تبیان، دستیار زندگی
اعتماد به نفس عامل اكتسابی است كه از بدو تولد پایه های آن در ذهن هر یك از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده تر و عمیق تر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کپسول تقویتی برای اعتماد به نفس


اعتماد به نفس عامل اكتسابی است كه از بدو تولد پایه های آن در ذهن هر یك از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده تر و عمیق تر می شود.

اعتماد به نفس

در بسیاری از خانواده های سنتی چون مهمترین مساله برای والدین حرف شنوی و تسلیم بودن فرزندان می باشد ، اغلب با ایجاد محدودیتهای غیر ضروری و مشكل آفرین ، مانع رشد اعتماد به نفس در كودكانشان شده كه همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتكای به نفس در ایشان میشود.

البته بدیهی است چون انسان موجودی قابل تغییر و تكامل پذیر است در بزرگسالی نیز می تواند با كمك از روانشناسان و روان پزشكان این نقیصه خود را شناخته و آن را برطرف سازد و صاحب اعتماد به نفس قوی و پایدار شود. اعتماد به نفس عاملی قابل تغییر یعنی قابل افزایش یا كاهش میباشد كه هر عاملی كه بتواند به توانائی بیشتر ما كمك كند و ما را به خود باوری برساند ، به خصوص ما را به احساس شایستگی و لیاقت در زمینه های مختلف زندگی برساند به افزایش اعتماد به نفس ما كمك میكند و به عكس هر موضوعی كه ما را از نظر جسمی یا فكری ضعیف كرده و حتی موقعیت اقتصادی و اجتماعی ما را تضعیف نماید ، بر كاهش اعتماد به نفس ما می انجامد.

اعتماد به نفس واقعی از شناخت عمیق و همه جانبه ما نسبت به خود ، محیط و دیگران ریشه می گیرد و هر چه این شناخت بیشتر باشد بر روی اعتماد به نفس واقعی ما اثرات مثبت بیشتری می گذارد.

اعتماد به نفس یعنی داشتن احساس خوبی از خود و بیشتر خود را در انجام دادن کاری بروز می دهد. مثلا در یک کار جدید، ماموریت جدید، بررسی عملکرد و ارائه گزارش کار، کارهای گروهی و یا جلسه ای می توان اعتماد به نفس یک فرد را مورد ارزیابی قرار داد.

در این نوشته سعی می شود تا راهکارهایی برای ارتقای اعتماد به نفس ارائه گردد:

حرکت کنید

منظور از حرکت تغییر شغل و یا رفتن به یک مسافرت و یا تغییر محل زندگی نیست. به بدن خود حرکت دهید! . از راه پله به جای استفاده از آسانسور استفاده کنید! یا مقداری دورتر از محل خریدتان ماشینتان را پارک کنید، راه بروید، بدوید و دوچرخه سواری کنید. ورزش به ما انرژی بیشتر می دهد و مغز را خالی می کند و اتاق فکر را آماده تفکرات بهتر و جسورانه تر می کند. افراد پر انرژی دیگران را به سمت خود جذب می کنند و ورزش یکی از این راهکارهای جذب انرژی است. ورزش علاوه بر این باعث کنترل بر عصبانیت و جلوگیری از سرخوردگی می شود.

لباس مناسب بپوشید و ظاهری مناسب داشته باشید

آن چیزی که می پوشید بیانگر نوع تفکرات، احساس و شخصیت شما می باشد. در نظر داشته باشید که قضاوتمان نسبت به دیگران، بر اساس آن چیزی که در ظاهر آن ها می بینیم شکل می گیرد. لذا بسیار مهم است که در هر جایی که می خواهیم برویم، لباسی متناسب با آن محل را بپوشیم. لذا برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم که چه لباسی را برای جایی که می خواهیم برویم بپوشیم.

سوالات زیر را باید از خود بپرسیم:

-من کی هستم و قرار است در جایی که می روم چه نقشی داشته باشم؟

-چه افرادی را باید تحت تاثیر قرار دهم؟

جواب به این سوالات بسیار مهم است. چرا که ما به دنبال تاثیری هستیم که بر محیط می خواهیم بگذاریم و قضاوتی که می خواهیم محیط از ما بنماید.

اگر می خواهید موفق شوید، به دیگران کمک کنید تا موفق شوند. اگر انرژی مثبتمان را به جریان بیندازیم، به همان میزان یا حتی بیشتر احساس بهتری پیدا خواهیم کرد

به این نکته نیز باید توجه کنیم که نظم و نظافت نیز بسیار در روابط اجتماعی مهم است. سه نکته مهم در این رابطه عبارتند از:

** استفاده از لباسهایی که اندازه آن کاملاً متناسب با بدن می باشد و همچنین استفاده از لباس هایی که به صورت مناسب اتو شده اند.

** استفاده از کفش های واکس زده، سالم و مناسب.

**داشتن دندان هایی سالم و مرتب و تمیز.

رعایت مواردی که در بالا اشاره شد باعث می شوند که علاوه بر بهبود قضاوت دیگران نسبت به خودمان، خود نیز نسبت به خودمان احساس بهتری داشته باشیم و این یعنی افزایش اعتماد به نفس.

تنفس

به درون خودتان رجوع کنید. قدرت و افتخار در درون شما منتظرتان است. در صورتیکه به درون خودمان نرویم و تمرکز نکنیم، آشفتگی های موجود در محیط ما را کاملاً از تعادل خارج می کنند. پس راهی را باید برای نفوذ به درون خود پیدا کنیم. این روش را امتحان کنید: ”‌ تنفس با شکم”‌

بر روی زمین دراز بکشید، کاملا آرام بوده و دستانتان را بر روی شکم خود قرار دهید، با استفاده از شکم خود تنفس کنید به طوریکه شکمتان بالا و پایین رود و این حرکت را کاملاً با دستان خود حس کنید. اگر دقت کرده باشید نوزادان هم اینگونه تنفس می کنند.

به مرور خواهید آموخت که در زمان هایی که وقت مرده شما هستند از تنفس شکمی برای بدست آوردن آرامش خود استفاده کنید. مانند زمان هایی که در آسانسور هستید، در زمان های استراحت کاری و یا حتی در زمان هایی که در محیط های شلوغی مثل مترو یا اتوبوس و … هستید. بدست آوردن آرامش فکری باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

اعتماد به نفس

منظم باشید

به وعده هایتان عمل کنید، به موقع سر قرارهایتان حاظر شوید و آگاهانه در زمان حال باشید. ثابت شده است آنچه که ما به آن فکر می کنیم و آن را احساس می کنیم در آینده برای ما اتفاق می افتد. وقتی ما آگاهانه در زمان حال هستیم و ذهنمان درگیر گذشته و آینده نیست، آنگاه فرصت هایی که برایمان وجود دارد را بهتر درک می کنیم و نسبت به آن ها واکنش نشان می دهیم. رعایت این موارد باعث تاثیرات شگفت انگیزی در شخصیت ما و در روابطمان با دیگران خواهد شد.

بدهید و بگیرید

هر آنچه که می خواهید دریافت کنید، همان را به دیگران بدهید!. اگر احساس می کنید که به تعاون و همکاری و احترام نیازمندید، خود نسبت به دیگران احترام بگذرید و با آن ها همکاری نمایید. اگر می خواهید موفق شوید، به دیگران کمک کنید تا موفق شوند. اگر انرژی مثبتمان را به جریان بیندازیم، به همان میزان یا حتی بیشتر احساس بهتری پیدا خواهیم کرد.

شاید پس از خواندن این مطالب در دل خود بگویید “من تمام این مطالب را می دانم . دنبال مطلب جدیدی برای افزایش اعتماد به نفس خود هستم”‌، ولی به قول یکی از بزرگان:”‌تمام ما می دانیم که باید چه کنیم ولی مردم موفق آن هایی هستند که به آنچه می دانند عمل می کنند.“

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: خانواده مطهر /سایت فکر نو

مطالب مرتبط:

من به اندازه تو مهم هستم

درست صحبت كردن را بیاموزید

از ویروس حسد در امان باشید

قدرتی ماورایی برای تغییر

شانس، بی معنی یا با معنی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.