تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون رقابتی میان مطالبه کنندگان اصلاحات اجتماعی مانند افزایش اشتغال زنان و محافظه کاران که دارای نفوذ بالایی در جامعه هستند و انجام چنین اصلاحاتی را مخالف اسلام توصیف می کنند؛ وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5خطر بزرگ در مقابل عربستان سعودی


هم اکنون رقابتی میان مطالبه کنندگان اصلاحات اجتماعی مانند افزایش اشتغال زنان و محافظه کاران که دارای نفوذ بالایی در جامعه هستند و انجام چنین اصلاحاتی را مخالف اسلام توصیف می کنند؛ وجود دارد.

رویترز در گزارشی به وضعیت عربستان سعودی و مهمترین خطرات و چالش های پیش روی این کشور پرداخت.

به گزارش عصر ایران، در این مطلب آمده است: عربستان سعودی با داشتن یک پنجم ذخایر نفتی جهان، بزرگترین صادرکنندگان نفت خام جهان است و ضمن برخورداری از ذخایر بالای ارزی، بزرگترین بورس را در میان کشورهای عربی داراست.

همه این موارد، مسائل مهمی در سیاست امنیتی آمریکا در خاورمیانه هستند. عربستان سعودی همچنین به دلیل میزبانی از مسجد الحرام و مسجدالنبی در شهرهای مکه و مدینه، از نفوذ بزرگی در میان جهان اسلام با یک میلیارد و 600 میلیون نفر مسلمان برخوردار است.

برخی از مهمترین خطرات و چالش های سیاسی در مقابل عربستان سعودی شامل موارد زیر هستند:

عربستان

جانشینی پادشاه

عمل جراحی اخیر ملک عبدالله پادشاه 89 ساله عربستان سعودی که 11 ساعت به طول انجامید، نگرانی ها درباره مسأله جانشینی وی را دوباره مطرح کرد به ویژه اینکه از اکتبر 2011 تاکنون دو ولیعهد این کشور درگذشته اند. پس از مرگ این دو ولیعهد، یکی دیگر از برادران ناتنی پادشاه در سن 76 سالگی بر کرسی ولیعهدی نشست.

روند جانشینی پادشاه زمانی پیچیده تر می شود که همه پسران بنیانگذار پادشاهی عربی سعودی یعنی ملک عبدالعزیز آل سعود تمام شوند و سمت پادشاهی به نسل بعدی یعنی نوه های بنیانگذار برسد.

خطرات داخلی

پادشاه فعلی برخی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را برای مقابله با بیکاری جوانان، فساد مالی و کمبود مسکن انجام داد. وی در سال 2011 وعده داد 110 میلیارد دلار برای هزینه های اجتماعی اختصاص دهد. مجموعه این اقدامات در مقابله با بروز اعتراضات مردمی سهم داشت اما او هیچ پیشنهاد قابل ذکری در زمینه اصلاحات سیاسی بیان نکرد.

ریاض همچنین قصد دارد 219 میلیارد دلار برای بخش تامین اجتماعی و طرح های زیرساختی در سال 2013 هزینه کند.

هم اکنون رقابتی میان مطالبه کنندگان اصلاحات اجتماعی مانند افزایش اشتغال زنان و محافظه کاران وجود دارداین محافظه کاران . که دارای نفوذ بالایی در جامعه هستند انجام چنین اصلاحاتی را مخالف اسلام توصیف می کنند.

روند جانشینی پادشاه زمانی پیچیده تر می شود که همه پسران بنیانگذار پادشاهی عربی سعودی یعنی ملک عبدالعزیز آل سعود تمام شوند و سمت پادشاهی به نسل بعدی یعنی نوه های بنیانگذار برسد.

بحران های منطقه ای

نتایج انقلاب های عربی سال 2011 هم پیمانان قدیمی عربستان سعودی را تضعیف کرد و منطقه را در سایه روابط خصمانه عربستان سعودی و ایران، بی ثبات کرده است.

در همین ارتباط، عربستان سعودی به دیگر کشورهای عربی پیوسته است تا به حمایت از مخالفان مسلح در سوریه بپردازد. آنها تلاش می کنند بشار اسد رئیس جمهور سوریه و هم پیمان ایران را سرنگون کنند.

عربستان

با این حال ریاض نگران است ایران از ناآرامی ها در بحرین بهره برداری کند. اکثریت مردم بحرین شیعه هستند اما حکمرانان این کشور روابط خوبی با عربستان سعودی دارند. ایران بهره برداری از حوادث بحرین را رد می کند.

اقلیت شیعه

اعتراضات ضددولتی اقلیت شیعه در منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی در سال گذشته میلادی منجر به کشته شدن 12 شرکت کننده در تظاهرات و یک پلیس به ضرب گلوله شد.

شیعیان عربستان سعودی به تبعیض دولت در رفتار با آنها اعتراض دارند ولی این موضوع را ریاض تکذیب می کند.

رهبران مسن تر و معتدل تر شیعیان عربستان سعودی می گویند که آنها نگرانی دارند خشونت ها منجر به افزایش تندروی جوانان معترض و خروج از مسیر گفتگو شود.

تندروهای اسلامگرا

عربستان

همچنان شبکه القاعده نگرانی بزرگی را برای مقامات ریاض ایجاد می کند. عربستان سعودی توانسته است با حمله گسترده علیه افراط گرایان اسلامی در سال های 2003 تا 2006 بخش عمده ای از قدرت آنها را نابود کند اما بسیاری از اعضای القاعده از عربستان سعودی به یمن منتقل شده اند.

ریاض نگران است بی ثباتی در یمن باعث شود القاعده عملیات های خود را به عربستان سعودی منتقل کند. سرنگونی خانواده حاکم بر عربستان سعودی (آل سعود) یکی از اهداف القاعده است.

بخش سیاست تبیان

منبع : عصر ایران