تبیان، دستیار زندگی
وقف یکى از سنّتهاى مهمّ اسلامى است که از زمان پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) وجود داشته و در اعصار ائمّه معصومین (علیهم السلام) مورد توجّه بوده و تأکیدهاى فراوانى نسبت به آن در روایات اسلامى آمده است و در طول تاریخ کارهاى مهمّى به وسیله موقوفات انجام شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلی بین دو جهان!!

وقف


عمران و آبادى بسیارى از مساجد، مدارس، مراکز علمى و مخصوصاً حرمهاى مقدّسه ائمّه اطهار (علیهم السلام) از برکت همین موقوفات است و امروز باید به این سنّت حسنه اسلامى اهمیّت بیشتر داد.


اهمیت وقف

وقف یکى از سنّتهاى مهمّ اسلامى است که از زمان پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) وجود داشته و در اعصار ائمّه معصومین (علیهم السلام) مورد توجّه بوده و تأکیدهاى فراوانى نسبت به آن در روایات اسلامى آمده است و در طول تاریخ کارهاى مهمّى به وسیله موقوفات انجام شده و بسیارى از مراکز علمى، درمانى و مدارس دینى و کارهاى خیر اجتماعى از این طریق انجام گرفته است و مسلمانان جهان از برکات موقوفات، بهره فراوان گرفته و مى گیرند.

در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: کسى از حضرتش پرسید چه چیز بعد از مرگ انسان ممکن است به او برسد؟ فرمودند: سنّت نیکویى در میان مردم بگذارد هر کسى که به آن عمل کند اجر و پاداشش براى او خواهد بود بى آن که از اجر و پاداش عمل کنندگان به آن سنّت کاسته شود، دیگر این که صدقه جاریه (موقوفه)اى از خودش به یادگار بگذارد که آثار و برکاتش ادامه داشته باشد و این صدقات جاریه، مایه نجات او درعالم دیگر خواهد بود.

درست است که سوء استفاده بعضى از افراد ناآگاه و بى ایمان از موقوفات چهره آن را در نظر بعضى دگرگون ساخته، ولى ما نباید اجازه بدهیم که این سنّت بزرگ و پربرکت اسلامى که در طول تاریخ هزاران هزار فایده و نتیجه مهم داشته است به خاطر سوء استفاده بعضى از نااهلان به دست فراموشى سپرده شود، بلکه باید جلوى سوء استفاده ها را گرفت و این امر کاملا ممکن است، عمران و آبادى بسیارى از مساجد، مدارس، مراکز علمى و مخصوصاً حرمهاى مقدّسه ائمّه اطهار (علیهم السلام) از برکت همین موقوفات است. امروز باید به این سنّت حسنه اسلامى اهمیّت بیشتر داد مخصوصاً براى مراکز علمى وفرهنگى از آن استفاده کرد و به یقین هر دانشمندى از چنین مراکزى برخیزد و هر خدمتى انجام دهد، بانیان موقوفه هاى مربوط به آن دراین جهان و جهان دیگر از آن بهره مند خواهند شد، خداوند همه را به احیاى سنّت هاى راستین اسلامى موفّق دارد. (قسمتهایی از بیانات آیة الله مکارم شیرازی در مورد وقف)

بعد از این مقدمه یک مسئله و یک پرسش را در مورد وقف مطرح می کنیم:

یک مسئله از آیة الله گرامی(دام ظله):

مسئله 2962 - اگر كسی چیزی را وقف كند، و تحویل موقوف علیه یا متولّی دهد، از اختیار او خارج می‏شود، و خود او و دیگران نمی‏توانند آن را ببخشند، یا بفروشند، و كسی هم از آن ملك ارث نمی‏برد، ولی در بعضی از موارد فروختن آن اشكال ندارد.

آیة الله حسینی شاهرودی(دام ظله):

سوال :1- آیا یك موسسه غیرانتفاعی آموزشی را می توان وقف كرد؟ 2- نحوه وقف چگونه است و توسط چه كسانی باید انجام شود؟ 3- آیا هیآت امنای یك موسسه می تواند آن را وقف كند؟

جواب: 1- آری می توان وقف نمود. 2- توسط مالک شرعی وقف نمایید با تلفظ بگوید وقف نمودم این موسسه را برای فلان موضوع و یا با نیت وقف و آنرا عملاً تحویل موقوف علیهم ( کسانی که بر ایشان وقف نموده ) بدهد. 3- از طرف مالک می توانند وقف نمایند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: گرامی ، مکارم شیرازی، حسینی شاهرودی(دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.