تبیان، دستیار زندگی
همزمان با پخش سری هفتم سریال قلب یخی، حسین مهكام نویسنده سینماو تئاتر در یادداشتی سامان مقدم و تهیه كننده سریال را به بساز بفروشی فرهنگی متهم كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بساز بفروشی از جنس قلب یخی


همزمان با پخش سری هفتم سریال قلب یخی، حسین مهكام نویسنده سینماو تئاتر در یادداشتی سامان مقدم و تهیه كننده سریال را به بساز بفروشی فرهنگی متهم كرد.

بساز بفروشی از جنس قلب یخی

حسین مهكام فیلمنامه نویسی كه در كارنامه اش آثاری چون آدم ، بیست و... به چشم می خورد، در یادداشتی ، به انتقاد از كارگردان و تهیه كننده سریال قلب یخی پرداخته و آنها را به بساز بفروشی فرهنگی متهم كرده است او در این یادداشت نوشته:« جایی در وجدان مان هست که ما را نگران تاریخی در آتیه کند که زمان از ما به مثابه یک هنرمند یاد خواهد کرد یا یک دلال که به جای آجر و سیمان دارد با مصالح داستانی بساز و بفروشی می کند ؟»

امایكی از بزرگترین ایراداتی كه به قلب یخی وارد می شود پایین بودن تایم هر قسمت است، به نحوی كه تایم هر قسمت سریال با توجه به اضافه شدن تیتراژ ابتدایی و پایانی چیزی حدود 25 تا 30 دقیقه بیشتر نمی شود، مهكام در بخشی دیگر ازیادداشتش با انگشت گذاشت روی این موضوع نوشته:« حالاچند سوال دارم. آیا به حکم اینکه تماشاگران عمدتا علاقه مند به بازیگرانند و هر اثر تصویری را به نام بازیگران می شناسند مجوز باطنی و وجدانی ما را مهیا می سازد که یک فضای تکراری با داستانی به شدت سطحی و قابل پیش بینی و بسیار نازل در حیطه دیالوگ نویسی و بسیار بسیار های دیگر به دلیل محبوبیت بازیگران به خورد تماشاگر بدهیم؟

آیا زمانی خواهد رسید که پاسخگوی این باشیم که با چه معیاری در هر قسمت یک مجموعه نمایشی که غالبا باید چیزی بین 45 تا 50 دقیقه باشد، زمان کامل هر قسمت را روی 40 دقیقه می بندیم و بعد، 5 دقیقه ابتدایی و انتهایی را به تیتراژ اختصاص می دهیم و از نیم ساعت باقی مانده هر پنج دقیقه یک بار یک قطعه تدوین شده با سرعت چند برابر با انبوهی افکت صوتی و تصویری غیرضروری را می گنجانیم که سر و ته داستان هر قسمت بشود 25 دقیقه و تازه از آن 25 دقیقه هم 5 دقیقه اش را به یک قطعه موسیقی تصویری از یک خواننده پاپ اختصاص می دهیم و از این 20 دقیقه باقیمانده بخش عمده داستان در فضاهایی می گذرد که مد نظر سرمایه گذاران بوده و یعنی از اشیاء تبلیغی با تبلیغ مستقیم استفاده می کنیم؟»

آیا زمانی خواهد رسید که پاسخگوی این باشیم که با چه معیاری در هر قسمت یک مجموعه نمایشی که غالبا باید چیزی بین 45 تا 50 دقیقه باشد، زمان کامل هر قسمت را روی 40 دقیقه می بندیم و بعد، 5 دقیقه ابتدایی و انتهایی را به تیتراژ اختصاص می دهیم و از نیم ساعت باقی مانده هر پنج دقیقه یک بار یک قطعه تدوین شده با سرعت چند برابر با انبوهی افکت صوتی و تصویری غیرضروری را می گنجانیم.

مهكام در پایان با مخاطبا قرار دادن مردم و ستاره های سریال، یادداشتش را اینگونه به پایان رسانده:« کاش مردم می دانستند دارند با نام چند بازیگر محبوب با ذهن داستانی شان چه می کنند. کاش بازیگران فرهیخته یی که در این سریال بازی می کنند می دانستند که یک فرقی بین آنها و کالای تبلیغاتی داخل هر پلان یا سکانس این مجموعه باید باشد.»

بخش سینما وتلویزیون تبیان

منبع:روزنامه اعتماد ،خبر سینما