سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
با فرا رسیدن محرم و ماه عزای سالار و سرور شهیدان، «موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس»، كوشیده تا كتاب جدیدی را با عنوان «شبنم » چاپ کند.کتاب حاضر گزیده‌ای از بیانات ارزشمند مرحوم «سید محمدعلی نجفی» است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 بیانات سید علی نجفی


با فرا رسیدن محرم و ماه عزای سالار و سرور شهیدان، «موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس»، كوشیده تا كتاب جدیدی را با عنوان «شبنم » چاپ کند.کتاب حاضر گزیده‌ای از بیانات ارزشمند مرحوم «سید محمدعلی نجفی» است .

شبنم

هر شبنمی در این ره صد بحرآتشین است /دردا که این معما شرح و بیان ندارد

سید محمدعلی نجفی در سال 1326 در نجف به دنیا آمد،خلوص این سید بزرگوار آیتی شگفت بود. در تشکیل جلسات خود ابداً به تعداد جمعیت توجه نداشت، بارها دیده بودند که حتی ‌با حضور دو نفر جلسه را شروع ‌می‌کرد و همان‌گونه‌ای سخن می‌گفت که در مقابل جمعیت دو هزار نفری می‌ایستاد. می‌فرمود: «اگر جلسه ما جلسه علم باشد، الان ملائکه در آن هستند و خود خدا جایش را پر می‌کند. وقتی دارم صحبت می‌کنم تازه مطالبی برای خودم منکشف می‌شود.»  آن بزرگوار كه خود به تصریح استاد گرانقدرش آیت‌الله سید اسماعیل شفیعی(ره) «در توحید به اجتهاد رسیده بود»، غالبا سخنانش را با بحث توحیدی سنگینی شروع می‌كرد. می‌فرمود: «بدون توحید نمی‌توانم شروع كنم. تا دلم آباد نشود، نمی‌توانم چیزی به شما بدهم. شما هم فكر نكنید حرف‌های توحیدی را متوجه نمی‌شوید. حرفِ توحید لفظ نیست، با فطرت و قلب سر وكار دارد، مثل بذری در دل می‌نشیند و بعدا خودش شكوفا می‌شود.»

او آمیختگی ولایت و توحید را به جان و دل دریافته بود. مباحث سنگین عرفان نظری را طوری به‌سادگی مطرح می‌كرد كه مشخص بود با تمام وجود آن‌ها را لمس و تجربه كرده است.  عشق به امیرالمومنین(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) وجودش را لبریز كرده بود. كمتر پیش می‌آمد صحبتی كند و به كربلا متصل نشود، نسوزد و نسوزاند و هنگام روضه خواندن، چهره برافروخته‌اش اشك‌ مستمعین را سرازیر می‌كرد. به گونه‌ای كه انگار خود در صحنه عاشورا حضور داشته، دوشادوش اصحاب امام(ع) شمشیر زده و از یزیدیان زخم خورده بود. بحث‌های اعتقادی ایشان نیز اغلب به روضه حضرت سیدالشهدا(ع) ختم می‌شد و خود چنان گریه می‌كرد كه گویا در چشمانش چشمه می‌جوشید. سال 1371 هـ.ش بیش از 46 بهار از زندگی این بزرگوار نگذشته بود که دار فانی را وداع گفت.

این كتاب بر آن است تا شبنمی از دریای عمیق معارف ایراد شده توسط این سالک الی‌الله را در این مختصر به یادگار از او ثبت کند و برای اکثر بیانات ایشان توضیحاتی از اشعار مثنوی معنوی مولوی و شعرای دیگر بیاورد.مطالب به صورت کوتاه است وعنوان‌بندی به گونه‌ای است که تا برای مخاطب جلب توجه کند.

این كتاب بر آن است تا شبنمی از دریای عمیق معارف ایراد شده توسط این سالک الی‌الله را در این مختصر به یادگار از او ثبت کند و برای اکثر بیانات ایشان توضیحاتی از اشعار مثنوی معنوی مولوی و شعرای دیگر بیاورد.مطالب به صورت کوتاه است وعنوان‌بندی به گونه‌ای است که تا برای مخاطب جلب توجه کند.

این کتاب در چند فصل کلی  توحید ، ولایت ،وحی و معنوی بر حسب تناسب موضوعات مرتب شده است. این جملات از مجموعه  نوارهای سخنرانی پیاده سازی ایشان گلچین شده است. در ادامه چند نمونه از کتاب ذکر می شود:

فرج فردی

یک فرج عمومی داریم و یک فرج فردی که دعا می‌کنیم خدا فرج عمومی آقا را برساند. شیعیان منتظر فرج عمومی هستند ولی به آن اکتفا نمی‌کنند بلکه خودشان حرکت می‌کنند چون امکان فرج فردی برای تک‌تک افراد وجود دارد. مگر امام زمان کجاست؟ همین جاست! اما هر کس به اندازة درکش، نزدیکی آقا را درک می‌کند.

چون شدی زیبا بدان زیبا رسی      که رهاند روح را از بیکسی

ترک منزل نفس:

غیبت حضرت مهدی(عج) با اولیای خدا کاری کرد که منزلشان را ترک کردند. شما نیز از منزلتان بیرون بیایید، منتظر نمانید امام بیاید. اگر عجله دارید، که باید عجله داشته باشید، حرکت کنید و به سوی محبوبتان بروید. محبوب به علتی غیبت کرده و در صحنة ملک خودش را نشان نمی‌دهد، میل دارید او را ببینید؟ می‌خواهید او را درک کنید؟ پس منزلتان را عوض کنید، از این خانة نفس و نفسانیت در بیایید، از این تعلقات جسمانیت در بیایید، آن ‌وقت اگر او را ندیدید گله کنید!

از سفر بیدق شود فرزین راد     وز سفر یابید یوسف صد مراد

خانواده خدا:

«فرمود: «الخَلقُ‏ عِیالِی» مردم خانوادة خدا هستند. بعضی وقت‌ها چیزهای خیلی كوچك، چیزهایی كه اصلاً فكرش را نمی‌كنید، ممكن است تبعات خیلی زیادی در روحیه و احوالاتتان داشته باشد. اینكه آدم به خاطر كس دیگری خودش را فراموش كند، به خاطر خانوادة خدااز خودش بگذرد، هم رضایت خدا را به دنبال دارد و هم اثرات خیلی زیادی می‌تواند در زندگی داشته باشد.

گفت‌ الخلق‌ عیال‌ اللّه‌ نبی        ‌با عیالش‌ کی‌ کند بد جز غبی

سید علی نجفی

هیکل توحید:

خداوند توحید را در ائمه:مجسم کرده است. ائمه:مصداق توحیدند، آینة تمام‌نمای حق‌اند. برای همین هم در صدر اسلام وقتی کسی مسلمان می‌شد، پیغمبراکرم9به او می‌فرمود: «خودترا به علی عرضه کن، اگر علی را دوست داری بدان‌که ایمانت درست است.

هرچه در وى مى‏نماید عكس اوست

همچو عكس ماه اندر آب جوست‏

یا غفران:

غفران نهایت عفو است که گناه عبد را در همة عوالم غیب و شهود می‌پوشاند، حتی از ملائکة الهی که به ثبت و ضبط آنچه از ما صادر می‌شود موکل هستند ‍ ! گناهان تبعاتی دارند، اگر غفران تمام‌عیارباشد، تبعات گناه هم برداشته می‌شود.

لاابالى‏وار آزادش كنیم

و آن خطاها را همه خط برزنیم...

آتشى خوش برفروزیم از كرم

تا نماند جرم و زلت بیش و كم‏

آتشى كز شعله‏اش كمتر شرار

مى‏بسوزد جرم و جبر و اختیار‏‏‏‏‏‏‏‏

این کتاب در قطع رقعی در 137 صفحه و  قیمت  55000 ریال توسط انتشارات شمس‌الشموس منتشر شده است. 

رضا ایمانی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین