تبیان، دستیار زندگی
بر اساس تازه ترین اطلاعات پایگاه علمی اسکوپوس، ایران با تولید 34 هزار و 155مقاله در پایان سال 2012 میلادی در جایگاه هفدهم تولید علم دنیا قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در جایگاه هفدهم تولید علم جهان


بر اساس تازه ترین اطلاعات پایگاه علمی اسکوپوس، ایران با تولید 34 هزار و 155مقاله در پایان سال 2012 میلادی در جایگاه هفدهم تولید علم دنیا قرار گرفته است.

این رتبه اگرچه یک رتبه از جایگاهی که در اواسط سال میلادی جاری از نظر تعداد مقالات نمایه شده در این پایگاه داشت، تنزل داشته ولی با سبقت گرفتن از رقیب سنتی خود، ترکیه، جایگاه خود را در رتبه نخست تولید علم منطقه تثبیت کرده است.

ایران در جایگاه هفدهم تولید علم جهان

رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در سال 2012 با دستیابی جایگاه هفدهم تولید علم دنیا بالاتر از کشورهایی نظیر سوئیس و ترکیه قرار گرفت.

وی افزود: بعد از ایران، کشور سوئیس با تولید 33.118 مقاله و ترکیه با تولید 30.206 مقاله به ترتیب در جایگاه‌های هجدهم و نوزدهم تولید علم جهان قرار دارند البته کشور روسیه با تولید 34.306 مقاله و تایوان با تولید 35.817 مقاله در رتبه های شانزدهم و پانزدهم تولید علم دنیا در سال 2012 و بالاتر از ایران قرار گرفته اند.

مهندس ابوالفضل رضایی خاطرنشان کرد: فاصله بسیار کم ایران با روسیه و تایوان نشان می دهد با اندکی تلاش بیشتر می توان به راحتی در جایگاه پانزدهم تولید علم دنیا قرار گرفت.

این رتبه اگرچه یک رتبه از جایگاهی که در اواسط سال میلادی جاری از نظر تعداد مقالات نمایه شده در این پایگاه داشت، تنزل داشته ولی با سبقت گرفتن از رقیب سنتی خود، ترکیه، جایگاه خود را در رتبه نخست تولید علم منطقه تثبیت کرده است

رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت تصریح کرد: از مهمترین عوامل رشد علمی کشور در سال‌های اخیر سیاست های تدوین شده در سطوح بالای نظام جهت دستیابی به قله های دانش به خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری، تدوین نقشه جامع علمی کشور، برنامه ریزی‌های انجام شده در وزارت بهداشت و وزارت علوم جهت اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور و به خصوص تسهیل دسترسی محققان و پژوهشگران ایرانی به منابع علمی روز دنیا است.

وی تاکید کرد: علی رغم همه حمایت‌های انجام شده، حفظ جایگاه علمی کسب شده و ارتقای رتبه علمی در جهان نیازمند حمایت‌های بیشتر و همه جانبه تری است.

رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی موجود در وزارت بهداشت و اولویت های دارویی و درمانی کشور در صورت حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کنسرسیوم تامین منابع علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تسهیل دسترسی محققان به منابع علمی روز دنیا ، ظرف مدت یک سال می‌توان برای دستیابی به جایگاه بالاتر از چهاردهم تولید علم دنیا را برنامه ریزی کرد.

رضایی همچنین از مکاتبه ویژه وزارت بهداشت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دستیابی به این جایگاه و فراهم کردن زیرساخت های لازم خبر داد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا