تبیان، دستیار زندگی

7 راه مقابله با اشعه‌های مضر کامپیوتر

کامپیوتر از خود اشعه‌های مضری را منتشر می‌کند که بر سلامتی افراد تاثیرات بدی را بر جای می‌گذارد. ضررهای قرار گیری در معرض اشعه‌های کامپیوتر، مانند قرارگیری در معرض دود سیگار می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اشعه‌ کامپیوتر   تشعشعات کامپیوتر

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به طور مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کنند؟

امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان وجود دارند که بدون استفاده از کامپیوتر نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند، زیرا از طریق کامپیوتر کار می‌کنند و شغل آنها وابسته به کامپیوتر است.

کودکان هم از کامپیوتر برای سرگرمی و بازی استفاده می‌کنند.

 

اما آیا همه استفاده کنندگان از کامپیوتر با ضررهای این وسیله مدرن آشنایی دارند؟

کامپیوتر از خود اشعه‌های مضری را منتشر می‌کند که بر سلامتی افراد تاثیرات بدی را بر جای می گذارد. ضررهای قرارگیری در معرض اشعه‌های کامپیوتر، مانند قرارگیری در معرض دود سیگار می‌باشد. همان طور که یک فرد علی رغم اینکه سیگار نمی‌کشد، اما در معرض دود سیگار آسیب می‌بیند، فردی هم که در معرض تابش اشعه‌های کامپیوتر قرار می گیرد دچار آسیب خواهد شد.

زندگی امروزی طوری است که نمی‌توان از کامپیوتر استفاده نکرد، بنابراین باید به دنبال روش‌هایی برای کاهش تاثیرات مضر اشعه‌های ناشی از کامپیوتر بود

 

7 روش زیر به شما کمک می‌کند که با این خطرات مقابله کنید:

1- رژیم غذایی مناسب: برای پیشگیری و کاهش اثرات اشعه کامپیوتر باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم. افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین A و C  با این مشکل مقابله کنند.

 

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

 

منابع غنی از ویتامین A عبارتند از: سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، کلم بروکلی، گریپ فروت، اسفناج  و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل، جگر، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر چدار، هلو و ماهی.

 

2- استفاده از کولر و دستگاه تهویه: بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد صفحه نمایش کامپیوتر، انواع خاصی از مواد سرطان‌زا را منتشر می‌کند که برای سلامتی انسان بسیار مضرند. لذا یک راه مفید برای مقابله با این مشکل، قرار دادن کامپیوتر در نزدیکی کولر و یا دستگاه تهویه هوا است که این مواد سرطان‌زا را از استفاده کنندگان کامپیوتر دور کند.

  

3- رعایت فاصله ایمن با صفحه کامپیوتر: از آنجا که اشعه کامپیوتر در تمامی جهات پخش می‌شود، نوع قرارگیری کامپیوتر می‌تواند کاهش تابش از آن را در پی داشته باشد. 

فاصله چشم شما تا کامپیوتر باید حداقل 80 سانتیمتر باشد تا کمتر آسیب ببیند.

با توجه به این نکته که قسمت پشت کامپیوتر هم اشعه‌های زیادی را تولید می‌کند، کامپیوتر خود را طوری قرار دهید که قسمت پشت آن مشرف به مکانی نباشد که افراد دیگر رفت‌وآمد می‌کنند.

کارشناسان استفاده از صفحه نمایش‌های LCD را توصیه می‌کنند و مدل‌های قدیمی را آسیب‌زا می‌دانند

 

4- تعویض کامپیوتر قدیمی: در نظر داشته باشید که کامپیوترهای قدیمی خیلی بیشتر از کامپیوترهای جدید، اشعه ساطع می‌کنند. بنابراین هنگام کار با مدل‌های قدیمی، بیشتر مراقب سلامتی خود باشید.

 

5- قرار دادن صفحات مخصوص روی صفحه نمایش کامپیوتر: قراردادن صفحات مخصوص که اثر تابش‌های کامپیوتر را کمتر می‌کند، می‌تواند راه حل مناسبی باشد. استفاده از این صفحات مخصوص در کامپیوترهای قدیمی چندین سال پیش رایج بود.
 

6- مراقب پوست خود باشید: اشعه‌های ساطع شده از کامپیوتر می‌تواند بر پوست شما اثر گذاشته و آسیب‌زا باشد. بنابراین توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آن کرم ضدآفتاب بزنید.

 

 به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از کامپیوتر، صورت و دست‌های خود را بشویید تا اگر هر گونه ذرات الکترومغناطیسی به سطح بیرونی پوست شما وصل شده‌اند، از بین بروند.

 

گیاه کاکتوس

 

7- استفاده از برخی گیاهان که جاذب اشعه‌های مضر ساطع شده از کامپیوتر هستند: استفاده کنندگان از کامپیوتر باید این نکته را در نظر بگیرند که پس از به کارگیری گام‌های قبلی می‌توانند در نزدیکی کامپیوتر خود از گیاهان جاذب تابش‌های ساطع شده از کامپیوتر استفاده کنند، مانند گیاه کاکتوس.

استفاده کنندگان از کامپیوتر باید بدانند که حتی‌المقدور فاصله ایمن خود را با دستگاه رعایت کنند. فاصله چشم شما تا کامپیوتر باید حداقل 80 سانتیمتر باشد

 

توصیه های مهم

- هنگام استفاده از کامپیوتر توجه داشته باشید که جسم فلزی در نزدیکی شما وجود نداشته باشد، زیرا  اشیای فلزی می‌توانند تابش‌های الکترومغناطیسی ساطع شده از کامپیوتر ر ا منعکس کنند و به سلامتی شما ضرر جدی برسانند.

 

- کارشناسان استفاده از صفحه نمایش‌های LCD  را توصیه می‌کنند و مدل‌های قدیمی را آسیب‌زا می‌دانند.

- بسیاری از محققان قرارگیری طولانی مدت و پشت سرهم را در مقابل کامپیوتر بسیار مضر می‌دانند. استفاده طولانی مدت علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمی، سلامت روحی و  روانی افراد را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و آنها را از برقراری ارتباط اجتماعی با افراد واقعی دور می‌کند و به سمت انزوا و زندگی فرد محور سوق می‌دهد.

 

- استفاده طولانی مدت از لپ تاپ در مردان منجر به نازایی آنها می‌شود، زیرا گرما و اشعه ناشی از آن می‌توانند بر کیفیت و کمیت تولید اسپرم‌ها تاثیرات منفی بگذارد.


مطالب مرتبط:

سلامتی تان را پشت رایانه حفظ کنید

خشکی چشم در اثر کار با رایانه

لپ‌تاپ را روی پایتان نگذارید

پوست برشته در اثر لپ تاپ

عارضه پوستی لپ تاپ 

پشت رایانه اخم نکنید

تاثیر صفحه نمایش رایانه روی صورت زنان

ورزش های پشت میز کامپیوتر

چگونه از چشم‌ها در مقابل رایانه محافظت کنیم؟

كاهش بینایی با نگاه به مانیتور

مراقبت‌ از چشم در کار با کامپیوتر

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

نشستن طولانی در ساعات کار، کشنده است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.