تبیان، دستیار زندگی
پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که وزارت اطلاعات و امنیت ایران یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین آژانس‌های اطلاعاتی در خاورمیانه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش پنتاگون درباره وزارت اطلاعات


پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که وزارت اطلاعات و امنیت ایران "یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین آژانس‌های اطلاعاتی در خاورمیانه است".

وزارت اطلاعات،پنتاگون

این گزارش که شرح مفصلی از تاریخ و ساختار سازمانی وزارت اطلاعات ایران فراهم می‌کند، می‌افزاید: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار نفر در دستگاه اطلاعاتی ایران فعالیت می‌کنند.

در گزارش این مرکز تصریح شده «وزارت اطلاعات و امنیت ایران از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای محافظت از انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌کند.»

مرکز تحقیقات فدرال کتابخانه کنگره در یکی از بخش‌های این گزارش 64 صفحه‌ای از دستگیری «عبدالمالک ریگی» به عنوان یکی از «موفق‌ترین عملیات وزارت اطلاعات و امنیت ایران» نام برده است.

به علاوه، در بخشی با عنوان «رویدادها و موانع تاریخی اصلی» در این گزارش، کشف کودتای موسوم به نوژه در سال 1980 (مصادف با 1358 شمسی) یکی از مهم‌ترین عملیات دستگاه اطلاعاتی ایران پس از انقلاب اسلامی ایران عنوان شده است.

این گزارش افزوده با اینکه ساختار دستگاه اطلاعاتی ایران در آن زمان نوپا بود، مأموران اطلاعاتی ایران کشف کردند که گروهی از افسران سابق هوایی نظام سابق قصد براندازی حکومت اسلامی این کشور را دارند.

به گزارش پایگاه خبری واشنگتن‌سری بیکن، در این گزارش آمده است که وزارت اطلاعات ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کند. در این گزارش ادعا شده است که وزارت اطلاعات ایران کمک‌های مالی، فنی و خدمات دیگر به حماس، حزب‌الله و القاعده در عراق که طبق قانون اجرایی 13224 آمریکا جزو سازمان‌های تروریستی اعلام شده‌اند، ارائه می‌کند.

این گزارش که شرح مفصلی از تاریخ و ساختار سازمانی وزارت اطلاعات ایران فراهم می‌کند، می‌افزاید: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار نفر در دستگاه اطلاعاتی ایران فعالیت می‌کنند

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که این وزارت‌خانه در همه حوزه‌هایی که ایران به آن علاقه دارد از جمله افغانستان، عراق، کویت، لبنان، آسیای مرکزی، آفریقا، اتریش، آذربایجان، کرواسی، فرانسه، گرجستان، آلمان، ترکیه، انگلیس و آمریکا فعالیت دارد.

در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها بخشی از "استراتژی ایران برای افزایش حضورش در حیاط خلوت آمریکا به منظور گسترش شیعه و ایدئولوژی انقلابی، استقرار شبکه‌های اطلاعاتی و عملیات‌های پنهانی و جنگ نامتقارن علیه آمریکا است".

این گزارش مدعی شده است که آژانس‌های اطلاعاتی ایران به ویژه سپاه قدس در آمریکای لاتین از حزب‌الله برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند. در این گزارش ادعا شده است که اسراییل نیز یکی از اهداف اصلی وزارت اطلاعات ایران است و حمایت از حزب‌الله لبنان یکی از اهداف اطلاعاتی اصلی تهران است.

در این گزارش آمده است که وزارت اطلاعات ایران "برای پیشبرد اهدافش صرف‌نظر از عقاید و باورهای اشخاص، آن‌ها را استخدام می‌کند و حتی از عرب‌ها یا یهودی‌ها برای جاسوسی در اسراییل استفاده می‌کند".طبق این گزارش، وزارت اطلاعات ایران در حال گسترش عملیات‌های خود در خاورمیانه و نواحی مدیترانه است و این کار را از طریق نصب ایستگاه‌های شنود الکترونیکی انجام می‌دهد.

پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که وزارت اطلاعات و امنیت ایران "یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین آژانس‌های اطلاعاتی در خاورمیانه است"

در این گزارش آمده است که به دنبال حمله ویروس استاکس‌نت در ماه ژوئن سال 2010 به زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم در تهران، ایران یک فرماندهی سایبری ایجاد کرده است تا عملیات‌های سایبری دفاعی و تهاجمی انجام دهد.در این گزارش ادعا شده است که موفقیت این ویروس نشان دهنده ضعیف بودن توسعه سایبری در ایران است.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که روسیه در آموزش عملیات‌های اطلاعاتی ایران که از دهه 90 میلادی آغاز شد، فعال بود و صدها مامور وزارت اطلاعات ایران را با وجود دکترین‌های متفاوت دو کشور آموزش داد. طبق این گزارش، همکاری ایران و روسیه با هدف مشترک محدود کردن نفوذ سیاسی آمریکا در آسیای مرکزی صورت گرفت.

بخش سیاست تبیان

منبع:الف