تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش اظهارات در مورد دشوار بودن محتوا و مفاهیم دروس پایه ششم ابتدایی به ویژه درس ریاضی به نسبت سن و فهم دانش‌آموزان را که اخیرا باعث گله‌مندی والدین و معلمان شده است ؛ تایید نکرد و علت این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمای فهم کتب ششم ابتدایی


معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش اظهارات در مورد دشوار بودن محتوا و مفاهیم دروس پایه ششم ابتدایی به ویژه درس ریاضی به نسبت سن و فهم دانش‌آموزان را که اخیرا باعث گله‌مندی والدین و معلمان شده است ؛ تایید نکرد و علت این نگرانی‌ها را مطالعه نکردن دقیق راهنمای تدریس کتاب‌ها دانست.

دکتر فاطمه رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که دی ماه سال گذشته اعلام شد، کتاب‌های ششم بر اساس اهداف پنج پایه ابتدایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند، تدوین و تالیف شده است و سازمان پژوهش نقایص مربوط به سال‌های گذشته را برطرف کرده است.

کتاب ششم ابتدایی

60 درصد مفاهیم محتوای کتب ششم از پایه پنجم و پایه‌های قبلی است

وی با بیان اینکه 60 درصد مفاهیم و موضوعات مربوط به محتوای کتب ششم ابتدایی از پایه پنجم و پایه‌های قبلی استخراج شده است، افزود: در برخی از دروس از جمله درس ریاضی این گله‌مندی‌ها وجود دارد، اما دشوارترین فصل کتاب ریاضی پایه ششم نیز از مفاهیم پایه‌های تحصیلی قبلی است و دانش آموزان با آن آشنایی دارند.

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش یکی از مهمترین علت این نوع نگرش به محتوای دروس ششم ابتدایی را تغییر در روش‌های تدریس عنوان کرد و گفت: محتوای کتابهای ششم برگرفته از مفاهیم پایه‌های گذشته است، در حالی که نوع روش و تدریس آن تفاوت زیادی کرده است، لذا باعث شده این دشواری زمانی از سوی معلم و زمانی از سوی اولیا احساس شود.

وی در توضیح بیشتر به ایسنا، گفت: مهمترین راه حل این مشکل در این است که معلمان پایه ششم به دقت کتاب راهنمای تدریس را مطالعه و حد انتظار کتاب از دانش آموزان را مشخص و آن را به خانواده اعلام کنند. همچنین خانواده‌ها که همواره نقش همراه با دانش‌آموز را دارند نیز باید به جای ابراز نگرانی، روش‌های تغییر یافته در تدریس را مدنظر قرار دهند.

رمضانی ادامه داد: در پایه‌های اول و دوم ابتدایی بخشی در کتاب‌های درسی در نظر گرفته شده که دانش‌آموزان با همکاری اولیا خود این مطالب و تکالیف را انجام می‌دهند، اما در پایه ششم با توجه به اینکه باید دانش‌آموزان مستقل‌تر بوده و خودشان تکالیف را انجام دهند، این بخش کمرنگ‌تر است.

محتوای کتابهای ششم برگرفته از مفاهیم پایه‌های گذشته است، در حالی که نوع روش و تدریس آن تفاوت زیادی کرده است، لذا باعث شده این دشواری زمانی از سوی معلم و زمانی از سوی اولیا احساس شود

به گفته وی، سایت دفتر تالیف و چاپ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش مبانی راهنمای معلم دروس ششم و دوم ابتدایی که جدید التالیف هستند را یکی از مهمترین منابع دسترسی معلمان و اولیا دانش‌آموزان به روش‌های تدریس برشمرد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در مواردی انتظار والدین از فرزندان بیش از انتظاری است که در کتاب‌ها آمده است، این در حالیست که باید به حد انتظارات کتاب توجه کامل شود.

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش تصریح کرد: خانواده‌هایی که دسترسی به امکانات سایت دارند، می‌توانند با مراجعه به آن روش‌های تدریس دروس را مطالعه کنند و در نقاطی که امکانات محدودتری وجود دارد، از طریق پرسش از معلمان، به روش‌های تدریس جدید آشنا شوند.

مهمترین راه حل این مشکل در این است که معلمان پایه ششم به دقت کتاب راهنمای تدریس را مطالعه و حد انتظار کتاب از دانش آموزان را مشخص و آن را به خانواده اعلام کنند. همچنین خانواده‌ها که همواره نقش همراه با دانش‌آموز را دارند نیز باید به جای ابراز نگرانی، روش‌های تغییر یافته در تدریس را مدنظر قرار دهند

وی نه تنها دشوار بودن محتوا و مفاهیم کتاب‌های پایه ششم را تایید نکرد بلکه گفت: به نظر می‌رسد، اولیا دانش آموزان و معلمان مطالب را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنند که این موضوع باعث نگرش آنها به دشوار بودن دروس شده است در حالی که مفاهیمی که در کتب پایه ششم آموزش داده می‌شود، برگرفته از پایه‌های قبلی دوره ابتدایی اما با روش جدید آموزش است.

معلم و دانش آموز

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کتاب‌های جدیدالتالیف را بازنگری می‌کند

رمضانی با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کتابهای جدیدالتالیف را بازنگری خواهد کرد، اظهار کرد: معتقدیم علیرغم زحمات زیادی که برای تالیف محتوای جدید کشیده شده، اما هرکاری نقایصی دارد و این نقایص در کتابهای درسی نیز ممکن است وجود داشته باشد و سازمان پژوهش تمام کتابهای جدیدالتالیف را بررسی و با حضور مولفان گروه‌های آموزشی و معلمان، اصلاحات لازم را برای سال آینده انجام خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از دروسی که در پایه دوم و ششم ابتدایی همواره درباره دشواری آن اظهار نظرهایی می‌شود، درس ریاضی است که به نظر می‌رسد اولیا دانش آموزان و معلمان با مطالعه دقیق کتاب راهنمای معلم این درس، می‌توانند اشکالات دانش‌آموزان را برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: هیچگونه جای نگرانی نباید برای خانواده‌ها و معلمان درباره دشواری دروس جدید وجود داشته باشد، چرا که راهنمای معلم همه کتابها در دسترس است و چنانچه معلمان با دقت و بر اساس مبانی این کتابها روش‌های تدریس را به کار بگیرند قطعا دانش آموزان نیز چنین احساسی را نسبت به کتابهای جدید نخواهند داشت.

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش همچنین گفت: کارگروه‌های ویژه بررسی محتوای کتب درسی در پایه‌های مختلف و با استفاده از نظر کارشناسان، مولفان و حتی اولیا آماده هستند تا نقایص موجود را برطرف کنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:ایسنا