تبیان، دستیار زندگی
برنامه هفت این هفته( 16 دی ماه) هم اشتباهات و اشكالاتی اساسی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای مجری دقت كنید!


برنامه هفت این هفته( 15دی ماه) هم اشتباهات و اشكالاتی اساسی داشت.

برنامه هفت

محمود گبرلو مجری برنامه هفت فارغ از جایگاه اجرایی در این برنامه در خارج از هفت یك منتقد و روزنامه نگار سینمایی محسوب می شود و قاعدتا یك روزنامه نگار باید اشراف بیشتری بر سینمای كشورش داشته باشد و وقتی در جایگاه اجرای تنها برنامه تخصصی سینمای ایران قرار می گیرد این اشراف باید بسیار بیشتر باشد. اما در چند هفته اخیر گبرلو و حتی تیم پشت صحنه اش نه تنها از اتفاقات روز و لحظه ای سینمای ایران اطلاع كافی ندارند بلكه گاهی در مورد سبقه افراد و فعالیت هایی هم كه در سینما انجام داده اند كاملا بی اطلاع هستند. در برنامه جمعه شب هفت هم از این دست بی اطلاع بودن ها كم نبود كه به چند نمونه مهمش اشاره می كنیم.

قضیه سینماآزادی

برنامه هفت در بخش رویدادها اعلام كرد كه مشكلات سینما آزادی به جشنواره فجر كشیده شده و سید هادی منبتی اعلام كرده در صورتی كه شرایط به همین ترتیب باشد سینما ازادی را در اختیار جشنواره فجر قرار نخواهند داد این در حالی است كه  رضا سعیدی پور در گفتگو با مهر اعلام كرد كه هیچ مشكلی برای سینما آزادی وجود ندارد و سالن های این سینما برای هر چه باشكوه تر برگزار شدن جشنواره فجر در اختیار جشنواره فجر خواهد بود.

سوالات ابتدایی از مقدم دوست

در تماس تلفنی برنامه هفت با هادی مقدم دوست كارگردان فیلم سر به مهر، گبرلو از مقدم دوست به عنوان یكی از فیلم سازان خوب ایران یاد كرد در حالی كه به غیر از ساخت یك تله فیلم و یك اپیزود از یك فیلم اكران نشده  ملاقات مقدم دوست فیلمی در كارنامه كاری اش به عنوان كارگردان ندارد. از طرفی پرسیدن سوالاتی نظیر «اسم فیلم شما سر به مهر است؟!»، «اولین كار شما در زمینه كارگردانی است؟!»، «لیلا حاتمی هم در كار شما بازی كرده است؟!» و «موضوع فیلمتان چیست؟!» نشان می دهد كه گبرلو كمترین اطلاعات ممكن را در خصوص هادی مقدم دوست و فیلمش داشته است كه این مسئله برای مجری یك برنامه تخصصی سینمایی جای انتقاد فراوان دارد.

مسایل غیر سینمایی در هفت

همه می دانند تله فیلم ارتباطی به سینما ندارد، همان گونه هم كه از نامش برمی آید مخصوص به تلویزیون است و اگر آقای گبرلو به شعار برنامه هفت كه «بررسی مسائل روز سینمای ایران» است معتقد باشند باید پرسید چرا تایمی حدودا 10 دقیقه ای به كارگردان یك تله فیلم برای صحبت كردن در خصوص تله فیلمش آن هم روی آنتی كه گاه منتقدان و كارشناسانش برای تمام كردن مباحث خود به یك دقیقه وقت اضافه نیاز دارند داده می شود؟!

در تماس تلفنی برنامه هفت با هادی مقدم دوست كارگردان فیلم سر به مهر، گبرلو از مقدم دوست به عنوان یكی از فیلم سازان خوب ایران یاد كرد در حالی كه به غیر از ساخت یك تله فیلم و یك اپیزود از یك فیلم اكران نشده  ملاقات مقدم دوست فیلمی در كارنامه كاری اش به عنوان كارگردان ندارد.

بازهم اطلاعات غلط

برای اطلاع آقای گبرلو و همكاران محترم شان لازم است بگوییم جهانگیر الماسی عضو شورای عالی سینما نیست و احمد نجفی، مسعود جعفری‌جوزانی، مسعود ده‌نمکی، جمال شورجه، شهریار بحرانی، محسن علی‌اکبری و داود میرباقری اعضای این شورا هستند و این اشتباه است كه در زیر نویس معرفی جهانگیر الماسی از او به عنوان عضو شورای عالی سینما نام برده شود!

واكنش امیر یوسفی به اخبار هفت

خبر بازبینی فیلم آشغال های دوست داشتنی به كارگردانی محسن امیر یوسفی توسط شورای انتخاب جشنواره فجر بود كه امروز امیر یوسفی آن را كذب و جعلی خوانده و در گفتگو با ایسنا اعلام كرده:« تعجب می‌کنم از برنامه تلویزیونی هفت که خبر جعلی و از اساس دروغ یک سایت سینمائی را اینطور با آب و تاب بیان می‌کند!» این در حالی است كه برنامه هفت به راحتی می توانست با یك تماس تلفنی كوتاه از آخرین وضعیت فیلم باخبر شود. همان گونه كه با هادی مقدم دوست(كارگردان فیلم سر به مهر) و بهروز شعیبی(كارگردان فیلم دهلیز) هم این تماس را برقرار كرد.

به هر حال به نظر می رسد عدم اطلاع درست گبرلو و همكارانش از اخبار، اطلاعات و حتی جایگاه آدم ها در سینمای ایران یكی از بزرگترین چالش ها و معضلات برنامه هفت است كه گویا تلاشی هم برای رفع آن نمی شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبر سینما