تبیان، دستیار زندگی
با داغ شدن بازار رایزنی‌های انتخاباتی، دیروز خبر رسید كه جمعیت ایثارگران از جمله تشكل‌های اصولگرا قرار است طی هفته جاری دیداری با آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رایزنی‌های انتخاباتی در قم و تهران


با داغ شدن بازار رایزنی‌های انتخاباتی، دیروز خبر رسید كه جمعیت ایثارگران از جمله تشكل‌های اصولگرا قرار است طی هفته جاری دیداری با آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری داشته باشد

انتخابات

تحركات چهره‌ها و گروه‌های سیاسی برای انتخابات ریاست ‌جمهوری طی هفته گذشته همچنان ادامه داشت. در یك سو همزمان با فعالیت‌های مستقل نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد مذاكرات گروه‌ها و تشكل‌های سیاسی با همدیگر برای رسیدن ائتلاف بر سر نامزد مشترك هستیم.درهمین خصوص ایثارگران دیداری با آیت‌الله مصباح وجبهه پیروان دیداری با آیت‌الله مهدوی كنی در قم و تهران خواهند داشت. از سوی دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز برای آنكه از سد فیلتر شورای نگهبان عبور كنند تلاش دارند مواضع خود را در خصوص مسائل مختلف از جمله حوادثی كه به فتنه 88 منتهی شد روشن كنند.

دیدار ایثارگران با آیت‌الله مصباح

با داغ شدن بازار رایزنی‌های انتخاباتی، دیروز خبر رسید كه جمعیت ایثارگران از جمله تشكل‌های اصولگرا قرار است طی هفته جاری دیداری با آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری داشته باشد. كوهی مسئول دفتر جمعیت ایثارگران ضمن تایید این خبر در رابطه با تعیین زمان دیدار اعضای جمعیت ایثارگران با آیت‌الله مصباح یزدی از سوی دفتر رهبر معنوی «پایداری» به باشگاه خبرنگاران گفت: زمان مقرر شده از سوی دفتر آیت‌الله مصباح برای دیدار اعضای شورای مرکزی روز دوشنبه 18 دی عنوان شده است. قطعی شدن تاریخ دیدار ایثارگران با آیت‌الله مصباح در حالی است كه چندی پیش، اعضای جمعیت رهپویان از طیف تحولخواهان با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار داشتند. گفته شده در این دیدار مسائل كلان انتخاباتی و نه مصادیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین پیش‌تر خبر رسیده بود كه جبهه پیروان خط امام و رهبری از طیف سنتی اصولگرایان خواستار دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی هستند. با این حال حبییب الله عسگراولادی دبیركل این جبهه گفته بود كه تاكنون درخواستی برای دیدار با رهبر جبهه پایداری نداشته‌اند. در عین حال جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز طی هفته جاری نشستی با جامعه روحانیت مبارز خواهند داشت.

اعلام مخالفت ائتلاف پایداری و دولت در حالی از سوی روانبخش مطرح می‌شود كه قبلا نیز كامران باقری لنكرانی گفته بود با جریان حاشیه ساز دولت هیچ گاه ائتلاف نخواهیم كرد

مخالفت شاگردان آیت‌الله با ائتلاف دولت-پایداری

به رغم رایزنی‌های پایداری‌ها با دولت بر سر حمایت از نامزد مشترك، دیروز قاسم روانبخش از نزدیكان آیت‌الله مصباح یزدی و عضو طیف «قم» پایداری شرط و شروط جدیدی درباره ائتلاف با دولت مطرح كرد. او با تاكید بر اینكه پایداری با فتنه و انحراف دارای زاویه است،‌به ایلنا گفت: نباید فراموش کرد دولت حق معرفی نامزد برای انتخابات را نداشته و تنها مجری آن است. با این حال روانبخش اعلام كرد اگر «جریان فكری» كه از سوی «دولت» معرفی می‌شود با انحراف زاویه نداشته باشد،‌ بدون تردید در چارچوب بررسی جبهه پایداری قرار نخواهد گرفت. اعلام مخالفت ائتلاف پایداری و دولت در حالی از سوی روانبخش مطرح می‌شود كه قبلا نیز كامران باقری لنكرانی گفته بود با جریان حاشیه ساز دولت هیچ گاه ائتلاف نخواهیم كرد.

انتخابات-رضایی -عارف-پورمحمدی-جلیلی

نامزد پایداری، بهمن ماه مشخص می‌شود

البته روانبخش طی گفت وگوی دیگری كه داشت خیال حامیان این جبهه را از بابت احتمال ائتلاف با دولت راحت كرد. این شاگرد آیت‌الله مصباح تلویحا گفت كه نامزد این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری از فیلتر شورای فقها عبور كرده و سپس اعلام می‌شود. این اظهارات پس از آن بیان شد كه شایعه احتمال ائتلاف پایداری با دولت بین حامیان پایداری قوت گرفت.

روانبخش كه با فارس گفت‌وگو می‌كرد با بیان اینکه کمیته سیاسی جبهه پایداری در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای انتخابات ریاست‌جمهوری است، افزود: بعد از این مرحله کمیته سیاسی نظر خود را به شورای مرکزی منتقل می‌کند و با اعلام نظر این شورا، مصوبه به شورای فقها می‌رود و زمانی که فضا انتخاباتی شود، ما گزینه خود را معرفی خواهیم کرد. وی با بیان اینکه جبهه پایداری حدوداً 6 تا 7 نامزد را در فهرست حمایتی خود قرار داده است،گفت: کمیته سیاسی تا اواخر بهمن‌ماه کار خود را تمام و نامزد جبهه را به شورای مرکزی معرفی می‌کند چراکه ما باید همه افرادی که در مظان کاندیداتوری هستند یا فکر می‌کنیم مفیدند را شناسایی کنیم.

ماجرای دیدار «صدای ملت» با هاشمی

ماجرای دعوت از هاشمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز طی روزهای اخیر خبر ساز شده است. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، برخی نمایندگان به مجلس تحت عنوان لیست «صدای ملت» دیداری با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و از او خواسته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نامزد شود. اما این خبر چند بار از سوی علی مطهری،‌لیدر این لیست تكذیب و تایید شد. مطهری در واكنش به خبر اولیه دعوت این لیست از هاشمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تكذیب آن گفت: صدای ملت هنوز تشکلی پیدا نکرده است. چنین چیزی (دعوت از هاشمی برای کاندیداتوری) نبوده و بنده از آن اطلاع ندارم. این نماینده مردم تهران در ادامه اساس این جلسه را تكذیب كرده و گفت: در چند روز اخیر دیداری با آقای هاشمی نداشتیم.

هاشمی دعوت مطهری برای نامزدی را نپذیرفت

اما به فاصله یك روز پس از این تكذیب، مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف اصل دیدار با هاشمی و دعوت‌اش برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید كرد. وی در خصوص دیدارش با هاشمی به ایلنا گفت:‌ ما به همراه چند نفر از همفکران خود تقریبا حدود سه هفته پیش خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم. مطهری تصریح کرد: من در آن جلسه گفتم که در شرایط کنونی کشور و در شرایطی که در حالت اضطراری قرار داریم و اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی ما با مشکلاتی روبه‌رو شده است، کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی برای یک دوره 4‌ساله می‌تواند کمک کند. بر اساس اظهارات این نماینده مردم تهران،‌هاشمی پیشنهاد مطهری برای نامزدی در انتخابات را نپذیرفت. بر این اساس بهانه هاشمی برای رد پیشنهاد مطهری شرایط نامساعد جسمی بود. با این حال هاشمی به مطهری وعده داد كه اگر كاندیدای معتدل و مقبولی باشد از او حمایت خواهد كرد.

سیدحسن خمینی بهترین گزینه است
سید حسن خمینی

هر چند حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی بارها اعلام كرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 برنامه‌ای ندارد ولی دیروز بار دیگر نام او از سوی سایت ارگان دولت به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. بر اساس گفت‌وگویی كه این سایت با محمد زارع فومنی داشت، وی گفت: اگر سید حسن خمینی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بشود، نه تنها اصلاح‌طلبان،‌ بلکه اصولگرایان میانه رو و معتدل نیز به وی رأی خواهند داد. فومنی كه با عنوان «دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات» گفت‌وگو می‌كرد خاطرنشان كرد: سید حسن خمینی بهترین گزینه اصلاح‌طلبان است. در عین حال شبكه ایران پیش‌بینی كرد «سید حسن خمینی وارد فضای انتخاباتی می‌شود تا اصلاح‌طلبان را تشویق به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری کند». تمایل شدید حامیان دولت به نامزدی سید حسن خمینی در حالی است كه رسانه‌های دولت همواره مواضع تندی علیه نوه بنیانگذار انقلاب داشتند.

دولت وحدت ملی عملی نیست!

محمد رضا عارف از نامزدهای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری، طی گفت‌وگویی «دولت وحدت ملی» را به هیچ وجه عملی ندانست. این اظهارات در حالی از سوی عارف مطرح می‌شود كه سایر همفكران وی در جبهه اصلاحات تلاش دارند «دولت وحدت ملی» را ایده‌ای عملی و كارآمد جلوه دهند.

معاون اول دولت اصلاحات كه حمایت انتخاباتی بخش كوچكی از جریان اصلاحات را به همراه دارد،‌در بخش دیگری از مصاحبه خود با مواضع اخیر خاتمی برای آزادی زندانیان سیاسی مخالفت كرد. وی صراحتا با بیان اینكه نظام ما نظام شرط پذیری نیست،‌ گفت: باید طبق قانون جلو برویم. بر همین اساس شرط نمی گذارم. جالب آنكه عارف در بخشی دیگر از این مصاحبه در واكنش به این سوال كه «آیا شما در صورت حضور در انتخابات به نتیجه آن تمکین می کنید ؟» گفت: حتما این کار را می کنم و به رقیب پیروز در انتخابات تبریک می گویم.

‌هاشمی پیشنهاد مطهری برای نامزدی در انتخابات را نپذیرفت. بر این اساس بهانه هاشمی برای رد پیشنهاد مطهری شرایط نامساعد جسمی بود. با این حال هاشمی به مطهری وعده داد كه اگر كاندیدای معتدل و مقبولی باشد از او حمایت خواهد كرد

کمال خرازی کاندیدا نمی‌شود!

از بین تعداد بی‌شمار كابینه دولت اصلاحات كه نام شان به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح است، دیروز نام سید كمال خرازی مطرح شد. البته او قبل از آنكه شایعه‌ای برای احتمال نامزدی‌اش منتشر شود،‌به آن واكنش نشان داد و تكذیب‌اش كرد. وزیر امور خارجه دولت اصلاحات می‌گوید احتمال کاندیداتوری وی شایعه است و در انتخابات کاندیدا نمی‌شود.

دومین گام انتخاباتی شریعتمداری

محمد شریعتمداری پس از آنكه هفته گذشته رسما ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم را كلید زد، پایگاه مجازی خود را رونمایی كرد. برپایه این خبر، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات شعار «خرد، محکم‌ترین بنیان‌هاست» را برای انتخابات این دوره انتخاب و این شعار را در تابلوی پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش عرضه كرده است. پایگاه اطلاع‌رسانی شریعتمداری شامل تصاویر و اظهارات انتخاباتی وی است.

بخش سیاست تبیان


منبع:تهران امروز