تبیان، دستیار زندگی
استرس پدیده ی امروز نبوده و از قدیم الایام وجود داشته است.به عبارت ساده تر،استرس شبیه آتش است. دقیق تر بگوییم،آتش زیر خاکستر.زغال گداخته و روشن .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می توان آرام بود ...


استرس پدیده ی امروز نبوده و از قدیم الایام وجود داشته است.به عبارت ساده تر،استرس شبیه آتش است. دقیق تر بگوییم،آتش زیر خاکستر.زغال گداخته و روشن.

استرس

می توان زغال های روشن را به صورت بی خطر استفاده کرد و از روشنایی و گرمای آن لذت برد و یا با زدودن آتش زیر خاکستر را به یک آتش عظیم تبدیل کرد. اضطراب یک نوع پاسخ هیجانی است که وجه مشخصه آن احساس ترس، بیم و تنش فیزیولوژیک می باشد. استرس به معنی فشار روحی و تنش درونی است و در زندگی روزانه به طور فراوان دیده می شود. اهمیت استرس و تاثیر آن در رفتار آدمی در تمام جنبه های زندگی ملموس است.امروزه بسیاری از تهدیدات محیطی و خطرناک که برای بشر اولیه وجود داشت(مانند روبه رو شدن با حیوانات خطرناک، مکان های ناشناخته، طوفان، و..) دیگر وجود ندارد. اما مسایل دیگری( مانند کشمکش های محیط کار، از دست دادن شعل، مشکلات اقتصادی و مالی و مرگ یکی از نزدیکان) جایگزین آن شده است. اجداد ما می توانستند از موقعیت های خطرناک فرار کنند. در حالی که بسیاری از رویدادهای استرس زای کنونی قابل گریز نیستند و ما ناگزیر در طول روز مکرراً با آنها روبرو می شویم. استرس پدیده ای اجتناب ناپذیر است و صرف نظر از سن، جنس، طبقه اجتماعی، ثروت، شغل و مقطع زمانی همواره حضور دارد. استرس لزوماً مضر نیست. بعضی از استرس ها مفیدند، اما وقتی از کنترل خارج می شوند، بدن به صورت های مختلف از آثار سوء آنها رنج می برد.

بنابراین به نظر می رسدحذف کامل استرس در زندگی بشر همیشه امکان پذیر نیست، ولی می توان استرس را شناخت و با آن مقابله کرد.

راهکارهای مدیریت استرس

ورزش را فراموش نکنید:

اگر به افسردگی یا اضطراب مبتلا هستید، ممکن است پزشک تان علاوه بر دارو درمانی و گفت و گو درمانی، دوز مرتبی از ورزش را نیز توصیه کند. امروزه بسیار شنیده می شود که افراد جامعه دچار افسردگی بوده یا در بر خورد ها پرخاشگر هستند یا دایماً در حال اضطراب و استرس به سر می برند. همه اینها بیانگر عدم تعادل روحی مناسب در فرد است که می توان با فعایت های بدنی منظم آنها را کاهش داد و به افزایش شادابی، اعتماد به نفس، تحمل در برابر مشکلات و.. همت گماشت. سال هاست که از ورزش به عنوان راهی برای سلامتی جسمی و جلوگیری از فشار خون، دیابت، چاقی و بیماری های دیگر یاد می کنند. حجم روز افزونی از تحقیقات نشان می دهد،ورزش همچنین می تواند در تخفیف علایم برخی اختلالات روانی خاص مثل افسردگی و اضطراب موثر باشد و از عود بیماری پس از درمان جلوگیری کند. ورزش موجب آزاد شدن آندروفین می شود. آندروفین ها مواد شیمیایی ضد درد موجود در مغز هستند که می توانند موجب شادی شوند. در نظر داشته باشید برای بهره بردن از فواید روانی ورزش لازم نیست میزان زیادی ورزش کنید. حتی 10 دقیقه پیاده روی آهسته هم مفید است.

اشخاصی که کافئین زیاد مصرف می کنند، خشمگین و مضطرب هستند. کافئین ماده ای است محرک که در قهوه، چای، نوشابه های گازدار، کولاها، شکلات ها و بعضی از داروها وجود دارد

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید:

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا تغذیه در کنترل استرس موثر است؟

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده اند. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند کیک و شکلات در طول روز باعث خستگی و تحریک پذیری فرد می شوند که با افزودن مقداری مواد حاوی پروتئین، اثر این مواد را می توانید مهار کنید. اشخاصی که کافئین زیاد مصرف می کنند، خشمگین و مضطرب هستند. کافئین ماده ای است محرک که در قهوه، چای، نوشابه های گازدار، کولاها، شکلات ها و بعضی از داروها وجود دارد. مصرف مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می کند و گاهی اوقات موجب بدتر شدن علایم آن می شود. کافئین می تواند سردرد ایجاد کند. بنابراین مصرف آن را کاهش دهید و در صورت تمایل به مصرف قهوه، قهوه بدون کافئین مصرف کنید.

روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتغال تازه یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامین ث شروع کنید. و در بقیه روز آب زیاد بنوشید. زیرا وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامین بیشتری احتیاج دارد. یک لیوان آب میوه تازه نیاز اضافی شما را تامین می کند. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب شما را از بی آبی حفظ می کند و از تحمل استرس اضافی جلوگیری می کند.

حل مسله کنید:

مهارت حل مساله، توانایی فرد در تحلیل موقعیت مسئله آفرین و نیز توانایی وی در پیدا کردن راه حل را افزایش می دهد و به همین دلیل روشی کارآمد، در مدیریت استرس به شمار می رود.به این ترتیب حل مساله یک موقعیت مساله مدار است. در این شیوه فرد به استرسی که تجربه می کند به عنوان یک مساله قابل حل می نگرد و برای حل آن از یک فرایند پویای استدلال، جستجو و پردازش منطقی استفاده می کند.

مطالبه حمایت های اجتماعی:

رابطه با دیگران می تواند یکی از راههای مهم مقابله با استرس باشد.

فرآوری: آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-نقش ورزش در درمان بیماران روانی-حسین امیرایی- مریم عباسی

2-دو هفته نامه موفقیت- شماره 152- ترجمه سمانه کمالی راد

3- استرس و روش های مقابله با آن- دکتر معصومه غلامی با همکاری واحد آموزش سلامت

4- سایت تبیان

5- جام جم- 14/6/ 90

6- ساده ترین روش های مهار استرس- برموبترا- ترجمه غلامرضا نریمان نژاد

مطالب مرتبط:

از استرس به آرامش

استرس هایت را مدیریت کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.