تبیان، دستیار زندگی
ورزش یکی از عناصری است که می تواند در رشد و نشاط جامعه نقش فراوانی داشته باشد. فعالیت در رشته های ورزشی می تواند از همان سنین کودکی آغاز شود و با تمرینات مناسب به قهرمانی و موفقیت ختم شود. موفقیتی که تنها با توجه به ورزش قهرمانی که یکی از ارکان مهم توسعه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قرآن به موفقیت‌های فراوانی رسیده‌ام


ورزش یکی از عناصری است که می تواند در رشد و نشاط جامعه نقش فراوانی داشته باشد. فعالیت در رشته های ورزشی می تواند از همان سنین کودکی آغاز شود و با تمرینات مناسب به قهرمانی و موفقیت ختم شود. موفقیتی که تنها با توجه به ورزش قهرمانی که یکی از ارکان مهم توسعه ورزش در کشور است رخ خواهد داد. توسعه ورزش قهرمانی در هر کشور پیش زمینه کسب موفقیت در رقابت های جهانی و المپیک است.


این روزها تمرینات تیم ملی کاراته ایران برای حضور در بازیهای آسیایی در سالن کبکانیان برگزار می شود که با حضور در این سالن که قهرمانان زیادی را به ورزش معرفی کرده است با مجتبی موذنی قهرمانی ملی پوش کاراته کار کشورمان به گفت و گو نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

مجتبی موذنی

شما چگونه و از چه سالی ورزش را آغاز کردید؟

بنده مجتبی موذنی  23ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی هستم. از سن 5 سالگی کاراته را زیر نظر پدرم آغاز کرده ام که مربی و مشوق اصلی ام بودند. اولین مسابقه رسمی کشوری را در سن 9 سالگی شرکت کردم و نایب قهرمان شدم. تاکنون نیز در مسابقات فراوانی بین المللی فراوانی شرکت کرده ام که مهمترین آنها در سالهای اخیر مقام سوم المپیاد دانشجویان در سال 89 و قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور اعزامی به مسابقات آسیایی هنگ هنگ است.

میزان تاثیر ورزش و رشته کاراته در زندگی شما به چه میزان است؟

من در یک خانواده ورزشی و مذهبی متولد شده ام و هر دو کمک های فراوانی به من کرده است. نظم یکی از چیزی هایی است که من توانسته ام با کمک رشته کاراته آن را وارد زندگی ام کنم و شاید برایتان جالب باشد که بدانید که من قاری قرآن نیز هستم و قرآن تاثیرات زیادی در زندگی ام ایجاد کرده است که باعث شده است موفقیت های فراوانی کسب کنم.

تحصیل ، ورزش قهرمانی ، قرائت قرآن باعث نمی شود تا خللی در کارهای تان ایجاد شود؟

من فکر کنم شما به نکته جالبی اشاره کردید. من در دانشگاه دولتی تحصیل کردم و خیلی از دوستان به دلیل کنکور این رشته ورزشی را رها کردند تا خدشه ای به تحصیل شان وارد نشود اما من اعتقاد دارم اگر قرار است پیشرفتی در کار باشد قطعا در کنار ورزش حاصل می شود. البته شاید بعضی ها برای رسیدن به مدارج بالا یکی را انتخاب کنند اما بنده به دلیل اینکه از همان سنین کودکی در ورزش بودم و رشته تحصیلی ام نیز تربیت بدنی بود اصلا فکر نمی کنم این دو با منافاتی داشته باشد و همواره همچون زنجیره ای متصل به یکدیگر در موفقیت های من نقش فراوانی داشته اند.

با توجه به اینکه قاری قرآن نیز هستید در موفقیت ها و قهرمانی های ورزشی بیشتر به کدام یک از ائمه متوسل می شوید؟

تمامی ائمه می توانند به هر نحوی برای ما ورزشکاران الگو به شمار بروند اما بنده به شخصا به حضرت زهرا (س) ارادت خاصی دارم و در مسابقات ورزشی و لحظات سخت از این بزرگوار مدد می گیرم.

درمسابقات کشوری در کاتای تیمی شرکت کرده بودیم که من در تیم اصفهان شرکت کرده بودم و موفق شدیم تیم میزبان را شکست دهیم و تیم اسلام شهر اعتراض کرد که مسابقه را مجدد برگزار کردند آنها پیروز شدند و باید دیدار سوم برگزار می شد اما با بی عدالتی تیم ما را از دور مسابقات کنار گذاشته شود و باعث شد دوستان بنده برای همیشه کاراته را کنار بگذارند

هزینه ها ، مشکلات و دلسردی هایی که برایتان ایجاد شده را چگونه پشت سر گذاشتید؟

به هر حال برای رسیدن به موفقیت در ورزش و تحصیل سختی های فراوانی وجود دارد و اگر پشتکار و هدف های بزرگی وجود نداشته باشد پس از مدتی دلزدگی بوجود می آید و شاید نتواند به موفقیت برسد اما قرآن تاثیر فراونی در زندگی من داشته است و این شعار نیست. مفاهیم قرآنی و ورزش هر دو در کنار هم باعث شد تا بتوانم با پشتکار به کارم ادامه دهم. حمایت های خانواده نیز بی تاثیر نبوده است و آنها همواره حمایت ام کرده اند. من به یک جمله اعتقاد فراوانی دارم که پس از هر سختی آسانی است و من واقعا هزینه های زیادی را پرداخت کرده ام. من دانشجوی شهرستان بودم و به دلیل ورزش قهرمانی به طور مداوم در رفت و آمد بودم که این هزینه و سختی خاص خودش را داشت.

مجتبی موذنی

اگر قرار بود رشته ای جز کاراته را انتخاب کنید؟

به رشته کاراته علاقه فراوانی دارم و به دلیل اینکه خانواده ام در این رشته سابقه فراوانی داریم بازهم این رشته را انتخاب می کردم.

خاطره خاصی در ذهن دارید ؟

درمسابقات کشوری در کاتای تیمی شرکت کرده بودیم که من در تیم اصفهان شرکت کرده بودم و موفق شدیم تیم میزبان را شکست دهیم و تیم اسلام شهر اعتراض کرد که مسابقه را مجدد برگزار کردند آنها پیروز شدند و باید دیدار سوم برگزار می شد اما با بی عدالتی تیم ما را از دور مسابقات کنار گذاشته شود و باعث شد دوستان بنده برای همیشه کاراته را کنار بگذارند.

اما خاطره خوب نیز برمی گردد به چند ماه گذشته که در مسابقات انتخابی تیم ملی فقط با سه هفته تمرین مداوم توانستم رتبه اول را کسب کنم که به دلیل حضور رقیبان قدرتمند برایم بسیار با ارزش بود.

و سخن آخر؟

شاید جمله ای که قصد دارم مطرح کنم کلیشه ای و کتابی باشد اما پدر و مادر نقش کلیدی در زندگی فرزندان خود دارند و پدرم به خاطر من شهرمحل زندگی خود را تغییر دادیم. نکته بعدی که اخلاق است که همواره مربیان ام آن را در کنار ورزش به من یادآوری می کنند که قصد دارم از تمامی آنها که در پیشرفت من تاثیر گذار بوده اند تشکر کنم.

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان