تبیان، دستیار زندگی
ورود رایانه ها، تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها و ... همگی عواملی بودند برای آن که مایکروسافت و سایر تولیدکنندگان سیستم عامل به فکر تولید برترین ها باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دنیای ویندوزهای مایکروسافت چه می گذرد؟


ورود رایانه ها، تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها و ... همگی عواملی بودند برای آن که مایکروسافت و سایر تولیدکنندگان سیستم عامل به فکر تولید برترین ها باشند.

پس از ارائه شدن ویندوز XP توسط مایکروسافت در سال 2001 حالا وقت خداحافظی این سیستم عامل رسیده و باید جای خود را به ویندوزهایی مانند ویندوز 7 و 8 بدهد البته ویندوز 9 یا همان ویندوز آبی نیز در راه است که به بقیه ویندوزها اضافه خواهد شد.

در دنیای ویندوزهای مایکروسافت چه می گذرد؟

بعد از 11 سال استفاده از ویندوز XP دیگر نوبت آن رسیده که افراد از این ویندوز خداحافظی کنند اما همچنان کسانی هستند که از این ویندوز استفاده می کنند که باید به این دسته خبر دهیم که شاید کمتر از 500 روز دیگر به پشتیبانی از این ویندوز باقی مانده و بعد از آن مایکروسافت هیچ پشتیبانی امنیتی و فنی از ویندوز XP را انجام نمی دهد. پس هر چه زودتر به دنبال یک ویندوز جایگزین باشید.

در صورتی که بخواهید یک ویندوز مناسب برای خود انتخاب کنید از کدام ویندوز استفاده می کنید؟

عده ای از کارشناسان بر این باورند که ویندوز هشت به اندازه ویندوز هفت موفق نخواهد بود که برای این موضوع 5 دلیل را بیان کرده اند:

1. کسانی که در حال استفاده از ویندوز 7 هستند رضایت کامل را از آن دارند و نیازی به نصب ویندوز 8 بر روی رایانه و یا لپ تاپ خود ندارند.

2. رابط کاربری این ویندوز که جانشینی برای منوی استارت و کلیدهای میانبر است را بسیار ناکارامد برشمرده و آن را بسیار ساده می دانند.

3. مشخص نبودن برنامه های کاربری این ویندوز دلیل دیگری بر ناکارامدی آن است چرا که به نظر کارشناسان تفکیک برنامه ها به خوبی انجام نشده است و به طور مثال مشخص نیست که آیا آفیس 2015 جزئی از مترو به شمار می رود یا خیر.

4. از آنجایی که ویندوز 8 منبع باز(open source)  نیست و 100% به خود مایکروسافت تعلق دارد این موضوع برای برنامه نویسان سردرگمی ایجاد کرده است و اطلاعات کافی از شرایط برنامه نویسی ندارند.

5. در مقایسه با سایر سیستم عامل ها از ویندوز XP گرفته تا اندروید و ... ویندوز 8 هنوز به خوبی جایی در دنیای رایانه ها حتی تبلت ها نیز پیدا نکرده است.

زمان بالا آمدن ویندوز 8 از ویندوز 7 کمتر است یا به عبارتی سریع تر بالا می آید چرا که به جای استفاده از دسکتاپ هایی که در سایر ویندوزها وجود دارد از مترو استفاده می کند

اما عده ای معتقدند که این ویندوز بر روی تبلت سرفیس به خوبی عمل کرده و موجب جذب افراد به سوی تبلت سرفیس خواهد شد.

با تمامی مطالب گفته شده در یک سری از تحقیقات انجام شده ویندوز 8 درصد بالاتری از رضایت را به خود اختصاص داده است.

در دنیای ویندوزهای مایکروسافت چه می گذرد؟

زمان بالا آمدن ویندوز 8 از ویندوز 7 کمتر است یا به عبارتی سریع تر بالا می آید چرا که به جای استفاده از دسکتاپ هایی که در سایر ویندوزها وجود دارد از مترو استفاده می کند.

ویندوز 8 در زمینه هایی همچون پردازش صفحات وب، محتوای جاوا، و  HTML و... نیز بهتر از ویندوز 7 عمل کرده است.

اما در قسمت استفاده از آفیس ویندوز 7 با قاطعیت بر ویندوز 8 غلبه کرد و کارهایی نظیر انجام امور اداری مثل ویرایش متن، راه اندازی برنامه‌های کاربردی و صفحه بندی و... را بهتر انجام داد.

با این وجود ویندوز 7 در بین کاربران محبوب تر است به خصوص برای کاربرانی که تماما با ماوس و کیبورد سروکار دارند چرا که ویندوز 8 برای این کاربران کارایی کافی را ندارد.

اگر از آن دسته افراد هستید که می خواهید دو ویندوز را در کنار هم تجربه کنید بهتر است راه زیر را نیز امتحان کنید:

**قبل از هر کاری از اطلاعات خود یک Backup بگیرید که در شرایط خاص مشکلی پیش نیاید.

** سپس روی منوی استارت کلیلک کرده و Run را باز کنید و در آن عبارت diskmgmt.msc را تایپ کنید می بینید که  Disk Management باز می شود.

در دنیای ویندوزهای مایکروسافت چه می گذرد؟

** درایوی که ویندوز هفت روی آن نصب شده است را پیدا کنید. کلیک راست کرده و گزینه Shrink Volume را انتخاب کنید.

باید توجه داشته باشید که هارد شما به اندازه 50 گیگابایت ظرفیت خالی داشته باشد چرا که ویندوز 8 ، 20 گیگابایت فضا نیاز دارد.

در این مرحله درایو به دو بخش تقسیم می شود:

**نکته:اگر نتوانستید درایو خود را به دو قسمت تقسیم کنید باید از برنامه های نظیر Paragon Hard Disk Manager استفاده کنید.

**پس از انجام این کار یک ناحیه سیاه و “Unallocated”‌  درقسمت زیری درایو مورد نظر ظاهر می شود. روی آن راست کلیک کنید و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.

به طور کل ویندوز 7 در بین کاربرانی محبوب تر است که تماما با ماوس و کیبورد سروکار دارند چرا که ویندوز 8 برای این کاربران کارایی کافی را ندارد

** می توانید در پنجره ای که باز شده، نام دلخواهی چون  Windows 8برای درایو بگذارید. تنظیمات را تغییر ندهید، درایو تازه پس از مدت کوتاهی فرمت شده و پس از آن شما یک پارتیشن جدید برای نصب ویندوز هشت خواهید داشت.

** حال می بایست ویندوز 8 را نصب کنید.

اگر بایوس خود را روی دی وی دی درایو تنظیم کرده اید سیستم خود را ریبوت کرده و عملیات را انجام دهید.

** در حین نصب، باید از گزینه Custom Install استفاده کنید و نباید گزینه Upgrade را انتخاب کنید.

**  در پنجره بعد، لیست درایوها و پارتیشن های خود را مشاهده می کنید. آن پارتیشنی که نام Windows 8 یا هر نام دیگری برای آن گذاشته بودید را انتخاب کنید.

** بقیه کارها را خود برنامه نصب کننده ویندوز هشت انجام خواهد داد.

احتمالا ویندوز هشت به عنوان گزینه پیش فرض خواهد بود که شما می توانید با کلیک روی گزینه Change Defaults or Choose Other Options  آن را تغییر دهید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Microsoft Windows

How to Dual-Boot Windows 7 and Windows 8 Side By Side "By Whitson Gordon"

huffingtonpost