تبیان، دستیار زندگی
چندی است بحث استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در ترکیه مطرح شده است که مستمسک این امر مسایل پیش آمده در سوریه و ادعاهای غرب در مورد تهدید آمیز بودن اقدامات سوریه عنوان شده است. اما مسلم است که این مساله نه تنها باعث تامین امنیت منطقه نمی‌شود، بلکه اوضاع را د
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاتریوت در ترکیه،عزت مسلمین در ...


چندی است بحث استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در ترکیه مطرح شده است که مستمسک این امر مسایل پیش آمده در سوریه و ادعاهای غرب در مورد تهدید آمیز بودن اقدامات سوریه عنوان شده است. اما مسلم است که این مساله نه تنها باعث تامین امنیت منطقه نمی‌شود، بلکه اوضاع را در منطقه بیشتر متشنج می کند.

پاتریوت ترکیه

درگیری ها و بحران سوریه و طرح مباحثی از سوی برخی کشورهای عربی و غربی در مورد دولت بشار اسد و ادعاهای مطرح شده در مورد امکان استفاده حکومت سوریه از سلاح های شیمیایی و در خواست های شورای مخالفان سوری در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، مباحثی را در مورد استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در خاک ترکیه مطرح کرد. این اقدام امری دفاعی تلقی شد و عملا زمینه مخالفت‌ها را به توعی با استقرار آن منتفی کرد.  بر اساس اعلام ناتو آلمان، موشک‌های خود را در شهر قهرمان ماراش مستقر خواهد کرد و موشک‌های هلند در آدنا مستقر خواهد شد و آمریکا نیز شهر قاضی انتپ را برای استقرار موشک‌های خود در نظر گرفته است. این سه کشور عضو ناتو بر مبنای دیدگاه ترکیه به عنوان میزبان موشک‌های پاتریوت و فرماندهی عالی نیروهای نظامی ناتو در اروپا این موشک‌ها را در ترکیه مستقر می کنند. بر اساس مفاد پیمان ناتو یا پیمان دفاعی آنتلانتیک شمالی، هرگونه تهدی و تعرض به کشوری از اعضای ناتو، باعث فراهم شدن زمینه دفاع از این شکور توسط اعضای این پیمان است. حال سوال اینجاست که چه کشوری ترکیه را تهدید کرده است که چنین درخواستی را از ناتو مطرح نموده است؟ ناتو تاکید کرده است که استقرار این موشک‌ها تنها با اهداف دفاعی خواهد بود  و بیشتر در این میان تهدید سوریه مطرح شده است. توافقنامه استقرار این موشک‌‌ها با وجود مخالفت‌های شدید روسیه، سوریه و ایران در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل در تاریخ 4 دسامبر منعقد شد. مخالفت‌ها از ابتدا بسیار جدی بود چراکه فی الواقع تهدید جدی علیه سوریه مطرح نشده است. در این زمینه روسیه تاکید کرده است که آنکارا در تهدیداتی که از سوی مرزها متوجه ترکیه است بسیار اغراق کرده تا ناتو را برای استقرار موشک‌های پیشرفته پاتریوت در امتداد مرزهای سوریه و ترکیه متقاعد کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه خطر احتمال استفاده از این موشک‌ها را افزایش خواهد داد.

متاسفانه در حال حاضر ترکیه نقشی نامناسب را در منطقه ایفا می‌کند و به ظاهر به نام مسلمین بلکه به کام دشمنان اسلام و مسلمین گام برمی دارد. در همین زمینه مصطفی کامالاک، رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه در سخنرانی خود در کنگره شهر اینه گل، سیاست های دولت ترکیه در پذیرش سامانه راداری سپر موشکی ناتو و سامانه موشکی پاتریوت این سازمان را به باد انتقاد گرفت و گفته است که با این سامانه ها مسلمانان مورد هدف قرار گرفته شده اند

رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نیز با تاکید بر عدم وجود تهدید جدی علیه ترکیه در منطقه، استقرار این موشک‌ها را باعث راه‌افتادن جنگ جهانی سوم عنوان کرد. در این راستا، سازمان جوانان ناسیونالیست در ترکیه که اعتراضاتی را علیه استقرار موشکهای پاتریوت ناتو در مرز با سوریه سازماندهی می کنند، ورود اولین نیروهای نظامی آلمانی به ترکیه را شروع یک اشغالگری دیگر از طرف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی جانی و جنایتکار ارزیابی کردند. از سوی جبهه چپ‌های ترکیه نیز اعتراضاتی به این مساله شکل گرفته است.  برخی اظهار نظرها نیز حکایت از این داشت که این موشک ها با هدف ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه مستقر نشده اند و همچنین جنبه تهاجمی هم ندارند و حتی قادر نیستند از سیستم ضد موشکی ناتو در مالتای ترکیه هم دفاع کنند. از این رو با عنایت به بررسی های انجام شده، علت استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در خاک ترکیه بیانگر ضعف نظامی ترکیه برای دفاع از سیاست خارجی این کشور عنوان شده است.

پاتریوت ترکیه

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که استقرار این موشک‌ها بیشتر برای حمایت از اسرائیل در برابر حملات موشکی به ویژه از سوی ایران می باشد. پس از تهدیدهای فراوان اسرائیل در مورد هدف قراردادن تاسیسات هسته‌ای ایران، مقامات نظامی و سیاسی کشورمان پاسخ این تهدید‌ها را دادند و به نظر می رسد غرب این بار برای حمایت از فرزند نامشروع خود به این حربه و مستمسک دست یازیده است. متاسفانه در حال حاضر ترکیه نقشی نامناسب را در منطقه ایفا می‌کند و به ظاهر به نام مسلمین بلکه به کام دشمنان اسلام و مسلمین گام برمی دارد. در همین زمینه مصطفی کامالاک، رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه در سخنرانی خود در کنگره شهر اینه گل، سیاست های دولت ترکیه در پذیرش سامانه راداری سپر موشکی ناتو و سامانه موشکی پاتریوت این سازمان را به باد انتقاد گرفت و گفته است که با این سامانه ها مسلمانان مورد هدف قرار گرفته شده اند. رهبر حزب اسلامگرای سعادت از حاضران در این نشست سوال کرده است که آیا می دانید هدف اصلی از استقرار این سامانه ها چیست ، اجازه بدهید من پاسخ تلخ را به شما بدهم ، این سامانه ها مسلمانان را مورد هدف قرار خواهند داد. به نظر می رسد ترکیه در شرایط فعلی راهی نادرست و نامناسب را در منطقه پیش گرفته که باعث خواهد شد اوضاع منطقه بیش از پیش در بحران فرو رود، اگرچه ادعایی غیر از این مطرح می‌شود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان