تبیان، دستیار زندگی
در فصل زمستان نیز مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را جدی بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف مایعات در زمستان مهم است؟


در فصل زمستان نیز مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را جدی بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید.

زمستان

به طور متوسط هر فرد روزانه باید 5/2 لیتر مایعات دریافت کند اما در فصل سرما در صورتی که فعالیت بدنی سنگینی مثل فعالیت ورزشی نداشته باشیم خیلی مهم نیست که این مقدار مایعات را به طور مستقیم ننوشیم. در واقع، آب بدن در این فصل با سوپ، میوه‌ها، سبزی‌ها، نوشیدنی‌های گرم و شیر تأمین می‌شود.

80 درصد وزن میوه‌ها و سبزی‌ها، آب است و مصرف به اندازه آن‌ها می‌تواند بخشی از نیاز ما را تأمین کند. مهم این است که ما در طول شبانه‌روز احساس تشنگی نکنیم چون حس تشنگی به معنی نیاز بدن به آب است و این یعنی حداقل حدود 2 درصد از آب بدن کم شده است. اگر احساس تشنگی کردید بهتر است آب معمولی بنوشید اما اگر میل به آب نداشتید، می‌توانید از میوه‌ها، سبزی‌ها و چای یا سایر نوشیدنی‌ها استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشیم که چای و قهوه تا حدی ادرارآور هستند یعنی مقداری از آب موجود در بدن به شکل ادرار دفع می‌شود. پس اگر قرار است به جای آب تشنگی خود را با چای و قهوه برطرف کنیم، باید غلظت آن‌ها را کاهش دهیم و به طور مثال چای کمرنگ بنوشیم. نکته دیگر این که در فصل سرد سال معمولاً پوست خشک می‌شود اما خشکی پوست دلیل بر کم‌آبی بدن نیست. در هوای سرد و خشک که رطوبت هوا پایین است، معمولاً پوست بدن خشک می‌شود. بنابراین مصرف بیشتر آب در این شرایط نمی‌تواند موثر باشد و بهترین راه‌حل استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به صورت موضعی روی پوست است.

در زمستان نیز بدن با مشکل کم آبی مواجه می‌شود

کارشناسان تغذیه و سلامت در آمریکا تاکید کردند که بدن در فصل زمستان نیز با مشکل کم آبی موجه می‌شود و این امر می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

در حالی که اکثر مردم تصور می‌کنند کم آبی و خشکی بدن یک مشکل شایع تابستانی است اما پزشکان تاکید دارند که گرایش بیشتر به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا کاهش مصرف آب و دیگر مایعات در فصل سرما نیز مشکل کم آبی بدن را تشدید می‌کند.

هنگام صبحانه بهترین زمان برای این است که بخشی از آب بدنتان را تأمین کنید

به همین علت بهتر است تا هنگام صبحانه یک لیوان چای کم رنگ بنوشید. این چای می‌تواند تا حدودی آب بدن شما را تأمین کند

به گزارش یونایتدپرس، این کارشناسان می‌گویند: عدم نوشیدن آب کافی و ورزش کردن در فضاهای بسته و با وجود روشن بودن وسایل گرم کننده و خشک شدن هوای اتاق نیز می‌تواند موجب کم آبی و خشکی بدن در فصل زمستان شود. به این خاطر توصیه می‌شود در فصل زمستان نیز مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را جدی بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید.

در فصل سرما مایعات داغ نخورید!

محققان سوئدی دریافتند، خوردن مایعات داغ در شبانه روز ابتدا باعث ترک در داخل دندان‌ها و سپس نابودی آن‌ها می‌شود.

این محققان معتقدند که مایعات داغ با تأثیر بر روی دندان‌های سرد، ابتدا باعث ایجاد درز و ترک در دندان‌ها و سپس با رشد باکتری‌ها در داخل دندان‌ها موجب نابودی کامل دندان‌ها می‌شود.

این محققان به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما به مردم هشدار داد که سعی نکنند با خوردن مایعات داغ، سرما را در بدن خود خنثی کنند چرا که نهایتاً دندان‌های آن‌ها پوسیده خواهد شد.

در زمستان بدنتان را این‌گونه آبیاری کنید

با شروع شدن زمستان و سرد شدن هوا بسیاری از افراد میل کمتری به نوشیدن آب دارند و این باعث می‌شود تا بدن خشک شود و آب لازم به دستگاه های بدن نخواهد رسید. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید باید از راه‌های مختلف وارد شوید و این مشکل را کاملاً از بین ببرید.

میوه و سبزیجات

بیشتر میوه ها و سبزیجات دارای آب هستند و خوردن آن می‌تواند بخشی از آب لازم بدن شما را تأمین کند. بهتر است تا روزانه حداقل دو نوع میوه متفاوت و همچنین سه نوع سبزی خاص مصرف کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا آب بدنتان را همراه با انواع ویتامین به دستگاه‌های داخلی برسانید.

توصیه می‌شود در فصل زمستان نیز مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را جدی

بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید

چای صبحانه

هنگام صبحانه بهترین زمان برای این است که بخشی از آب بدنتان را تأمین کنید به همین علت بهتر است تا هنگام صبحانه یک لیوان چای کم رنگ بنوشید. این چای می‌تواند تا حدودی آب بدن شما را تأمین کند.

آب قبل از غذا

یکی از بهترین روش‌هایی که هم می‌تواند به تناسب اندام شما کمک کند و هم اینکه به تأمین آب بدن یاری می‌رساند نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی است. این کار به شما اجازه می‌دهد تا هم کمتر غذا بخورید و هم این که آب مورد نیاز بدنتان تا حدی تأمین خواهد شد. سعی کنید این کار را در تمام طول سال انجام دهید.

برنامه داشته باشید

تعیین یک برنامه کامل برای آب خوردن در طول روز می‌توان به شما در داشتن یک زمستان بی تشنگی کمک کند. برای مثال تلفن همراهتان را طوری تنظیم کنید که به شما زمان نوشیدن آب را یادآوری کند. این کار بعد از مدتی به یک عادت برای شما تبدیل خواهد شد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه

ایسنا

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

20 نکته مفید تغذیه‌ای در فصل زمستان

بهترین رژیم غذایی در زمستان

بهترین نوشیدنی ها در فصل سرما

مراقب تشنگی باشید!

نوشیدنی‌های گرم برای روزهای سرد

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (1)

10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.