تبیان، دستیار زندگی
بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در بخش تجلی اراده ملی سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شركت می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار جدید از جشنواره فجر


بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در بخش تجلی اراده ملی سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شركت می كند.

اخبار جدید از جشنواره فجر

روابط عمومی سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اعلام این خبر افزود: بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان  ضمن اعلام آمادگی برای حضور در بخش داوری"تجلی اراده ملی" هیات داوری خود را برای این بخش معرفی كرد: مهرداد غفارزاده، ابراهیم مطلق، صادق كرمیار، جهانگیر خسروشاهی و فریبا كلهر را به عنوان اعضای داوری بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان به دفتر جشنواره فجر معرفی كرد.

بر پایه این خبر؛ سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر، به منظور توسعه تعامل سازمانها ، وزارتخانه ها و نهاد های دولتی و بخش خصوصی با هنر- صنعت سینما و هنرمندان فعال در این حوزه، هر ساله بخش" تجلی اراده ملی"را با مشارکت دستگاه های مربوطه و از طریق اهدای جوایز نقدی و غیر نقدی به سینماگران و فیلم های شرکت کننده در جشنواره برگزار می کند.

اعتبار سینمای ایران مدیون فجراست

یک تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران معتقد است اگرجشنواره فیلم فجرنبود هیچگاه سینمای ایران به چنین اعتباری ازسطح جهان نمی رسید.

محسن علی اکبری گفت: جشنواره فیلم فجرباعث می شود تا فیلمسازان کشورمان به تکافو بیفتند وسعی کنند در یک رقابت کاملا نزدیک ، آثاری را تولید کنند که این آثارعلاوه برکیفیت خوب به استاندارد بین المللی نیز نزدیک باشد.

وی ادامه داد: بی شک جشنواره فیلم فجر مشوقی است برای فعال ترشدن هرچه بیشتر فیلمسازان ما و از این جهت که همه فیلمسازان خودشان را دراین جشن سهیم می دانند قابل تقدیراست.

به گفته این سینماگرکشورمان اگرجشنواره فیلم فجرنبود سینمای ایران  هیچگاه به این رشد از اعتباردرسطح  داخل و بین الملل نمی رسید.

تهیه کننده  فیلم سینمایی« استرداد » درپاسخ به این سوال که چه راهکارهایی را برای رونق وارتقای جشنواره فیلم فجر پیشنهاد می کنید به تغییرمدیریت ها اشاره کرد و افزود : متاسفانه تغییرمدیریت ها تا حدودی به جشنواره لطمه  می زند به عنوان مثال درطول این سی سال که جشنواره فیلم فجر برگزارشده است ما  شاهد حدود تعویض 10 الی 12 معاونت سینمایی بودیم که هر معاونت سینمایی متاسفانه سلیقه ای عمل می کرده و با نگاه کاملا  شخصی وسلیقه ای، دفترچه ای را به عنوان سیاست گذاری های سینما ارائه می داده است درحالی که برخی ازآن نگاه های شخصی درخیلی ازموارد، لطمات بسیار زیادی به سینما وارد ساخته است اما امیدواریم با وجود تبدیل شدن معاونت به سازمان سینمایی انشاء الله در دو دوره 5 ساله و با حضور یک مدیر ثابت در راس این سازمان – حتی اگردولت هم تعویض شد – این مدیریت سازمان تغییرنکند تا بتواند آن سیاست هایی که مدنظراست را در طول یک دوره 10 ساله به سرانجام برساند وشاهد یک نتیجه مطلوب ازسیاست گذاری جشنواره فیلم فجرباشیم.

علی اکبری درمورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجرعلاوه برتهران دردیگراستانهای کشوربا تقدیرازاین سیاست گفت: اینکه ما تمامی مردم را به نوعی درسراسرکشور در این جشن بزرگ سهیم می کنیم کار بسیار شایسته ای است چرا که با این سیاست ، مردم دیگر استان های کشور تصور نخواهند کرد جشنواره فیلم فجرفقط متعلق به تهرانی ها خواهد بود .

امیدواریم همیشه این جشنواره به جایگاهی برسد که همواره نموداری ازانقلاب اسلامی باشد اما آیا اینگونه هست ؟ آیا جشنواره به نیروهای انقلاب توجه دارد؟ این درحالی است که ما همیشه با فیلمهایی دراین جشنواره روبرو بودیم که با آنها مشکل داشتیم، البته ما با نمونه های خوبی هم از فیلم ها روبرو بودیم که کم هم نبودند.

تهیه کننده فیلم سینمایی « تلفن همراه رئیس جمهور» با بیان اینکه  ازروز اول هم برگزاری جشنواره فیلم فجرفقط درشهرتهران غلط بود یاد آورشد: خوشبختانه درسالهای اخیرما شاهد برگزارشدن جشنواره فیلم فجرعلاوه برتهران دردیگراستانها هستیم که قابل تقدیراست و دیگرنیازی نیست یک علاقه مند به سینما ازشهرستان به تهران سفرکند تا بتواند فیلمهای جشنواره را ببیند و همزمانی برگزاری با دیگراستانها علاوه براینکه موجب ازبین رفتن تبعیض ها خواهد شد برای علاقه مندان شهرستانی به سینما این فرصت ایجاد خواهد شد تا خودش را درجشنواره فیلم فجر و جشن بزرگ انقلاب اسلامی سهیم بدانند.

جشنواره فیلم فجر نموداری از انقلاب باشد

یک فیلمنامه نویس کشورمان گفت: همان طوری که اسکار در جهان تاثیرگذاراست، باید جشنواره فیلم فجر نیز هم در ایران و هم در سطح جهان تاثیرگذار باشد.

ناصرهاشم زاده افزود: باید بپذیریم که جشنواره فیلم فجر بعد از برگزاری سی دوره در رشد وشکوفایی سینمای ایران تاثیرگذار بوده است؛ به گونه ای که همه دستاوردهای آن، امروز درسینمای ایران قابل رویت است. همان طوری که اسکار در سطح جهان تاثیرگذار بوده، باید جشنواره فیلم فجرهم با سابقه سه دهه، هم درایران و هم درسطح بین المللی تاثیرگذار باشد.

وی درعین حال ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات هم تاثیرمثبتی نداشته است، به گونه ای که مردم در بعضی دوره ها با سینما قهر کرده‌ اند و این نشان دهنده آن است که جشنواره به سمت اهداف انقلاب، اسلام ومردم نرفته است وشاید برخی از دست اندرکاران جشنواره، معیارهای دیگری را برای این جشنواره تعریف کردند، لذا آنچه از جشنواره می خواهیم خروجی اش چیزی دیگری بوده است که امیدوارم اصلاح شود.

فیلمنامه نویس «سیب وسلما» تصریح کرد: امیدواریم سمت وسوی جشنواره بین المللی فیلم فجرازاین به بعد بیشتر به سمت انقلاب، مردم و اسلام باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر دارید، اظهار داشت: این جشنواره آرزوها و آمال ما در مورد انقلاب است و امیدواریم همیشه این جشنواره به جایگاهی برسد که همواره نموداری ازانقلاب اسلامی باشد اما آیا اینگونه هست ؟ آیا جشنواره به نیروهای انقلاب توجه دارد؟ این درحالی است که ما همیشه با فیلمهایی دراین جشنواره روبرو بودیم که با آنها مشکل داشتیم، البته ما با نمونه های خوبی هم از فیلم ها روبرو بودیم که کم هم نبودند.

هاشم زاده درخصوص اکران برخی از فیلم های جشنواره فیلم فجر به صورت دیجیتال، از این حرکت به عنوان یک حرکت بسیارخوب در جشنواره یاد کرد اما این موضوع را یک حرکت اجباری دانست که سینمای ایران راهی به جز این نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما ناگزیر به رفتن به این سمت هستیم، چرا که سینمای جهان به چنین سمت وسویی حرکت می کند وسینمای ایران نیز بلاجبار باید به این سو حرکت کند و از این موضوع نمی توان به عنوان امتیاز برای سینمای ایران یاد کرد؛ هرچند که با دیجیتالی شدن فیلم ها ما شاهد کاهش برخی از هزینه های فیلم خواهیم بود که می تواند به نفع سینمای ایران باشد.

این فیلمنامه نویس سینمای ایران درمورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استانهای کشور، این سیاست را در توسعه سینمای ایران و رونق بخشی مخاطب به جشنواره مثبت ارزیابی کرد و گفت: همزمانی جشنواره فیلم فجر در استان ها فرصت مغتنمی برای مخاطبین سینما خواهد بود تا همزمان شاهد دیدن فیلم های تازه سینمای ایران باشند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روابط عمومی سی ویکمین جشنواره فیلم فجر