تبیان، دستیار زندگی
زمستان سرد و زیبا از راه رسید و در كنار همه برنامه‌های این فصل در خانه‌ها، خیلی از خانم‌های خانه‌دار مشغول تغییر دكوراسیون زمستانی می‌شوند كه فضایی گرم‌تر نسبت به قبل ایجاد كنند تا در این روزهای سرد، خانه مكانی همچنان گرم و البته صمیمی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه را زمستانی کنید


زمستان سرد و زیبا از راه رسید و در كنار همه برنامه‌های این فصل در خانه‌ها، خیلی از خانم‌های خانه‌دار مشغول تغییر دكوراسیون زمستانی می‌شوند كه فضایی گرم‌تر نسبت به قبل ایجاد كنند تا در این روزهای سرد، خانه مكانی همچنان گرم و البته صمیمی باشد.

خانه را زمستانی کنید

همه ما می‌توانیم با تغییراتی كوچك، نه‌تنها به محیط آرامش بدهیم بلكه زیبایی خانه را هم در این فصل دوچندان كنیم.

یك كف گرم و رنگی

كف سالن و اتاق‌ها یكی از قسمت‌های مهم خانه در فصل زمستان است. یادتان باشد كفپوش‌هایی مثل سنگ یا سرامیك خانه را حسابی سرد می‌كند، به‌طوری كه راه رفتن بدون دمپایی هم سخت می‌شود. پس بهتر است این قسمت‌ها را با فرش، قالیچه یا گلیم بپوشانید. شاید عده‌ای با این تصور كه استفاده از فرش یا قالیچه زیبایی دكوراسیون خانه آنها را به هم می‌زند از استفاده آنها صرف‌نظر كنند، اما انداختن قالیچه‌ها یا گلیم‌هایی با رنگ‌های شاد و گرم در این فصل الهام‌بخش گرما بوده و خانه شما را زیباتر و گرم‌تر خواهد كرد.

آتشدانی برای آرامش

با رسیدن زمستان و شروع به كار سیستم‌های گرمایشی معمولا افراد خانواده تمایل دارند، بیشتر زمان حضور در خانه را در كنار وسایل گرمایشی بگذرانند. شومینه یكی از این وسیله‌هاست كه بجز گرم كردن، آرامش و زیبایی خانه را نیز بیشتر خواهد كرد. اگر در خانه شومینه دارید می‌توانید تغییری كوچك در جای مبلمان ایجاد كنید، به‌طوری كه مبل‌ها در مقابل شومینه قرار بگیرند و یك میز میان مبل‌ها باشد. با این كار، فضایی گرم‌تر در محیط نشستن افراد خانواده ایجاد می‌شود و همچنین محل مناسبی برای جمع شدن در شب‌های زمستانی مهیا كرده‌اید، اما اگر به هر دلیلی این كار امكان‌پذیر نیست بهتر است حداقل یك كاناپه را به مقابل شومینه انتقال دهید تا در این روزهای سرد از گرمای شومینه بیشترین استفاده را ببرید. این مكان می‌تواند یك فضای مناسب برای مطالعه، بافتن بافتنی و... باشد. البته اگر شومینه ندارید، باز هم می‌توانید با انتقال مبلمان به كنار سیستم گرمایشی، یك فضای گرم برای اهل خانه تدارك ببینید.

پرده‌های محافظ گرما

پرده‌ها از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌هایی هستند كه در دكوراسیون زمستانی باید به آنها توجه شود. پرده‌های توری و نازك را عوض و به جای آنها پرده‌هایی با پارچه ضخیم و رنگ مناسب نصب كنید. با این كار هم گرمای خانه هدر نمی‌رود، هم خانه زیباتر می‌شود. اگر این كار برایتان مقدور نیست، می‌توانید از یك پارچه ساده اما ضخیم كمك بگیرید و آن را پشت پرده تابستانی نصب كنید. با این كار همان هدف صرفه‌جویی در انرژی و زیبایی محقق می‌شود.

تزئین با رنگ‌های گرم

استفاده از رنگ‌های گرم در این فصل یكی از موارد مهم در دكوراسیون زمستانی محسوب می‌شود. شما می‌توانید خانه خود را با وسایلی كه به رنگ‌های گرم (قرمز، زرد، نارنجی و...) هستند، تزئین كنید. قاب‌هایی نه‌چندان گران، اما با این رنگ‌ها بخرید و به دیوار نصب كنید. شاید یك قاب كه نمایی از فصل تابستان را در خود گرفته زیبایی خانه شما را بیشتر كند. همچنین می‌توانید از كوسن‌هایی با رنگ گرم برای تزئین مبل‌ها استفاده كنید. این كار خانه شما را بسیار زیبا خواهد كرد.

با توجه به این كه این روزها به دلیل ابری بودن هوا ممكن است نور كمتری وارد فضای خانه شما شود بهتر است به نورپردازی خانه بیشتر دقت كنید. لامپ‌های معمولی را با لامپ‌های كم‌مصرف عوض كنید تا هم به نور بیشتری دسترسی داشته باشید و هم هزینه‌ها را كم كنید

بهاری در زمستان

همه ما می‌توانیم با صرف اندكی وقت و انتخاب گلدان‌هایی كه با سرمای زمستان سازگار هستند، بهار را به خانه خود بیاوریم. استفاده از گل‌های رنگارنگ در فصل زمستان قطعا به محیط خانه زیبایی و طراوت خاصی می‌دهد و كمك بزرگی به دكوراسیون زمستانی شما می‌كند.

زمستان با تزئینات زمستانی

برای تزئین خانه قبل از هر چیز از خود زمستان كمك بگیرید. می‌پرسید چطور؟ ساده‌ترین راهش استفاده از مجسمه‌هایی با طرح‌های زمستانی است. به‌عنوان مثال یك آدم برفی البته از نوع مجسمه‌ای می‌تواند خانه شما را بسیار زیبا كند. همچنین استفاده از میوه‌های درخت كاج كه معمولا همه ما تعدادی از آنها را سر راه خود می‌بینیم و اغلب بی‌تفاوت از كنار آنها رد می‌شویم می‌تواند در ایجاد حس زمستانی خانه بسیار موثر باشد. كامواهای رنگارنگ در یك سبد چوبی هم یكی دیگر از تزئینات مناسب فصل زمستان است.

عطری مرطوب و دلنشین

یكی از مشكلات رایج این فصل، خشك شدن بیش از حد هوا در خانه‌هاست كه البته راه‌حل ساده‌ای هم دارد. شما می‌توانید به كمك یك دستگاه بخور، رطوبت لازم را فراهم كنید. بعضی از این دستگاه‌ها محفظه‌ای هم برای ریختن اسانس‌های مختلف مانند اكالیپتوس دارند كه با این كار فضای خانه شما بوی بسیار خوبی خواهد گرفت. این راه‌حل علاوه بر تامین رطوبت، به مطبوع‌تر شدن فضای خانه و جلوه بیشتر دكوراسیون زمستانی شما كمك می‌كند.

نورهای جادویی

نور یكی از عواملی است كه به كمك آن می‌توانید فضایی گرم و صمیمی بسازید. شاید شما هم این حس را تجربه كرده‌اید كه سالن‌ها و اتاق‌های كم نور، احساس بی‌روح و دلگیر بودن فضا را القا می‌كند و برعكس نور مناسب، نقشی جادویی در زیبایی محیط دارد.

خانه را زمستانی کنید

با توجه به این كه این روزها به دلیل ابری بودن هوا ممكن است نور كمتری وارد فضای خانه شما شود بهتر است به نورپردازی خانه بیشتر دقت كنید. لامپ‌های معمولی را با لامپ‌های كم‌مصرف عوض كنید تا هم به نور بیشتری دسترسی داشته باشید و هم هزینه‌ها را كم كنید. همچنین می‌توانید با عوض كردن لامپ‌های آباژور و استفاده از نورهایی با رنگ‌های مناسب، فضای گرم‌تری فراهم كنید.

در خانه كتاب بخوانیم

برای این‌كه بچه‌ها هر چه بیشتر و بهتر با فرهنگ كتابخوانی آشنا شوند خوب است بخش مناسبی از خانه را به كتابخانه اختصاص دهیم.

اگر این ایده را می‌پسندید خوب است به دكوراسیون این فضا و هماهنگی كتابخانه با سایر اجزای اتاق یا سالن هم دقت كنید. البته مثل همیشه تاكید می‌كنیم برای این كار به خرید یك كتابخانه گران قیمت نیاز ندارید. فقط كافی است دستی به سر و روی همان كتابخانه قدیمی بكشید. مهم‌ترین اصل، تناسب رنگ كتابخانه با سایر مبلمان و تزئینات است. برای این كار خودتان می‌توانید آستین‌ها را بالا بزنید و كتابخانه را سمباده‌ و رنگی مناسب بزنید. البته مكانی كه برای كتابخانه در نظر می‌گیریم نیز باید دارای ویژگی‌هایی باشد. یكی از نكات مهم این كه باید قسمتی از خانه را كه دارای نور كافی برای مطالعه باشد به این كار اختصاص دهیم. اگر برای روشنایی فضای كتابخانه خانگی از نور لامپ استفاده می‌كنید باید دقت داشته باشید لوستری انتخاب كنید كه حباب‌هایش مانع رسیدن نور لامپ‌ها به طرف پایین نشود. نكته دیگر، ساكت بودن فضاست. هرچند صحبت ما در مورد كتابخانه‌های خانگی است، اما بهتر است در مورد مكان قرار دادن آن دقت كنیم. به‌عنوان مثال اگر یكی از پنجره‌ها رو به زمین بازی بچه‌ها باز می‌شود، گذاشتن كتابخانه در كنار آن مناسب نیست. همچنین بهتر است كتابخانه را تا حد امكان نزدیك تلویزیون، رادیو و سایر لوازم خانگی كه سر و صدا تولید می‌كنند قرار ندهیم.دقت داشته باشیم كتابخانه حتی از نوع خانگی‌اش باید همیشه نظم و ترتیب خاص خود را داشته باشد. كتابخانه نباید بیش از حد شلوغ یا پر از تزئینات اضافی باشد. در پایان ذكر این نكته هم لازم است كه در صورت امكان و اگر فضا به شما اجازه می‌دهد، بد نیست یك میز و صندلی یا مبلی كوچك هم كنار كتابخانه بگذارید.

پیشنهاد زمستانی شمع و گل و سینی

شمع همیشه جزء لاینفك دكوراسیون‌های رمانتیك بوده است، اما در فصل زمستان فارغ از این نگاه می‌توان از شمع به‌عنوان یك تزئین مناسب در محل‌های مختلف خانه استفاده كرد. امروزه شمع‌های زیادی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است كه به كمك آنها می‌توانید خانه خود را زیباتر كنید.

هنگام شب، شعله زیبای شمع‌ها فضای گرم و دلنشینی به خانه شما خواهد داد. بهتر است برای این منظور قسمتی از خانه را كه هم فضای مناسبی دارد و هم بیشتر در دید است انتخاب كنید

تعدادی شمع‌ رنگی در اندازه‌های مختلف را در این محل قرار دهید. برای زیبایی هرچه بیشتر شمع‌ها می‌توانید یك سینی گرد انتخاب كنید و اطراف آن را با گل‌های خشك پر كنید؛ سپس شمع‌ها را در مركز سینی به صورت پراكنده بچینید و در پایان، فضای خالی میان شمع‌ها را با مابقی گل‌های خشك پر كنید تا سطح سینی دیده نشود. سینی‌های قدیمی از نوع مس یا برنج برای این كار ایده‌آل هستند. همچنین دقت داشته باشید هنگام خرید شمع فقط به شكل ظاهری آن توجه نكنید، كیفیت آنها هم بسیار مهم است چون شمعی كه برای این كار انتخاب می‌كنید نباید اشك و دود داشته باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

نگران کوچکی خانه نباشید

خواب راحت در اتاقی زیبا

چیدمان استثنایی منزل شما

آشنایی با 5 اشتباه دکوراسیونی

دکوراسیون حرفه ای در خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.