تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً شما هم تا به حال از دوست و آشنا شنیده‌اید كه می‌گویند نمره عینك من تغییر كرده است. به راستی این شماره عینك برای چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان این شماره عینك چیست؟!

چشم پزشک


احتمالاً شما هم تا به حال از دوست و آشنا شنیده‌اید كه می‌گویند نمره عینك من تغییر كرده است. به راستی این شماره عینك برای چیست؟


منظور از انکسار، در واقع مسیری است که شعاع‌های نورانی از روی اشیای موجود در میدان بینایی ما تا تشکیل تصویر واضحی در داخل چشم‌ها طی می‌کنند. سیستم بینایی چشم ما بعد از دریافت نور و پردازش شعاع‌های نورانی به صورت امواج الکتریکی و سپس ارسال آن به سمت مغز، منجر به همان چیزی می‌شود که ما آن را به دیدن تعبیر می‌کنیم.

عوامل مۆثر در انکسار نور و نمره چشم

شکل قرنیه، قدرت عدسی چشم و اندازه چشم عواملی هستند که مسئول واضح بودن تصاویر اشیا بر روی شبکیه چشم هستند. برای اینکه فردی بدون عینک بتواند بینایی کاملی داشته باشد، لازم است تمامی این اجزا در تناسب با یکدیگر باشند. در غیر این صورت، عیوب انکساری شامل نزدیک بینی، دوربینی هیپروپی آستیگماتیسم و پیرچشمی ایجاد می‌شود.

میزان دید بیماران با تابلویی شامل اندازه‌های مختلف از حرف E در جهات مختلف اندازه‌گیری می‌شود. دید طبیعی، دید 10/10 است. یعنی چنین فردی در فاصله 6 متری، ردیف 10/10 را می‌بینید.

عیوب انکساری با واحدی به نام دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود. دیوپتر نشان‌دهنده میزان نمره عینک شماست. هرچه میزان دوربینی یا نزدیک بینی بیشتر باشد، نسخه عینک شما هم نمره بالاتری دارد.

دید 10/10 به چه معناست؟

میزان دید بیماران با تابلویی شامل اندازه‌های مختلف از حرف E در جهات مختلف اندازه‌گیری می‌شود. دید طبیعی، دید 10/10 است. یعنی چنین فردی در فاصله 6 متری، ردیف 10/10 را می‌بینید. دید 10/5 بدین معناست که فرد حداکثر این ردیف را از فاصله 6 متری می‌بینید در حالی که یک فرد طبیعی این ردیف را در فاصله 12 متری می‌بینید. به عبارت دیگر فردی با دید 10/5 نصف یک فرد طبیعی دید دارد.

انتخاب عینک

نمره عینک

نمره عینک با 3 عدد مشخص می‌شود: مثلاً شماره 180* 5/1 - 5- نمره یک عینک است. عدد اول نشان‌دهنده میزان دوربینی یا نزدیک بینی است. علامت جلویی آن نشان‌دهنده نزدیک بینی (علامت منفی) یا دوربینی (علامت مثبت) است. عدد دوم (50/1) نشان‌دهنده میزان آستیگماتیسم شماست.

این عدد ممکن است با علامت مثبت یا منفی نوشته شود. عدد سوم (180) محور آستیگماتیسم را نشان می‌دهد. برای مثال 180 نشان‌دهنده افقی بودن محور آستیگماتیسم است. بنابراین شماره 180* 5/1 - 5- بدین معناست که بیمار نزدیک بینی متوسط و آستیگماتیسم متوسط در محور افقی دارد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: alihunter1

مطالب مرتبط:

به دنبال سلامتی (ویژه‌نامه)

از چشم تنبل، كار بكش!

چشم‌هایتان را یک عمر گارانتی کنید

راه درمان ناهمگونی چشم كودك

وقتی از پشت عینک تار می‌بینید

آب مروارید، كاهنده قدرت بینایی

مانیتور، خسته‌ام كردی!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن