تبیان، دستیار زندگی
شخصی می‌گفت: کودکم در کلاس اول ابتدایی درس می‌خواند و اختلال یادگیری دارد. در این مواقع بهترین کار برای درمان چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندم یاد نمی‌گیرد، چه کنم؟


شخصی می‌گفت: کودکم در کلاس اول ابتدایی درس می‌خواند و اختلال یادگیری دارد. در این مواقع بهترین کار برای درمان چیست؟


فرزندم یاد نمی‌گیرد، چه کنم؟

آشنایی با اختلالات یادگیری

یکی از مسائلی که برخی دانش آموزان به طور جدی با آن روبه رو هستند، ناتوانی در یادگیری مطالب آموزشی است به گونه‌ای که این مشکل 8 تا 10 درصد از کودکان دبستانی را درگیر کرده است.

اختلالات یادگیری یعنی اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه، که به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و به شکل توانایی کامل نداشتن در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر می‌شود.

معرفی علل اصلی

علل اصلی شکست این گونه دانش آموزان عبارت است از: نداشتن انگیزش کافی، فقدان توجه و دقت لازم، دقت بیش از اندازه به جزیی از کل و فقدان هماهنگی لازم در حرکات. این گونه از کودکان نیازمند استفاده از خدمات ویژه‌اند که می‌تواند در مدارس و مراکز مشاوره ارائه شود، اما سهم عمده آموزش این دانش آموزان به عهده والدین است؛ زیرا بیشترین زمان مفید آنان در خانواده سپری می‌شود.

توصیه‌هایی به والدین

نکات و توصیه‌های زیر می‌تواند راهنمای والدین برای کار با کودک در منزل باشد:

تکرار و تمرین

برخی از کودکان دیر یاد می‌گیرند و زود فراموش می‌کنند؛ بنابراین تکرار و تمرین ضروری است. البته مراحل یادگیری باید در فاصله‌های زمانی مشخص انجام شود، این کار باعث می‌شود که به کودک فشار زیادی وارد نشود و علاوه بر آن، انگیزه یادگیری در کودک را افزایش می‌دهد. مطالب درسی باید به شیوه کاملاً عینی آموزش داده شود؛ مثلاً آموزش باید همراه با ارائه تصاویر، وسایل مختلف آموزشی و مثال‌های عملی و ملموس که کودک با آن‌ها آشنایی دارد، انجام شود.

پرسش و پاسخ

با کودک خود مدام صحبت کنید. از او سۆال کنید و بگذارید او نیز صحبت کند. این کار موجب افزایش مهارت‌های گوش دادن، فکر کردن و صحبت کردن که از اصول اولیه آموزش هستند، می‌شود.

برخی از کودکان دیر یاد می‌گیرند و زود فراموش می‌کنند؛ بنابراین تکرار و تمرین ضروری است.

تحریک حواس

حواس پنج‌گانه کودک را با انجام فعالیت‌های گوناگون تحریک کنید؛ از جمله این تمرین‌ها می‌توان به بازی‌های تشخیص اشکال مختلف، تشخیص بوهای متفاوت با چشم بسته، تشخیص انواع مزه‌ها، تشخیص صداها و تشخیص اشیاء گوناگون اشاره کرد. این کار موجب تکامل سیستم عصبی کودک و افزایش قدرت تشخیص در کودک می‌شود.

آموزش مفاهیم

آموزش مفاهیم، جهت یابی و تشخیص چپ و راست، برای این گروه از کودکان بسیار ضروری است. مفاهیمی از جمله بلند و کوتاه، ریز و درشت، کوچک و بزرگ، زیر و رو، بالا و پایین، چاق و لاغر و...

تقویت مهارت‌های حرکتی

برای تقویت عضلات بزرگ و ظریف، انجام فعالیت‌هایی مثل: پریدن، پرتاب کردن، گرفتن، دویدن، قیچی کردن تا کردن و مچاله کردن کاغذ، ترسیم خطوط به صورت مارپیچ و زیگزاک، برش الگو از روی کاغذ، استفاده از خمیر برای فشردن در دست و به شکل لوله درآوردن آن، مهره نخ کردن و مواردی از این قبیل توصیه می‌شود.

فرزندم یاد نمی‌گیرد، چه کنم؟

افزایش دقت

برای افزایش دقت کودک به او دستوراتی را برای اجرا بدهید. مثلاً به او بگویید: ابتدا کتاب را بردار و سپس ده قدم به طرف تابلو برو و کتاب را روی میز بگذار و هنگام بازگشت مداد را به من بده.

افزایش سرعت عمل

برای افزایش سرعت در انجام فعالیت‌های گوناگون و عادت کردن کودک به استفاده مفید از زمان، از او بخواهید در مدت زمان مشخص کارهایی را برای شما انجام دهد. مثال: دو دقیقه وقت داری که این تصویر را برای من رسم کنی.

افزایش حوصله

با در نظر گرفتن این مسئله که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، دامنه توجه محدودی دارند و به همین علت بسیار کم حوصله هستند، انجام فعالیت‌هایی در زمینه افزایش حوصله کودک ضروری است. مثلاً می‌توانید از کودک بخواهید که سکه‌های 100 تومانی را از میان یک کیسه خاک اره پیدا کند و یا مهره‌های کوچک درون یک کیسه را از میان دیگر مهره‌ها جدا کند.

تقلید

انجام بازی‌های تقلیدی برای رشد، تصور بدنی و کنترل حرکات ضروری است، مانند تقلید صداهای مختلف.

منبع: خراسان


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: alihunter1

مطالب مرتبط:

ایجاد تفکر خلاق در دانش آموز

ارتباط معلم و دانش آموز

راه‌های تقویت حافظه دانش‌آموز

کلاس اولی‌ها و الگوها

ایده‌های ناب معلمی

فنون ‌‌تر و خشك كردن دانش‌آموزان

فرزند را چگونه به مدرسه بفرستیم؟

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن