنها با وجود این شرایط محقق می‌شود: کشورهای منطقه‌ای کمک‌های تسلیحاتی و مالی خود به گروه‌های تروریستی را پایان دهند و گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز که علیه کشور دست به اسلحه برده‌اند به اقدامات خود پایان دهند؛ آوارگان سوری به مناطق خود باز گردند و در این شرایط است كه ارتش سوریه نیز به عملیات خود علیه گروه‌های تروریست پایان می‌دهد. کشورهای همجوار نیز باید در زمینه وضعیت جاری در سوریه با دولت به توافق‌هایی برسند به ویژه در زمینه کنترل مرزها و ورود و خروج کالا و افراد از مرزهای مشترک و پس از آن برگزاری نشستی گسترده با شرکت تمامی گروه‌های سوری برای حل و فصل بحران در سوریه.

وی افزود که با «عروسک‌های خیمه‌شب بازی» غرب و افرادی که از خارج از کشور خط می‌گیرند، وارد مذاکره نخواهد شد

اسد در ادامه از طرح خود رو نمایی كرد و گفت: باید نشستی فراگیر با حضور تمامی مخالفان و موافقان دولت برگزار شود و در پایان آن اساسنامه‌ای ملی که آینده سیاسی سوریه را ترسیم خواهد کرد تنظیم شود و سپس این اساسنامه به همه پرسی گذاشته شود چراکه این ملت سوریه هستند که در نهایت باید تصمیم‌گیری کنند. پس از همه‌پرسی، دولت انتقالی تشکیل شود که تنظیم قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی را برعهده بگیرد و با روی کار آمدن پارلمان آن‌وقت دولت سوریه تشکیل شود و زندانیان سوری با عفو عمومی آزاد شوند.

بشار اسد

اما زندانیانی که حق شهروندان سوری را پایمال کرده‌اند باید از طرف ملت سوریه مورد عفو قرار گیرند و نه دولت.

در پایان نیز باید کشور بازسازی شود و تمامی زیربناهای اقتصادی و حیاتی کشور که ویران شده است بار دیگر ساخته شود تا سوریه همچنان قدرتمند باقی بماند و دولت سوریه به زودی این پیشنهادها را که می‌توان آن را طرح، تفکر یا هر چیز دیگری نامید، ارائه خواهد کرد. این طرح خطاب به کسانی است که به آینده سوریه باور دارند و خواهان مذاکره هستند. پس همین الان به کسانی که به آن باور ندارند می‌گویم نیازی نیست که شما آن را رد کنید چرا که از ابتدا این طرح به شما ارائه نشده تا بخواهید آن را قبول یا رد کنید!

حمایت ایران از طرح سیاسی اسد/ تمجید تداوم حمایت دمشق از مقاومت

مهر نوشت:وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام حمایت ایران از طرح سیاسی بشار اسد، تاکید رئیس جمهور سوریه بر تداوم حمایت دمشق از آرمان فلسطین و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را ستود.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی اظهاراتی درخصوص طرح سیاسی حل بحران سوریه که امروز توسط بشار اسد رئیس جمهور این کشور رسما اعلام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای مواضع اصولی خویش در جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه، از ابتکار عمل آقای بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در ارائه طرح جامع حل بحران این کشور حمایت می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید رئیس جمهور سوریه بر تداوم حمایت دمشق از آرمان فلسطین و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را ستود.

بازتاب سخنان بشار در رسانه های جهان

رسانه های جهان توجه ویژه ای به سخنرانی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه داشتند و هریک به فراخور موضع خود بخش هایی از سخنان او را پوشش دادند.

نام رسانه

کشور

محتوا

سی ان ان

شبکه تلویزیونی آمریکایی

اسد با ارائه راه حل برون رفت از بحران گفت که دشمنان سوریه به جهنم خواهند رفت

گاردین

روزنامه انگلیسی

اسد در یک سخنرانی نادر مخالفان را بهه گفتگو فراخواند و بر ادامه جنگ با تروریست ها تاکید کرد

وال استریت ژورنال

روزنامه آمریکایی

بشار اسد در یک سخنرانی جسورانه بر ادامه جنگ با تروریست ها تاکید کرد و راهکارهای بین المللی برای پایان مناقشه را با ارائه طرحی از خودش رد کرد.

رویترز

خبرگزاری انگلیسی

بشار اسد با ارائه راهکاری که می گفت ابداع تازه او است خواستار خاتمه جنگ شد اما مخالفانش معتقدند این یک بازی سیاسی برای باقی ماندن او در قدرت است.

واشنگتن پست

رونامه آمریکایی

بشار اسد در یک سخنرانی نادر با جسارت وعده داد که جنگ با تروریست ها را شدت خواهد بخشید و گفت آنها با اینکه او بسته اصلاحاتی را برای پایان دادن به خون ریزی ها ارائه کرده بود حاضر به پذیرش نشدند و همچنان ساقط کردن او را هدف گرفته اند.

تلگراف

روزنامه انگلیسی

بشار اسد مانند یک قهرمان از سوی هوادارانش که اسم او را فریاد می زدند مورد استقبال قرار گرفت درست مانند معمر قذافی که همینگونه در زمان شورش مردم در ملاعام حاضر می شد.

یو.اس.ای تودی

روزنامه آمریکایی

بشار اسد  به ارائه یک راهکار جدید برای برقراری صلح در سوریه مبادرت کرد که شامل برگزاری کنفرانس آشتی، ایجاد دولت جدید و قانون اساسی جدید است.

آسوشتیدپرس

خبرگزاری آمریکایی

اسد در سخنانش صحبت از طرح جدیدی برای برقراری صلح در سوریه کرد که شرط لازم برای اجرای آن توقف کمک های تسلیحاتی برخی کشورهای جهان و منطقه به شورشیان مسلح است.

فاکس نیوز

شبکه تلویزیونی آمریکایی

بشار اسد با نادیده گرفتن درخواست ها برای کناره گیری اش ازقدرت اعلام کرد: برای گفتگو با آنهایی که به سوریه خیانت نکرده اند، آماده است.بشار اسد با نادیده گرفتن درخواست ها برای کناره گیری اش ازقدرت اعلام کرد: برای گفتگو با آنهایی که به سوریه خیانت نکرده اند، آماده است.

بی بی سی انگلیسی

شبکه رادیو و تلویزیونی انگلیسی

بشار اسد در یک سخنرانی نادر مخالفان خود را دشمنان خدا و عروسک خیمه شب بازی غرب توصیف کرد و به رنجی که مردم کشورش از اقدامات آنها می کشند اشاره کرد.

هافینگتون پست

وب سایت آمریکایی

بشار اسد با نکوهش جنگ داخلی گفت کشتن بیگناهان توسط تروریست هایی که از خارج پول می گیرند روشنایی را می میراند.

نیویورک تایمز

روزنامه سراسری آمریکایی

بشار اسد جسور، با اعتماد به نفس، مسلط و انتقادی در یک سخنرانی نادر ملت را خطاب قرار داد

دیلی بیست

وب سایت آمریکایی مالک نیوزویک

بشار اسد در یک سخنرانی جسورانه برای اولین بار به زجری که ملت سوریه از جنگ داخلی می کشند اذعان کرد.

وی. او. ای

رادیو صدای آمریکا

اسد گفت: وقتی در خیابان های سوریه آرامش و امنیت وجود ندارد خوشی هم نیست.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:تهران امروز، مهر،خبرآنلاین