تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سندی را منتشر كرد كه نشان می‌داد 2 سال پیش احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اسامی مفسدان اقتصادی را ارسال كرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مفسدان اقتصادی معرفی می‌شوند؟


روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سندی را منتشر كرد كه نشان می‌داد 2 سال پیش احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اسامی مفسدان اقتصادی را ارسال كرده است

مفاسد اقتصادی -محسنی اژه ای

حاشیه و جنجال‌های اعلام اسامی مفسدان اقتصادی تمامی ندارد. قدمت این حواشی و معرفی مفسدان اقتصادی به اندازه حضور خود رئیس‌جمهور در سیاست است.؛ اما روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سندی را منتشر كرد كه نشان می‌داد 2 سال پیش احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اسامی مفسدان اقتصادی را ارسال كرده است. این اقدام دولت پس از آن صورت گرفت كه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست هفتگی اخیر خود درباره اعلام اسامی مفسدان اقتصادی گفته بود: «رئیس‌جمهور تاکنون اسامی 300 مفسد اقتصادی را به ما اعلام نکرده است از سوی دیگر چندین بار به بانك‌های دولتی نامه دادیم که معوقات را اعلام کنند اما آنها نامه ای در خصوص اعلام لیست ممنوع‌الخروج‌ها به ما دادند. گفتیم که ما این را از شما نخواسته بودیم. در آبان ماه نیز به معاونم گفتم که نامه ای برای آنها ارسال کند و لیست معوقات را دریافت کنیم اما نه به آن نامه و نه به نامه بعدی جوابی داده نشد تا اینکه رئیس‌جمهور گفت 60 درصد پول در جیب 300 نفر است. به همین دلیل به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم که اگر چنین لیستی را در اختیار دارید نام آنها را بگویید اما تا کنون کسی جواب این نامه را نداده است. سخنان آقای الهام نیز همان لیست ممنوع الخروج‌هاست.»

نامه‌نگاری‌های قوه قضائیه و دولت

پیش از این نیز محسنی‌اژه‌ای در 6 دی‌ماه سال‌جاری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او خواست تا اسامی بدهکاران بانکی را كه به گفته وی 300 نفر هستند و 60 درصد پول‌های کشور را بلوکه کرده‌اند، اعلام کند تا دستگاه قضایی برای پیگیری آنها وارد عمل شود. وی در این نامه به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود استناد کرده بود. اژه‌ای البته در این نامه متذکر شده بود که پیش‌تر هم برای استعلام اسامی بدهکاران بزرگ نامه‌هایی به دولت ارائه کرده؛ اما پاسخی دریافت نکرده است. این اقدام سخنگوی قوه قضائیه نیز پس از آن صورت گرفت كه محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی و همین‌طور در سخنرانی‌های پیش از آن، از 300 نفری در کشور سخن گفته بود که «60 درصد پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته‌اند و پس نمی‌دهند و متاسفانه عده‌ای هم در کشور پیدا شده‌اند که از این افراد دفاع می‌کنند.» در هر حال این، نخستین بار نبود که ارائه فهرست مفسدان اقتصادی از احمدی‌نژاد درخواست می‌شود. چراكه احمدی‌نژاد همواره از وجود لیستی از مفسدین اقتصادی خبر داده که هیچ‌گاه از این فهرست رونمایی نشده است. تنها در یک مورد او خود تاکید کرد که فهرستی 250 نفره را به قوه قضائیه داده است. اوایل سال 90 احمدی‌نژاد اعلام کرد که فهرست 250 مفسد اقتصادی را تهیه کرده و برای پیگیری به قوه قضائیه داده است. رئیس‌جمهور در جریان کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود: «اواخر سال گذشته (89) نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشتم و حدود 250 نفر را که در بخش‌های مختلف، در بخش زمین و جاهای دیگر به نظر می‌آمد کاری کرده‌اند که خارج از قوانین است، معرفی و درخواست کردم که رسیدگی قضایی شود.»

آنطور كه محمود احمدی‌نژاد بیان كرده بود؛ بسیاری یا بعضی از آنها دارای پرونده‌هایی بودند که دولت قبلا شکایت کرده بود، منتها دوره رسیدگی خیلی طولانی شده بود، ما خواستیم که در رسیدگی‌ها تسریع کنند و تا آنجا که حقوق بیت‌المال تضییع شده است، به بیت المال برگردانند

آنطور كه محمود احمدی‌نژاد بیان كرده بود؛ بسیاری یا بعضی از آنها دارای پرونده‌هایی بودند که دولت قبلا شکایت کرده بود، منتها دوره رسیدگی خیلی طولانی شده بود، ما خواستیم که در رسیدگی‌ها تسریع کنند و تا آنجا که حقوق بیت‌المال تضییع شده است، به بیت المال برگردانند.

یک هفته بعد از آن، سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پیگیری لیست 250 نفره رئیس‌جمهور گفت: «لیست رئیس‌جمهور را به طور اجمالی بررسی كرده‌ایم و این لیست تحویل رئیس قوه قضائیه شده است.»

مفاسد اقتصادی -محسنی اژه ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای این لیست را «شامل سه، چهار دسته» دانسته و گفته بود: اول مواردی است كه در حال رسیدگی است و پرونده آنها از ماه‌ها قبل و بعضا یكی، دو سال قبل بر اساس گزارش‌هایی از سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات و مدعی العموم تشكیل شده بود. برخی موارد سال‌های قبل رسیدگی شده و حكم آنها نیز داده شده است، برخی موارد دیگر در راستای معوقات بانك‌هاست كه قدم اول را در این زمینه باید خود بانك‌ها بردارند. در این لیست برخی موارد هم اعلام شده بود كه برخی از آنها پرونده جاری داشتند. پس از این واکنش، اما رئیس سازمان بازرسی گفته بود که در پرونده این 250 نفر چیزی به نام مفسد اقتصادی موجود نیست.

البته نظر محسنی اژه‌ای در این باره متفاوت بود. او گفته بود که در این فهرست حتما مفسد اقتصادی هم وجود دارد که در این لیست هم کسانی هستند که معوقه بانکی دارند و هم کسانی که زمین‌خواری کرده‌اند. ضمن اینکه از این میان، پرونده برخی رسیدگی شده و حکمشان سال‌ها پیش صادر شده است، برخی مشغول پرداخت معوقات بانکی خود هستند. او گفته بود اینکه هر کس معوقه بانکی دارد، مفسد اقتصادی باشد صحیح نیست، اما حتما در میان این اسامی مفسد اقتصادی هم وجود دارد. حالاپس از گذشت حدود یک سال محسنی‌اژه‌ای بار دیگر از رئیس‌جمهور می‌خواهد تا اسامی 300بدهکار بزرگ بانکی را برای پیگیری به قوه‌قضائیه ارائه کند.

به طور قطع مردم انتظار بیشتری در این زمینه داشته و منتظر شنیدن نام مفسدان اقتصادی هستند كه به قول رئیس‌جمهوری برای مردم و مسئولان دستگاه‌های نظارتی گردن‌كلفتی می‌كنند

به دور از تمامی این جنجال‌ها به طور قطع مردم انتظار بیشتری در این زمینه داشته و منتظر شنیدن نام مفسدان اقتصادی هستند كه به قول رئیس‌جمهوری برای مردم و مسئولان دستگاه‌های نظارتی گردن‌كلفتی می‌كنند. این انتظار چندان هم بی‌راه نیست وقتی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر مبارزه با فساد اقتصادی تاكید داشته و فرمان هشت ماده‌ای بسیار مهمی در این زمینه صادر فرموده‌اند. ایشان در بند هفتم فرمان هشت ماده‌ای معروف تاكید دارند كه «در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضى دیده شود. هیچ‌کس و هیچ نهاد و دستگاهى نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادى نمی‌تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشى معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.»

بخش سیاست تبیان

منابع:تهران امروز