تبیان، دستیار زندگی
مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویسی كه توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بود، از جمله وقایعی بود كه می توانست هزینه های زیادی را برای نظام ایجاد كند؛ اما آنچه جلوی ایجاد هزینه برای كشور را می گیرد برخورد قاطع با عاملان چنین وقایعی است تا تصور نشود كه نظام در صورت بر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بركناری رییس پلیس فتا نتیجه پیگیری‌های مجلس بود


مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویسی كه توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بود، از جمله وقایعی بود كه می توانست هزینه های زیادی را برای نظام ایجاد كند؛ اما آنچه جلوی ایجاد هزینه برای كشور را می گیرد برخورد قاطع با عاملان چنین وقایعی است تا تصور نشود كه نظام در صورت بروز تخلف در بدنه از آن چشم پوشی می كند.

ستار بهشتی نهم آبان ماه توسط نیروهای پلیس فتابه اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک" بازداشت شد و 4 روز بعد یعنی در 13 آبان ماه در بازداشتگاه ناجا فوت كرد. این فوت از نظر برخی مشكوك تلقی شد و دستگاه قضا چندی بعد به موضوع مرگ ستار بهشتی ورود كرد.

ستار بهشتی

بعد از انتشار اخبار مربوط به مرگ ستار بهشتی، جمعی از نمایندگان مجلس به این موضوع واكنش نشان دادند و پیگیری این مساله را خواستار شدند. تا جایی كه مهدی دواتگری، عضو كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی كه دارای چندین سال سابقه قضایی است از سوی پارلمان مامور ویژه رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی شد.

دواتگری در گفت و گویی ضمن تاكید بر اینكه گزارش مجلس از پرونده ستار بهشتی صرفا جنبه نظارتی داشته، یادآور می شود كه چنین برخورد قاطعی از سوی مجلس جلوی بروز موارد مشابه را می گیرد، ضمن اینكه بركناری رییس پلیس فتای تهران بزرگ و تشكیل معاونت نظارت بر بازداشتگاههای ناجا از جمله اثرات تهیه این گزارش توسط مجلس بوده است.

مشروح گفت و گوی تبیان با مهدی دواتگری را در زیر می خوانید:

-شما از سوی مجلس مامور شده بودید پرونده مرگ ستار بهشتی را بررسی كنید، گزارش شما در چه مرحله ای است؟

گزارش جامعی در مورد پرونده ستار بهشتی از سوی بنده تهیه شد كه در حال حاضر این گزارش در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آماده است و با توجه به اینكه به تصویب كمیسیون رسیده، با موافقت هیات رییسه مجلس قرار است در صحن علنی قرائت شود.

مهدی دواتگری

-چه مواردی در گزارش مجلس مورد توجه قرار گرفته است؟

این گزارش به صورت دقیق با مراجعه به دستگاه قضایی،‌نیروی انتظامی، پزشكی قانون، زندان، بررسی اسناد، مدارك و سوابق و استماع اظهارات مسئولین،‌دست‌اندركاران و عوامل مرتبط به‌دور از هرگونه جنجال‌آفرینی و در چارچوب موازین حقوقی تهیه شده است.

آنچه برای ما ملاك بوده این است كه واقعیت‌ها در چارچوب حقوقی روشن شود. برای مجلس هم تجربه جدیدی بود كه با این دقت، سرعت و قاطعیت به طور صریح نظر خود را اعلام كند.

-تهیه این گزارش در مجلس چه آثاری را در پی داشته است؟

به نظرم این گزارش آثار خود را در جامعه داشته است همچنان كه شاهد بودیم در اثنای بررسی گزارش در مجلس،‌ رییس پلیس فتای تهران بزرگ بركنار و سه افسر این پرونده بازداشت شدند. از سوی دیگر دادستان تهران دستور تشكیل معاونت نظارت بر بازداشتگاه‌های ناجا را صادر كرد تا یك معاون دادستان به طور مرتب بازداشتگاه‌ها را بررسی كند تا شاهد تخلفات جدیدی در این حوزه نباشیم. اینها از آثار و تبعات پیگیری این پرونده در مجلس است.

-آیا این گزارش ضمانت اجرایی نیز خواهد داشت؟

این گزارش جنبه‌ی نظارتی دارد چرا كه دستگاه قضا مستقل است و مجلس نمی‌تواند بیش از این كاری انجام دهد. ما باید منتظر بمانیم تا دستگاه قضایی رسیدگی خود را انجام دهد و من با توجه به اینكه تجربه كار قضایی دارم،‌ می‌دانم رسیدگی قضایی پیچیده است و باید این حق را به دستگاه قضا و قاضی بدهیم تا به تحقیقات خود ادامه دهند و در جهت احقاق حق گام بردارند. اما قطعا بررسی این گزارش در مجلس در بازدارندگی و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه بی‌تاثیر نخواهد بود.

مهدی دواتگری

-آیا در جریان بررسی این پرونده با مشكلاتی هم روبرو بودید؟

خوشبختانه ما در جریان پیگیری این پرونده با هیچ مانعی مواجه نبوده‌ایم و همه مسئولین و دست‌اندركاران نظام اهتمام جدی برای شناسایی و برخورد با متخلفین را داشته‌اند. البته برخی كسانی كه تصمیم‌گیر نبودند حساسیت‌هایی داشتند ولی مجموعه نظام و مسئولان ارشد و عالی اعتقاد به برخورد داشتند.

-برخی معتقدند در اینگونه موارد برای حفظ آبروی نظام باید از بعضی مسائل چشم پوشی كرد، آیا چنین نگاهی در مورد این پرونده وجود داشت؟

اقدام و برخورد مجلس و دستگاه قضایی و همچنین اقدام فرمانده ناجا در بركناری رییس پلیس فتای تهران بزرگ حاكی از این است كه نظام تخلف در بدنه‌ی خود را نمی‌پذیرد. این نظام قانون‌مند است و اگر كسانی خودسرانه بخواهند رفتارهایی داشته باشند، این رفتارهای غیرقانونی را تقبیح می‌كند.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان