تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با هجدهم دی 1391 و بیست و چهارم صفر 1434 هجری قمری و هفتم ژانویه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجدهم دی در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با هجدهم دی 1391 و بیست و چهارم صفر 1434 هجری قمری و هفتم ژانویه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

18 دی 1366

عملیات ایذایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر روی سکوهای نفتی البکر و الامیه در شمال خلیج فارس، آغاز شد.

18 دی 1359

در جریان حمله ارتش بعثی عراق به شهر هویزه، دهها تن از مردم این شهر به شهادت رسیدند.

18 دی 1357

«جرج براون» وزیر امور خارجه سابق انگلیس به تهران آمد. وی پس از ورود به تهران در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی آتلانتا جورنال اظهار داشت: با آنکه مأموریت رسمی از طرف وزیر خارجه انگلیس ندارد ولی با اطلاع وزیر خارجه و مقامات رسمی آن کشور و با موافقت بعضی از مقامات آمریکایی برای کمک فکری به دولت بختیار به تهران آمده است.

18 دی 1357

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو «غلامعلی اویسی» که در آمریکا به سر می‌برد تلاش دارد حمایت «جیمی کارتر» را برای انجام یک کودتای نظامی در ایران جلب کند. او در زمان اعلام حکومت نظامی در دوره شریف امامی فرمانده نظامی شهر تهران بود و موجب شهادت بسیاری از مردم در روز 17 شهریور یا جمعه سیاه شد. اویسی در اوایل دی ماه 1357 پس از سقوط کابینه ازهاری به بهانه معالجه از ایران خارج شده بود.

18 دی 1357

ارتشبد «غلامرضا ازهاری» نخست‌وزیر سابق سه روز پس از سقوط کابینه اش، از ایران فرارکرد. او در 15 آبان 1357 به نخست وزیری منصوب شد و کابینه نظامی خود را تشکیل داده بود.

18 دی 1356

پس از پخش سراسری روزنامه اطلاعات که حاوی مقاله سراسر توهین «احمد رشیدی مطلق» به امام خمینی (ره) بود، نخستین واکنش ها از شهر قم آغاز و درسهای حوزه علمیه این شهر تعطیل شد. طلاب در حالیکه مردم نیز به آنها پیوسته بودند با تشکیل اجتماع بزرگی در بیرون مدرسه خان،‌ تظاهرات آرام خود را، به سوی منازل مراجع وقت آغاز کردند. آنگاه با تجمع در مقابل منازل هر یک از مراجع با دادن شعارهایی به حمایت از امام خمینی(ره) پرداختند.

18 دی 1356

«محمدرضا پهلوی» با هدف میانجی‌گری در مذاکرات موسوم به «صلح خاورمیانه» وارد مصر شد.

18 دی 1331

«محمد مصدق» نخست وزیر طی نامه‌ای از مجلس تقاضا کرد اختیارات او را برای یک سال دیگر تمدید کند.

18 دی 1325

«محمد مصدق» در یک سخنرانی در مسجد شاه تهران از قوام السلطنه نخست وزیر وقت خواست در امور انتخابات مجلس شورای ملی دخالت نکند و اجازه دهد انتخابات مسیر قانونی خود را سپری کند.

18 دی 1323

قانون لغو اختیارات «آرتور چستر میلسپو» رییس کل مالیه و انتقال این اختیارات به دولت، در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. میلسپو در 27 دی، استعفا و در تاریخ 9 اسفند ماه 1323 ایران را ترک کرد.

18 دی 1321

در جریان جنگ جهانی دوم، مقامات انگلیسی و امریکایی در معاهده ای توافق کردند سیاست های خود را درباره ایران با یکدیگر منطبق سازند و در کنارهم بایستند.

18 دی 1299

آیت‌الله سید «محمد طباطبایی» از رهبران روحانی نهضت مشروطه درگذشت و در حرم عبدالعظیم آرام گرفت. او اندیشه‏ای آزاد داشت و آشنایی وی با سید جمال الدین اسدآبادی، تأثیری شگرف در شکل‏گیری تفکراتش داشت.

18 دی 1286

با تشدید جنگ میان مشروطه‌خواهان و قوای دولتی در تبریز تعدادی از نیروهای دوطرف کشته و مجروح شدند. در همین روز روزنامه هایی چون مساوات و روح القدس در مطالب انتقادی و تندی، به «محمدعلی شاه» و کارشکنی‌های او در برابر جنبش مشروطه، حمله کردند.

18 دی 1285

«مظفرالدین شاه» قاجار بر اثر بیماری در 54 سالگی و 10 روز پس از امضای قانون اساسی مشروطه، درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی