تبیان، دستیار زندگی
هر روز صبح، آفتاب‌نزده از خانه خارج می‌شوید تا سر موقع در اداره باشید. هنوز چند دقیقه نگذشته که احساس می‌کنید پوست تان داغ شده است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داغی پوست در فصل سرما


هر روز صبح، آفتاب‌نزده از خانه خارج می‌شوید تا سر موقع در اداره باشید. هنوز چند دقیقه نگذشته که احساس می‌کنید پوست تان داغ شده است!


خشکی پوست در هوای سرد

وقتی در این مواقع به دست‌هایتان نگاه می‌کنید، شیارهای قرمز رنگی می‌بینید که روی‌ آن‌ها خون لخته شده دیده می‌شود. آنجاست که متوجه می‌شوید باز هم مشکل همیشگی در فصل‌های سرد سال به سراغ تان آمده است؛ یعنی خشکی و ترک خوردگی پوست ناشی از تغییرات آب و هوایی.

خیلی‌ها تصور می‌کنند تنها باید در فصل تابستان مراقب پوست شان باشند ولی متخصصان پوست و مو هشدار می‌دهند مراقبت از پوست و مو، تابستان و زمستان نمی‌شناسد و هر فصلی روش خاص خودش را دارد.

زمستان فصل مهربانی با پوست نیست؛ تغییرات ناگهانی دما، وزش باد، خشکی هوا و... باعث می‌شود پوست رطوبت خود را که ضامن نرمی و خاصیت ارتجاعی آن است، از دست بدهد. در هر سن و سالی که هستید، حتماً نکته‌های سلامتی زیر را به خاطر بسپارید.

خانه را زیاد گرم نكنید

اگرچه ماندن در خانه یا محیط‌های گرم تا حد زیادی به سالم ماندن پوست در این فصل کمک می‌کند اما وسایل گرمایشی داخل منزل، خود تا حد زیادی باعث از بین رفتن رطوبت موجود در هوا می‌شوند؛ بنابراین در این فصل خانه‌تان را بیش از حد گرم نکنید.

سرما، رقیب رطوبت پوست

سرمای هوا باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود، در نتیجه آب موجود در پوست کمتر شده و به خشکی پوست می‌انجامد. در این فصل، خشکی پوست از شایع‌ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن دست به گریبانند و به گفته متخصصان پوست و مو، افراد مبتلا به بیماری‌های اگزما، پسوریازیس (ترک خوردن بخش‌هایی از پوست به ویژه کف پاها) و روزاسه (التهاب مزمن پوست صورت) با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.

حمام کردن با آب داغ در فصل سرد زمستان، هرچند دلچسب است اما باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود و آن را خشک می‌کند؛ بنابراین بهتر است حداقل از آب ولرم برای شست‌وشوی دست و صورت استفاده کنید.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در زمستان

بسیاری تصور می‌کنند استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تنها مخصوص تابستان است، در صورتی که پرتوهای فرابنفش (UV) و زیان‌بار خورشید در فصل زمستان همراه با سرما، باد و خشکی هوا بیشتر می‌تواند به پوست آسیب برساند؛ بنابراین هنگامی که از خانه بیرون می‌روید، حتی اگر هوا ابری و بارانی است، نباید استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را فراموش کنید. کرم‌های ضد آفتاب حداقل باید دارای SPF15 باشند.

حمام نکردن با آب داغ در زمستان

حمام کردن با آب داغ در فصل سرد زمستان، هرچند دلچسب است اما باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود و آن را خشک می‌کند؛ بنابراین بهتر است حداقل از آب ولرم برای شست‌وشوی دست و صورت استفاده کنید، به علاوه این که مدت زمان حمام باید کوتاه باشد. هنگام استحمام می‌توانید بدن تان را با کیسه حمام بشویید، زیرا این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود.

پوست را آرام‌تر خشك كنید

بعد از این که با آب معتدل حمام کردید یا دوش گرفتید، لازم نیست برای خشک کردن خودتان، پوست تان را بکنید. بعضی افراد چنان حوله را روی پوست شان می‌کشند که انگار می‌خواهند موزائیک کف اتاق را برق بیندازند! احتمالاً اصلاً متوجه هم نمی‌شوید که چقدر محکم حوله را روی پوست تان می‌کشید اما چنین رفتاری برای پوست اصلاً خوشایند نیست. به جای این که حوله‌های زبر را روی پوست تان بکشید کافی است با حوله‌های نرم به آرامی و به صورت ضربه‌ای پوست تان را خشک کنید. در این صورت پوست مقداری از رطوبت خود را حفظ می‌کند و اذیت هم نمی‌شود.

صابون

مواد شیمیایی در صابون‌ها

صابونی که برای شست‌وشوی صورت و دست‌ها استفاده می‌شود، نباید دارای مواد شیمیایی قوی باشد. بهتر است برای شست‌وشوی دست و صورت از صابون‌های گلیسیرینه، صابون‌های کرم‌دار یا صابون بچه استفاده شود، به علاوه تعداد دفعات شست‌وشوی دست و صورت نباید بیشتر از چهار یا پنج بار در روز باشد. مصرف صابون‌های معمولی و به خصوص صابون‌های مایع به دفعات زیاد در طول روز باعث خشکی و اگزمای پوست می‌شود.

کرم‌های مرطوب‌کننده

بعد از حمام حتماً از لوسیون‌های مناسب موجود در بازار برای مرطوب کردن پوست تان استفاده کنید. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در صورتی که به طور مرتب و در طول روز استفاده شود، تا حد زیادی می‌تواند خشکی پوست را برطرف کند. همچنین وازلین، روغن گلیسیرینه، روغن نارگیل و روغن زیتون برای چرب کردن و مرطوب نگه‌داشتن قسمت‌هایی از پوست که دچار خشکی یا ترک‌خوردگی هستند بسیار مفید است.

ترک خوردن لب‌ها

در فصل زمستان بسیاری از افراد از ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها رنج می‌برند؛ بنابراین در ابتدا باید از کندن پوست لب خودداری کرد و در مرحله بعد نباید از چرب و مرطوب نگه داشتن لب‌ها غافل شد، حتی به آقایان هم توصیه می‌شود تا آن‌ها نیز لب‌های‌شان را به وسیله روغن‌های مخصوص چرب نگه دارند.

یکی از عوامل تشدید خشکی پوست، آلودگی هواست؛ بنابراین سعی کنید بلافاصله و پس از رسیدن به منزل، پوست خود را با آب و صابون پاک‌سازی کنید.

میوه‌ها و سبزیجات

استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند تا حد زیادی به تقویت و شادابی پوست کمک می‌کند. آووکادو، کلم پیچ، کدو حلوایی، کلم بروکلی، مصرف مرکباتی که ویتامین C دارند و نوشیدن آب زیاد در طول روز، به برطرف شدن خشکی پوست و شادابی آن کمک زیادی می‌کند.

آلودگی هواست

یکی از عوامل تشدید خشکی پوست، آلودگی هواست؛ بنابراین سعی کنید بلافاصله و پس از رسیدن به منزل، پوست خود را با آب و صابون پاک‌سازی کنید و همچنین قبل از خواب آن را با مواد تمیز کننده مانند انواع کرم‌های پاک‌کننده تمیز کنید تا آلودگی‌های موجود روی سطح آن از بین برود، هرچند همه کرم‌های مصرفی باید توسط پزشک تجویز شود تا از مشکلات دیگر پوستی جلوگیری کند.

کرم پوست دست

حفظ پوست دست‌ها

دست‌ها همواره در معرض آسیب‌های خارجی قرار دارند، به همین دلیل همیشه سلامت و لطافت آن‌ها تهدید می‌شود. زمانی که می‌خواهید با دست، لباس یا ظرف بشویید حتماً از دستکش استفاده کنید.

هیچ‌وقت دستان تان را از زیر آب سرد، به زیر آب گرم نگیرید و به طور مستقیم آن‌ها را در معرض سرما قرار ندهید. دست‌ها بیش از آنچه به نظر می‌رسند حساسند. پس از این که دست‌ها را خشک کردید حتماً از یک کرم نرم‌کننده استفاده کنید.

اگر بالای 60 سال سن دارید، بخوانید:

ـ بیماری پسوریازیس یک بیماری پوستی است که سلول‌های پوستی به صورت فلس‌دار و لایه لایه در می‌آیند، عارضه‌ای که بیشتر در بین سالمندان شایع است و مشکلاتی را برایشان ایجاد می‌کند اما تا حد زیادی با چرب و مرطوب نگه داشتن پوست قابل درمان است.

ـ یکی از خطراتی که سالمندان را در زمستان تهدید می‌کند، سرمازدگی است؛ بنابراین به آن‌ها توصیه می‌شود تا آنجا که می‌توانند در خانه بمانند یا فصل سرد را در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب و گرم‌تر است بگذرانند. از بخور سرد یا گرم برای آب‌رسانی به پوست و حفظ رطوبت استفاده کنند و هنگام خروج از خانه، حتماً لباس‌های گرم و دستکش به دست کنند تا ضمن حفاظت در برابر سرما از خشکی پوست شان هم جلوگیری شود.

ـ پوست سالمندان مانند پوست کودکان، بسیار حساس و نفوذپذیر است در نتیجه سالمندان نباید بیشتر از یک بار در هفته حمام بروند تا پوست شان فرصت ترمیم چربی‌های از دست رفته سطحی‌اش را پیدا کند. صابون‌های معمولی و صابون بچه را برای شست‌وشو انتخاب کنند و ترجیحاً تنها نقاطی را که زیاد عرق می‌کند با صابون بشویند.

ـ لباس‌هایی با پارچه‌های پلاستیک برای سالمندان ایجاد حساسیت می‌کند؛ بنابراین با توجه به شایع شدن خارش بدن بر اثر خشکی پوست، به خصوص در فصل زمستان، لازم است سالمندان در روزهای سرد نیز از لباس‌های نخی استفاده کنند، چند لباس نخی را روی هم بپوشند یا حداقل در زیر لباس‌های گرم خود از لباس‌های نخی استفاده کنند تا از حساسیت پوستشان در برابر لباس‌های پشمی جلوگیری شود.

محافظت از پوست فرزندان تان در برابر سرما

- یکی از شایع‌ترین شکایات والدین، خشکی بیش از حد پوست کودکان و گاهی خارش‌های پوست آن‌هاست. باید توجه کرد مراقبت نکردن از پوست کودکانی که تنها خشکی پوست دارند، می‌تواند منجر به خارش و اگزمای پوستی در آن‌ها شود.

- بر اثر خشکی، پوست کودکان لایه لایه شده و به تدریج در آن ترک ایجاد می‌شود. پوست تحریک شده نیز باعث التهاب و خارش به خصوص در قسمت‌هایی مانند بازوها، ساق پا و تنه می‌شود؛ بنابراین نباید بچه‌ها را به حمام زیاد عادت داد. همچنین در موقع حمام کردن بهتر است از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در این فصل و هنگام استحمام از لیف و کیسه جهت شست‌وشوی بدن کودک استفاده نکنید، چون باعث خشک‌تر شدن پوست آن‌ها می‌شود.

ـ استفاده از صابون‌های بزرگ‌سالان برای شستن بدن کودکان، خشکی پوست آن‌ها را تشدید می‌کند. می‌توانید از صابون بچه یا از شامپو بدن مخصوص پوست کودکان استفاده کنید. چربی این شامپوها جایگزین چربی طبیعی پوست کودک شده و باعث می‌شود پوست کودک بعد از شست‌وشو خشک نشود.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golabi45

مطالب مرتبط:

ویژه‌ نامه «به دنبال سلامتی»

امان از سوز سرما!

قلق‌های لباس گرم پوشاندن به بچه‌ها

آشنایی با كرم‌های مرطوب كننده

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن