تبیان، دستیار زندگی
در حالی اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر روز گذشته اعلام شد که اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت برخی فیلم ها به گوش می رسید. اخباری که بیشر حول ممیزی و سانسور می چرخید نه رسیدن یا نرسیدن فیلم ها. معرفی فیلم های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو، پایانی بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقیبان سیمرغ سی و یکم


در حالی اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر روز گذشته اعلام شد که اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت برخی فیلم ها به گوش می رسید. اخباری که بیشر حول ممیزی و سانسور می چرخید نه رسیدن یا نرسیدن فیلم ها. معرفی فیلم های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو، پایانی بر این گمانه زنی ها بود.

رقیبان سیمرغ سی و یکم

روز گذشته در آخرین لحظات عناوین فیلم‌های سینمایی منتخب سودای سیمرغ و نگاه نو سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اعلام از سوی روابط عمومی این رویداد رسانه ای شد.

فیلم اولی ها:

اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی- محمد حسین قاسمی/افسانه سرزمین گوهران به کارگردانی و تهیه کنندگی مجید شاکری/او خوب سنگ می زند به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری/برلین 7 -  به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه کنندگی سیامک پور شریف/بزرگمرد کوچک به کارگردانی صادق صادق دقیقی و تهیه کنندگی پروانه مرزبان - حبیب الهیاری/تابستان طولانی  به کارگردانی علی خزاعی فر  و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی/تجریش... ناتمام به کارگردانی  پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی مهدی داوری/خاکستر و برف به کارگردانی روح اله سهرابی  و تهیه کنندگی فرهاد گلی/خسته نباشید به کارگردانی محسن قرایی و تهیه کنندگی حوزه هنری/دهلیز به کارگردانی  بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد/رنجرو  به کارگردانی  احسان عبدی پور و تهیه کنندگی ادریس عبدی پور/روز روشن به کارگردانی حسین شهابی و تهیه کنندگی غلامرضا گمرکی/سر به مهر به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی/من از سپیده صبح بیزارم به کارگردانی علی کریم و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور- علی کریم/یک ، دو ، سه ... پنج    به کارگردانی محمد معیری و تهیه کنندگی محمد معیری

سودای سیمرغ:

آفتاب، مهتاب، زمین به کارگردانی و تهیه کنندگی علی قوی تن/استرداد علی غفاری به کارگردانی  و تهیه کنندگی محسن علی اکبری/برلین 7-  به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه کنندگی سیامک پور شریف/بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی محمد هادی کریمی و تهیه کنندگی علی لدنی/جیب بر خیابان جنوبی به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی علی سرتیپی- حسن داد خواه (دادگر)/چه خوبه که برگشتی به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی/حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی حوزه هنری/خاک و مرجان به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی/خسته نباشید به کارگردانی محسن قرایی و تهیه کنندگی حوزه هنری/دربند به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه کنندگی امیر سمواتی/دلتنگی های عاشقانه به کارگردانی رضا اعظمیان و تهیه کنندگی محمد رضا شرف الدین/دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد/رسوایی به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی/روز روشن به کارگردانی حسین شهابی و تهیه کنندگی غلامرضا گمرکی/زیباتر از زندگی به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سید زاده/غریبه  به کارگردانی حمید بهمنی و تهیه کنندگی محمد قهرمانی /قاعده تصادف به کارگردانی بهنام بهزادی و بهنام بهزادی/کلاس هنرپیشگی به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا داود نژاد/گناهکاران به کارگردانی و تهیه کنندگی فرامرز قریبیان/گهواره ای برای مادر به کارگردانی پناه برخدا رضایی و تهیه کنندگی پناه برخدا رضایی- محمد احمدی/هیچ کجا، هیچ کس به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه کنندگی حسن کلامی/هیس دختر ها فریاد نمی زنند به کارگردانی و تهیه کنندگی پوران درخشنده.

فیلم «چ» که گفته می شد به جشنواره می رسد در نهایت نتوانست در موعد مقرر آماده شود و غایب بزرگ جشنواره سی و یکم لقب گرفت. ابراهیم حاتمی كیا چند روز پیش پس از مدت‌ها سكوت به غیبت فریبرزعرب‌‌‌ نیا در سكانس پایانی فیلم چ واكنش نشان داد و به طور تلویحی او را باعث نرسیدن فیلمش عنوان کرد.

فیلم های بازمانده

قبل از انتشار این فهرست، لیستی در خبرگزاری ها منتشر شد که حکایت از مشکل دار بودن برخی فیلم ها داشت.گفته می شد که فیلم‌های "قاعده تصادف" از بهنام بهزادی، "دربند" ساخته پرویز شهبازی، "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند" ساخته پوران درخشنده "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" از روح الله حجازی و "آسمان زرد کم عمق" ساخته بهرام توکلی دچار حک و اصلاح شده اند. در فهرست اعلام شده، فیلم های "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" و "آسمان زرد کم عمق" دیده نمی شوند که شائبه مشکل دار بودن آن ها بیش از پیش قوت می گیرد. هنوز دلیل حذف آن ها از بخش مسابقه اعلام نشده.

«چ» غایب بزرگ

فیلم «چ» که گفته می شد به جشنواره می رسد در نهایت نتوانست در موعد مقرر آماده شود و غایب بزرگ جشنواره سی و یکم لقب گرفت. ابراهیم حاتمی كیا چند روز پیش پس از مدت‌ها سكوت به غیبت فریبرزعرب‌‌‌ نیا در سكانس پایانی فیلم چ واكنش نشان داد و به طور تلویحی او را باعث نرسیدن فیلمش عنوان کرد. حاتمی كیا در گفت وگویی بدون نام بردن از عرب نیا در این باره گفته:«من فقط به مساله ای كه رسانه ای شد اشاره می كنم و آن اینكه بازیگر نقش شهید چمران در سكانس پایانی سر صحنه نیامد.بنابراین این سكانس را به شكلی ناقص گرفتیم. چون فصل از دست می رفت و برای استفاده از هلی كوپتر محدودیت داشتیم بنابراین ناگزیر بودیم این سكانس را به هر شكلی كه شده بگیریم. به هر شكل به كار ضربه وارد شد، اما همه تلاشم را كردم كه این ضربه را به حداقل برسانم.»

"آشغال‌های دوست داشتنی" نرسید

یکی از فیلم‌های بخش جا مانده از سودای سیمرغ،"آشغال‌های دوست داشتنی" محسن امیر یوسفی است که گفته می شد این فیلم به دلیل عدم رضایت فارابی از محصول نهایی، تحویل دفتر جشنواره نشده است. اما قائم مقام این مرکز اعلام کرده که فیلم مشکلی ندارد.محسن امیریوسفی هم روز گذشته خبر داد: فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» با توجه به باقی‌ماندن 90 دقیقه از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری قطعا به جشنواره‌ فیلم فجر نمی‌رسد.این کارگردان در واکنش به برخی خبرهای منتشر شده از جمله خبر برنامه‌ «هفت» گفت: تعجب می‌کنم از برنامه تلویزیونی هفت که خبر جعلی و از اساس دروغ یک سایت سینمائی را اینطور با آب و تاب بیان می‌کند!وی تصریح کرد: فیلم هنوز آماده نمایش اولیه هم نشده که خودم به عنوان کارگردان آن را ببینم، چه رسد به اینکه اعضای شورا، نسخه کامل آن را ببینند! تنها راف کات اولیه‌ای از فیلم آماده شده که بطورمعمول توسط ناظرکیفی فیلم دیده شده است.

دیدگاه علی معلم، عضو هیأت انتخاب

علی معلم، عضو هیأت انتخاب درباره برخی ابهامات توضیح داد. او گفت: فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی" و "چ" به دلیل اینکه نسخه‌ای از آن به دفتر جشنواره نرسیده بود، دیده نشد.

همچنین با توجه به میزان کمی از فیلم "آینه شمعدون" که در اختیار هیأت انتخاب قرار گرفته بود(30دقیقه)، تصمیم گرفتیم آن را مورد قضاوت قرار ندهیم.

وی افزود: در مورد برخی فیلم‌های دیگر مثل "فرزند چهارم"، "آسمان زرد کم عمق"، "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" و برخی اسامی دیگر، باید بگویم که اعضای هیأت انتخاب راجع به کیفیت آنان بحث و گفتگو می‌کردیم و فیلمی که رای اکثریت را جلب می‌کرد به بخش مسابقه راه می‌یافت.

فرآوری : احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع:

مهر، ایسنا، صنعت سینما، نسیم،روابط عمومی جشنواره