تبیان، دستیار زندگی
امروز «یک شنبه» برابر با هفدهم دی 1391 و بیست و سوم صفر 1434 هجری قمری و ششم ژانویه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفدهم دی در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «یک شنبه» برابر با هفدهم دی 1391 و بیست و سوم صفر 1434 هجری قمری و ششم ژانویه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

17 دی 1357

یحیی صادق؛ وزیر دادگستری دولت بختیار در آغاز کار استعفا کرد. شاهپور بختیار ضمن پذیرش استعفای او این خبر را به بعد از اخذ رأی اعتماد از مجلسین اعلام کرد.

17 دی 1357

در اجرای دستور امام خمینی (ره) بعضی از کارمندان وزارتخانه ها، وزرای جدید را به وزارتخانه ها راه ندادند. سیروس آموزگار وزیر اطلاعات به جای رفتن به وزارتخانه خود به دفتر روزنامه اطلاعات رفت.

17 دی 1357

ارتشبد «فریدون جم» از پذیرش سمت وزارت جنگ در کابینه بختیار، سرباز زد.

17 دی 1357

کارکنان اعتصابی فرودگاه مهرآباد اعلام کردند به هیچ هواپیمای امریکایی و رژیم صهیونیستی اجازه فرود در فرودگاه را نخواهند داد.

17 دی 1357

صدها نفر از اتباع خارجی شرکت ملی نفت ایران، شامل اتباع انگلیسی، امریکایی و هلندی، خروج از ایران را آغاز کردند.

17 دی 1357

احمد میرفندرسکی وزیر امورخارجه وقت، سفرای ایران در لندن (پرویز راجی )، واشنگتن (اردشیر زاهدی )،سوریه (سرلشگر معتضد)، هندوستان (دکتر تاجبخش )، مسکو (احمد اردلان ) را برکنار کرد.

17 دی 1357

«امام خمینی»(ره) در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند: دخالت شوروی در ایران سبب یک بحران جهانی می شود و ایران دارای پرچم سرخ نخواهد شد.

17 دی 1357

روزنامه پراودا ، ارگان حزب کمونیست شوروی سیاست عدم مداخله این کشور را در امور داخلی ایران تأیید کرد.

17 دی 1357

در تظاهرات امروز مردم تهران عده زیادی از پرسنل نیروی هوائی و همافران به مردم پیوستند.

17 دی 1356

در سالروز اجرای قانون کشف حجاب، هزاران نفر از زنان مشهد با پوشش کامل اسلامی علیه سیاست های رضاخان و رژیم پهلوی تظاهرات کردند.

17 دی 1356

مقاله‌ای تحت عنوان «ارتجاع سرخ و سیاه در ایران» با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. انتشار این مقاله با اهانت به امام خمینی(ره)، جرقه ای بود برای شعله ور شدن انقلاب اسلامی و افزایش اقتدار، عزت و عظمت مرجع عالی قدر و رهبر کبیر انقلاب (که در تبعید به سر می برد) انتشار این مقاله، در سراسر ایران با عکس‏العمل تند و خشم و نفرت عمومی مواجه شد.

17 دی 1346

جهان ‌پهلوان غلامرضا تختی به طرز مشکوکی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت.

17 دی 1341

بدنبال دعوت دولت وقت برای اجتماع و راهپیمایی زنان به مناسبت سالگرد کشف حجاب، امام خمینی (ره) ضمن اعلام این موضوع که این تظاهرات بر ضد اسلام و روحانیت است، پیامی را خطاب به دولت منتشر ساختند و به آنها هشدار دادند که در صورت وقوع چنین حادثه‌ای علمای اسلام متقابلاً همین امروز را به مناسبت فاجعه مسجد گوهرشاد عزای ملی اعلام خواهند کرد و از عموم ملت خواهند خواست که دست از کسب و کار کشیده، برای انجام تظاهرات به خیابانها بریزند و نسبت به عاملین آن ابراز انزجار نمایند. این تهدید امام،عقب‏نشینی رژیم را به دنبال داشت.

17 دی 1314

رضاخان در جشن فارغ‌التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، اجرای قانون کشف حجاب را اعلام کرد. در این مراسم، همسر و دختران رضاشاه بی‌حجاب شرکت کرده بودند.

تنظیم: هومن بهلولی