تبیان، دستیار زندگی
در بررسی های به عمل آماده بر مبنای جستجوهای کاربران اینترنت خاورمیانه، کشور ما یکی از پاکترین کشورها و در سطح کشور استان خراسان رضوی و شهر مشهد به نسبت تعداد بالای کاربران خدمات اینترنتی به عنوان پاکترین استان و شهر کشور در حوزه عدم جستجوی محتوای نامناسب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاکترین شهر در جستجوی محتوای غیراخلاقی


در بررسی های به عمل آماده بر مبنای جستجوهای کاربران اینترنت خاورمیانه، کشور ما یکی از پاکترین کشورها و در سطح کشور استان خراسان رضوی و شهر مشهد به نسبت تعداد بالای کاربران خدمات اینترنتی به عنوان پاکترین استان و شهر کشور در حوزه عدم جستجوی محتوای نامناسب اخلاقی و اجتماعی است.

اینترنت

"نوید کمالی" عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران و محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست نوشته‎ای که نسخه‎ای از آن را در اختیار سیتنا قرار داده آورده است: "امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی مبتنی بر فناوری اطلاعات، ابزارهای این حوزه بخصوص اینترنت به عنوان بستری برای افزایش تعاملات و توانمندیهای نوع بشر به شمار می روند، اما در صورت عدم فرهنگ سازی و آموزش مناسب در کنار آماده سازی بستر خدماتی بومی مورد نیاز کاربران، جوانان و کاربران اینترنت کشور را غرق در خطر خواهیم دید از این رو اگر نظام مدیریتی صحیح و نظارتی دقیق بر فعالیت‎های اینترنتی نداشته باشیم این فضا می تواند زمینه ساز تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی متعدد و جبران ناپذیری گردد.

امروزه فضای مجازی هویت یابی و هویت جویی نسل جوان را تا جایی در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده که آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگ با مقوله فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است از این رو بایستی به حوزه فضای مجازی بیش از پیش توجه نمود.

بنا بر آماهای معتبر جهانی سالیانه 13 میلیارد دلار در حوزه تولید و انتشار محتوای ضد اخلاقی در کشور آمریکا هزینه می شود که در نوع خود بیشتر از درامد مجموع شرکت‎های بزرگ خالق تکنولوژی های نوین مانند مایکروسافت ، اپل ، گوگل و یاهو است.

این سرمایه گذاری عظیم لابی های مروج فساد اخلاقی باعث شده است تا بیش از 618 میلیون جستجوی اینترنتی توسط کاربران برای یافتن محتوای ضد اخلاقی در اینترنت بصورت روزانه صورت پذیرد.

با توجه به صرف هزینه های چند صد هزار دلاری برای تولید و انتشار هر محتوای ضد اخلاقی ، این محتوا بصورت رایگان برای کاربران اینترنت کشورهای در حال توسعه و اسلامی ارائه می گردند.

تولید و انتشار 10 فیلم مستهجن جدید در اینترنت توسط شرکتهای آمریکایی در هر 30 دقیقه خود می تواند حاکی از بازار تقاضای گسترده برای این نوع از محتوای ضد ارزش های انسانی باشد و لازم به ذکر نیست که در هر نیم ساعت بیش از 30 هزار کاربر بصورت هم زمان به بررسی این محتواهای تازه انتشار پیدا کرده می پردازند

تولید و انتشار 10 فیلم مستهجن جدید در اینترنت توسط شرکتهای آمریکایی در هر 30 دقیقه خود می تواند حاکی از بازار تقاضای گسترده برای این نوع از محتوای ضد ارزش های انسانی باشد و لازم به ذکر نیست که در هر نیم ساعت بیش از 30 هزار کاربر بصورت هم زمان به بررسی این محتواهای تازه انتشار پیدا کرده می پردازند.

در فضای مجازی کاربران برای جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود از موتورهای جستجو گر مانند گوگل و یاهو استفاده می کنند از این رو روزانه میلیاردها جستجوی اینترنتی در جهان صورت می گیرد که با تجزیه و تحلیل آنها می توان به علاقمندیهای و نیازهای فکری کاربران هر منطقه جعرافیایی پی برد.

با رسیدن به روزهای پایانی سال 2012 میلادی شرکتهای بزرگ جهان از جمله گوگل و مایکروسافت آمارهای جستجوی کاربران خود را ارائه داده اند که با بررسی و پژوهش صورت گرفته در آنها در مورد میزان تمایل کاربران به محتوای غیر اخلاقی و جنسی نکات جالب توجهی در مورد علاقمندیهای کاربران داخلی کشف می شود.

در سالهای ابتدایی ورود اینترنت به کشور به دلیل نبود محتوای مناسب داخلی و عدم آموزش صحیح کاربران به بهره برداری از نکات مثبت شبکه جهانی اطلاعات ، متاسفانه شاهد استفاده غیر اصولی از اینترنت در کشور بودیم که دشمنان اسلام با بهره گیری از پشتیبانی فنی و مالی نظام سلطه از این فرصت استفاده نموده و اقدام به راه اندازی وب سایتهای مستهجن و انحرافی برای جذب جوانان و کاربران ایرانی نموده بودند.

پاکترین شهر در جستجوهای غیراخلاقی

در دهه اخیر با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در سال 84 و همچنین روی کار آمدن گفتمان ارزش گرایی در سطح مدیریت کشور شاهد توجه ویژه به مقوله قضای سایبری بوده ایم که در طول سالیان اخیر منجر به تحول در حوزه فضای مجاز کشور گردیده است.

با داده کاوی و بررسی بر روی تعدادی از واژه های رایج فارسی مورد استفاده در دایره لغات مورد جستجوی کاربران بر مبنای منابع آماری بین لمللی در بازه سالهای 84 تا 91 به نتایج جالب توجهی دست یافتیم که با توجه به سیاستهای فرهنگی نظام در سالهای بعد از 1384 به این سو حاکی از کاهش تقاضای محتوای غیر اخلاقی از سوی کاربران داخلی و سوق پیدا کردن علاقمندی کاربران به سمت جستجوی محتوای ارزشی و فرهنگی شده ایم.

البته عده ای ممکن است به اشتباه این موضوع را بدلیل فیلترینگ محتوایهای غیر مناسب بدانند اما باید به این نکته باید توجه داشت موتورهای جستجو ابزار اولیه کاربر برای یافتن اطلاعات هستند و بعد از یافتن مسیر دسترسی کاربر به محتوای درخواستی ، دریافت محتوا توسط صورت می گیردکه با فیلترینگ مواجه می شود از این سو اطلاعات ثبت شده توسط جستجوگرها تحت تاثیر فیلترینگ قرار نمی گیرند.

پیاده سازی دولت الکترونیک و تولید محتوای ارزنده ایرانی و اسلامی از سوی مراکز تولید کننده محتوا در کنار آموزش مناسب و آماده سازی بستر مناسب بهره گیری از امکانات فضای مجازی در قالب دولت الکترونیک و دولت همراه در کنار ایجاد ساختار حفظ امنیت فضای سایبری باعث شده علاوه بار کاهش خواست و دغدغه کابران برای دسترسی به محتوای نامناسب ، علاقه کاربران به دسترسی به خدمات و محتوای های سازنده و ارزشی را نیز افزایش قابل ملاحظه ای داده است.

امروزه فضای مجازی هویت یابی و هویت جویی نسل جوان را تا جایی در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده که آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگ با مقوله فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است از این رو بایستی به حوزه فضای مجازی بیش از پیش توجه نمود

کشور ایران با داشتن بیش از 36 میلیون کاربر اینترنت و به عنوان بزرگترین کشور اینترنتی خاورمیانه نسبت به سایر کشورهای منطقه از جمله ترکیه ، عربستان پاکترین کشور خاورمیانه از بعد جستجوی محتواهای غیر اخلاقی توسط کاربران محسوب می شود.

از نکات شایان ذکر می توان به افزایش بی سابقه جستجوی کلید واژه های مرتبط با به محتوای مرتبط با ولایت ، رهبری ، قرآن ، شهادت ، عدالت اشاره کرد که خود حاکی از جهت یافتی صحیح بینش و اندیشه کاربران فضای مجازی کشور است که در این شاخصها در کشور استان خراسان رضوی با داشتن بیش از 2,702,311 کاربر اینترنت به همراه شهرستان سبزوار بیشترین جستجوها با محتوای ارزشی و عقیدتی را از آن خود کرده اند.

در بررسی های به عمل آماده بر مبنای جستجوهای کاربران اینترنت خاورمیانه کشور ما یکی از پاکترین کشورها و در سطح کشور استان خراسان رضوی و شهر مشهد به نسبت تعداد بالای کاربران خدمات اینترنتی به عنوان پاکترین استان و شهر کشور در حوزه عدم جستجوی محتوای نامناسب اخلاقی و اجتماعی نام برد.

بدست آوردن جایگاه نخست در فضای مجازی نتیجه تلاشهای بی وقفه و چندین ساله متولیان فرهنگی ، مذهبی و اجتماعی استان خراسان رضوی و شهر مشهد از جمله آستان قدس رضوی ، اداره کل ارشاد اسلامی و استانداری خراسان رضوی در کنار مدیریت هدفمند فرماندهی پلیس فتای خراسان رضوی در تامین امنیت فضای مجازی استان حاصل شده است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : سیتنا