تبیان، دستیار زندگی
تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل‌دهنده آن بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع گردید ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال 1950 توسط کیلیفورد ایجاد گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقیت در روابط عمومی

خلاقیت

تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل‌دهنده آن بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع گردید ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال 1950 توسط کیلیفورد ایجاد گردید.

هر وقت کلمه خلاقیت را می‌شنویم بی‌اراده به یاد کارها و آثار برجسته هنرمندان و دانشمندان نامی می‌افتیم. لیکن باید به خاطر داشته باشیم که همواره لازمه خلاقیت نبوغ نیست. هر کس در کارهای روزانه خود ممکن است از خود خلاقیت نشان دهد منتهی خلاقیت بعضی از افراد بیشتر و بعضی‌ها کم‌تر.

روابط عمومی به عنوان زبان گویای سازمان و کانال یا وسیله‌ای که قادر به ایجاد ارتباط موثر و کارآمد با جامعه می‌باشد و حتی با عنایت به سخنان کاتلیپ  استاد روابط عمومی موفقیت و شکست یک سازمان که در گرو عملیات آن است و که نیازمند برقراری روابط مطلوب و حسنه با جامعه و شناخت افکار عمومی جامعه نسبت به سازمان می‌باشد و این کامیابی نیاز وافری به شناسایی و بهره‌گیری از مبحث خلاقیت در روابط عمومی سازمان دارد.

بررسی زمینه‌هایی که می‌تواند تسهیل کننده ارتباط سازمان با جامعه گردد، شناسایی کار یا وسیله‌ای که می‌تواند این ارتباط را سرعت بخشد، محتوای پیام‌هایی که می‌تواند «ضریب القاء» فوق‌العاده‌ای داشته باشد، سنجش افکار عمومی  و صدها زمینه و مورد دیگر نیازمند بهره‌گیری از خلاقیت در واحدهای روابط عمومی می‌باشد به عبارتی می‌توان خاطرنشان ساخت با تجهیز واحدهای روابط عمومی به وسیله نیروهای خلاق می‌توان در این واحد سازمانی نوعی «مخازن اندیشه» برای سازمان مهیا نمود.

تحقیقات نشان می‌دهد که هوشمندی نقش کلیدی در خلاقیت ایفاء می‌کند. صاحب‌نظرن بر این باورند که افراد با ضریب هوشی بالا از خلاقیت بالاتری برخوردارند و کسانی که دارای ضریب هوشی پایین‌تر هستند، احتمالاً از خلاقیت کمتری برخوردارند.

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید چرا بعضی از واحدهای روابط عمومی اقدامات و فعالیت‌هایی را انجام داد که دیگران آن را انجام نمی‌دهند یا پس از آنان و در مرتبه دوم اقدام به آن کار یا فعالیت می‌کنند؟ چرا قادر نیستیم برای مسائل و مشکلات واحد خود راه‌حل ابتکاری انجام دهیم؟ چرا نتایج و پی‌آمدهای مناسب از فعالیت‌ها حاصل نمی‌گردد. پاسخ تمام این موارد در یک کلمه و آن هم «خلاقیت» جستجو نمود.

برای ایجاد خلاقیت باید مراحلی طی گردد که در ادامه راجع به آن به تفضیل صحبت خواهد شد لیکن با اندکی تعمق می‌توان برنامه‌های مناسبی و ابتکار برای واحد روابط عمومی سازمان طراحی و تدوین نمود. به عنوان مثال با اندکی تفکر می‌توانیم ابتکارات خبرسازی را برای سازمان خود طراحی نماییم و مطبوعات و افکار عمومی جامعه را به سمت سازمان خود جلب نماییم. اهم این موارد عبارت است از:

1.  خود را به نوعی با اخبار مهم روز پیوند دهید.

2. با مسئولین ورسانه‌ها روی یک برنامه و یا پروژه مشترک همکاری کنید.

3.  برنامه تحقیقی و پژوهشی بر روی یک موضوع که مورد توجه شدید افکار عمومی است پیشنهاد و اجرا کنید.

4.  روی یک موضوع یا مسئله اجتماعی کار کرده و حاصل آن را منتشر کنید.

5.  با یک شخص مشهور مورد توجه افکار عمومی مصاحبه کنید.

6.  جوایزی به یک موضوع که در جامعه جریان دارد و مورد توجه افکار عمومی است اختصاص دهید.

7.  درباره یکی از جنبه‌های آینده اجتماع جلساتی تشکیل داده و پیشنهادی مطرح کنید.

8.  سالگرد یا یک روز مذهبی،‌ ملی را جشن بگیرید.

9.  نوشته‌ای درباره یک موضوع مورد توجه افکار عمومی تهیه و مطرح کنید و ان را به بحث بگذارید.

10.   یک سفر تحقیقاتی، مطالعاتی، سرگرمی و یا ورزشی ترتیب دهید.

11.   قطعنامه‌ای را از تصویب یک جلسه سمینار و یا مشابه این‌ها بگذارید.

12.   نامه‌ای به مقام ی متشخص یا هنرمندی بنویسید و آن را بهانه بحث قرار دهید.

13.  نامه‌ای را که دریافت کرده‌اید سرآغاز یک بحث اجتماعی قرار دهید.

14.  از شخص یا مقامی که مورد توجه افکار عمومی است دعوت به عمل آورید و مراسم قدردانی و تقدیم جایزه ترتیب دهید.

15.  اعتراض یا انتقاد حساب شده‌ای را مطرح کنید و بر این اساس برنامه‌ریزی دقیق به عمل آورده و بحثی را برانگیزید.

16.  در یک موضوع مورد توجه با همکاری و مشورت متخصصان و راهنمایی‌ها و ارشادهای کارشناسانه‌ای پیشنهاد کنید.

17.  یک سازمان و موسسه علمی، فرهنگی و نیکوکاری مورد احترام را مورد قدردانی قرار دهید.

از این قبیل موارد زیاد می‌توان ارائه نمود ولی تنها شرط آن تفکر و تعمق و ایجاد زمینه‌های بروز خلاقیت می‌باشد.

دکتر سیدرسول آقاداوود  

تنظیم: هومن بهلولی