تبیان، دستیار زندگی
خداوند همیشه به سبب علم عالم و به سبب قدرت قادر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفات خداوند، عین ذات اوست


میان ذات مقدس الهی و علم و قدرت و دیگر صفات ذاتی او، هیچگونه دوگانگی حقیقی و مغایرت واقعی وجود ندارد و در مرحله تحقق و وجود، صفات او عین ذات اوست و اگر جز این باشد. در ازلیت و قدمت با خدا، شریک میباشند.


در اخبار رسیده از امام رضا علیه السلام که مربوط به خداشناسی است، به احادیثی از آن بزرگوار برخورد میکنیم، که دلالت دارد، بر این که صفات الهی عین ذات اوست و محال است که صفات پروردگار غیر از ذات او باشد.

از حسین بن خالد نقل شده، که گفته است، شنیدم امام رضا علیه السلام میفرمود: خداوند همیشه دانا، توانا، بینا، زنده، قدیم و لایزال است.

به او عرض کردم: ای فرزند پیامبر خدا، گروهی میگویند: خداوند همیشه به سبب علم عالم و به سبب قدرت قادر و به سبب حیات زنده و به سبب قدمت و دوام قدیم و به سبب شنوایی شنوا و به سبب بینایی بیناست،

صفات خداوند، عین ذات اوست

امام علیه السلام فرمود:

هر کس چنین بگوید و بدان معتقد باشد، خدای دیگری جز الله جل جلاله اختیار کرده است و پیرو ما نیست، سپس فرمود: خداوند بالذات، همیشه دانا، توانا، زنده، شنوا، بینا، قدیم و لایزال است و بسیار برتر و بالاتر است از آنچه این مشرکان و تشبیه کنندگان خدا به بشر، میگویند.

بنابراین میان ذات مقدس الهی و علم و قدرت و دیگر صفات ذاتی او، هیچگونه دوگانگی حقیقی و مغایرت واقعی وجود ندارد و در مرحله تحقق و وجود، صفات او عین ذات اوست و اگر جز این باشد. در ازلیت و قدمت با خدا، شریک میباشند و این اندیشه، با توحید و یگانگی خداوند، سازگار نیست، همان توحیدی که فطرت انسان بر اقرار به یگانگی ذات مقدس او بدون هیچ شریکی، سرشته و آفریده شده است.


منبع: تحلیلی از زندگانی امام رضا(ع)