تبیان، دستیار زندگی
«معتقدم شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان كاندیدا دادن چندان فراهم نیست».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاتمی: شرایط فراهم نیست


«معتقدم شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان كاندیدا دادن چندان فراهم نیست».
خاتمی

کیهان نوشت: این مطلب را سیدمحمد خاتمی در دیدار با گردانندگان یك سایت زنجیره ای عنوان كرد. خاتمی با بیان اینكه خطرات بزرگی نظام و مردم و جامعه را تهدید می كند، اظهار داشت: با این روندی كه هست فقط یك راه وجود دارد. اینكه رویكرد عوض شود و در انتخابات سالم و فراگیر نشان داده می شود؛ ما هم كمك كنیم كه مشكل حل شود ولی متأسفانه نشانه های امیدواركننده ای برای تغییر رویكرد نمی بینم. چشم اندازی برای نامزد دادن فراهم نیست.

خاتمی این مطالب را در واكنش به اظهارات یكی از حاضران گفته كه چند سال پیش در سایت بازتاب وابسته به محسن رضایی نفوذ كرده بود اما پس از مدتی از آن سایت كنار گذاشته شد و وی راساً با راه اندازی یكی دو سایت تلاش كرد از سوی فتنه گران و رادیكال های جبهه اصلاحات به بازی گرفته شود.

با وجود اظهارات خاتمی، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در مصاحبه با نشریه مثلث درباره ابراز تمایلش به نامزدی گفته است: در طول این 34سال بعد از انقلاب برای هیچ كاری كاندیدا نشدم، ولی وقتی مسئولیتی به بنده پیشنهاد می شد و فكر می كردم توانایی اجرای آن را دارم جواب منفی نمی دادم.

بر همین اساس در شرایط فعلی كشور تكلیف می دانم كه جلو بیایم. شرایط منطقه و كشور، برگزاری یك انتخابات پرشور با مشاركت حداكثری را برای ما الزامی می كند.

بنابراین همه افرادی كه در خود توانایی اداره كشور را می بینند باید در این حركت ملی سهیم باشند و به صورتی مشاركت داشته باشند. تجربه ناموفق اجرایی در بخش های مختلفی كه كار كردم، ندارم و مشكلات كشور را خوب می شناسم.

خاتمی با بیان اینكه خطرات بزرگی نظام و مردم و جامعه را تهدید می كند، اظهار داشت: با این روندی كه هست فقط یك راه وجود دارد. اینكه رویكرد عوض شود و در انتخابات سالم و فراگیر نشان داده می شود؛ ما هم كمك كنیم كه مشكل حل شود ولی متأسفانه نشانه های امیدواركننده ای برای تغییر رویكرد نمی بینم. چشم اندازی برای نامزد دادن فراهم نیست

وی با بیان اینكه من به هر حال به جریان اصلاح طلب وابسته هستم و علی الاصول باید با حمایت این اردوگاه بیایم، درباره تعریف خود از اصلاح طلبی گفت: ما اصلاح طلبی را خط امام و پایبندی به قانون اساسی و ارزش ها می دانیم.

بر همین اساس اگر كسی بگوید من اصلاح طلب هستم ولی دنبال براندازی باشد را اصلاح طلب نمی دانیم.

عارف درباره شرط گذاشتن برای نامزدی و از جمله آزادی افراد بازداشت شده گفت: من معتقدم نظام ما نظام شرط پذیری نیست و باید طبق قانون جلو برویم. بر همین اساس شرط نمی گذارم.

خاتمی

عارف در پاسخ این سۆال كه آیا در صورت حضور در انتخابات به نتیجه آن تمكین می كند، گفت: حتماً این كار را می كنم و به رقیب پیروز در انتخابات تبریك می گویم.

وی با بیان اینكه طرح دولت وحدت ملی عملی نیست، درباره احتمال نامزدی خود و رایزنی با خاتمی گفت: من یاد نگرفته ام وارد بازی باخت شوم. من همه بازی هایی كه در آن شركت كردم بازی برد- برد بوده، یعنی اگر آقای خاتمی و دیگران بگویند بیا اما تحلیلم این باشد كه اگر بیایم به هر دلیلی رای نمی آورم، نمی آیم. ضمن آنكه آقای خاتمی در این زمینه با من تاكنون صحبت نكرده و قطعاً مرا از آمدن منع نكرده، چون اصولاً ایشان آدم منفی باف و منفی گویی نیست.

عارف همچنین درباره این سۆال كه رابطه شما در مقام ریاست جمهوری با رهبری چگونه خواهد بود؟ گفت: مسئله سلسله مراتب در اصول قانون اساسی مشخص است. به آن اعتقاد دارم. ضمن آنكه همیشه در هر سمتی بودم با مافوقم مشورت می كردم، نگاهم نگاه حركت جمعی بوده است، چون می خواهیم كشور پیشرفت كند، می خواهیم برنامه ها اجرا شوند. دولت به تنهایی نمی تواند كارها را انجام دهد. باید همه قوا و همه نهادها پشت برنامه دولت قرار گیرند و در رأس این نهادها مقام معظم رهبری هستند.

پیش از این برخی حامیان تندرو خاتمی با حمله به عارف مدعی شده اند كه او از سوی نهادهای امنیتی مدیریت می شود و اصلاح طلب بدلی است!

بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز