تبیان، دستیار زندگی
بحث رفع فیلتر از یوتیوب در پاکستان در حالی مطرح می ‌شود که راجا پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان در ماه سپتامبر دستور داده بود تا سایت یوتیوب فیلتر شود و این اقدام پس از آن صورت گرفته بود که این سایت آمریکایی از درخواست دولت پاکستان مبنی بر حذف محتواهای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یوتیوب آزاد شد!


بحث رفع فیلتر از "یوتیوب" در پاکستان در حالی مطرح می ‌شود که "راجا پرویز اشرف"، نخست وزیر پاکستان در ماه سپتامبر دستور داده بود تا سایت "یوتیوب" فیلتر شود و این اقدام پس از آن صورت گرفته بود که این سایت آمریکایی از درخواست دولت پاکستان مبنی بر حذف محتواهای ضد اسلامی خودداری کرده بود.

یوتیوپ

"یوتیوب" سومین وب ‌گاه پرطرفدار دنیا پس از "فیس ‌بوک" و "گوگل" و پیش از "یاهو" و بزرگترین شاخه ی گوگل است که در نوار ابزار این وب ‌گاه مشاهده می ‌شود. البته این سایت پرطرفدار در برخی کشورها مخالفانی نیز دارد که اغلب به علت ویدئوهایی توهین آمیز و غیر اخلاقی از سوی دولت ها فیلتر شده است. یکی از این کشور ها که به شدت این سایت را فیلتر نموده، پاکستان می باشد.

چندی پیش به دنبال گسترده تر شدن اعتراضات مردم پاکستان به فیلم ضد اسلامی و توهین به پیامبر (ص)، "راجا پرویز اشرف" نخست وزیر پاکستان دستور مسدود شدن سایت "یوتیوب" را صادر کرد. در این راستا دفتر نخست وزیری پاکستان در بیانیه ای اعلام نمود که به وزارت اطلاعات دستور داده شده تا سایت "یوتیوب" که فیلم ضد اسلامی را منتشر کرده است، مسدود کند. البته این بیانیه به دنبال تظاهرات مردم خشمگین پاکستان که در اعتراض به توهین به مقدسات اسلامی به خیابان های پاکستان ریخته بودند صادر شده است. سایت به اشتراک گذاری ویدئوها (یوتیوب) بعد از آن که به درخواست دولت پاکستان مبنی بر حذف تریلر فیلم "بی گناهی مسلمانان" را نپذیرفت این سایت را فیلتر کرد. کاربران پاکستانی که به این سایت وارد می شدند، سریعا به صفحه ی دیگری ارجاع داده می شدند که روی آن نوشته شده: "این سایت توسط سازمان مخابراتی پاکستان (PTA) به دلیل نقض قوانین کشور بسته شده است."

اما پس از گذشت چند ماه از فیلتر "یوتیوب" در پاکستان، اخیرا وزیر کشور پاکستان از احتمال رفع فیلتر "یوتیوب" (YouTube) در این کشور خبر داد و گفت که این اقدام پس از آن صورت می‌ گیرد که تدابیری برای فیلتر کردن محتواهای کفرآمیز و پورنوگرافی در این وب‌ سایت اتخاذ شده است

این سازمان گفته به دستور دادگاه عالی پاکستان مبنی بر بستن سایت های ویدئویی ضد اسلامی این کار را کرده است. بر این اساس دولت تعداد سایت های ضد اسلامی را 753  اعلام کرده بود که امروزه به 934 رسیده اما ظاهرا همه ی آنها توسط مسئولین شناسایی و فیلتر شده اند.

البته در زمان پخش فیلم توهین به پیامبر اسلام (ص) مسلمانان کشورهای دیگر نیز با به آتش کشیدن پرچم آمریکا و حمله به سفارت واشنگتن خشم و خود را به این فیلم ضد اسلامی و موهن به پیامبر اسلام (ص) نشان داده بودند که در برخی از این کشورها، "یوتیوب" فیلتر شد.

یوتیوپ

اما پس از گذشت چند ماه از فیلتر "یوتیوب" در پاکستان، اخیرا وزیر کشور پاکستان از احتمال رفع فیلتر "یوتیوب" (YouTube) در این کشور خبر داد و گفت که این اقدام پس از آن صورت می‌ گیرد که تدابیری برای فیلتر کردن محتواهای کفرآمیز و پورنوگرافی در این وب‌ سایت اتخاذ شده است. باید توجه داشت که بحث رفع فیلتر از "یوتیوب" در پاکستان در حالی مطرح می ‌شود که "راجا پرویز اشرف"، نخست وزیر پاکستان در ماه سپتامبر دستور داده بود تا سایت "یوتیوب" فیلتر شود و این اقدام پس از آن صورت گرفته بود که این سایت آمریکایی از درخواست دولت پاکستان مبنی بر حذف محتواهای ضد اسلامی خودداری کرده بود.

در جریان خشونت ‌های پس از انتشار فیلم توهین‌آمیز "بی ‌گناهی مسلمانان" در "یوتیوب" بیش از 20 نفر در پاکستان کشته شده و بسیاری زخمی شدند. در این راستا وزیر کشور پاکستان در صفحه ی شخصی خود در شبکه ی اجتماعی "توئیتر" این تصمیم را به جهت تقاضای زیاد مردم اعلام و عنوان کرد: "برای مسدود کردن محتواهای کفرآمیز، غیر اخلاقی و نامناسب، نرم ‌افزارهای مخصوصی نصب خواهد شد تا از اشاعه ی این قبیل مسائل به شدت جلوگیری شود و نیز دپارتمان ارتباطات پاکستان در مراحل پایانی مذاکره برای خرید یک نرم‌ افزار دیوار آتشین (Firewall) قوی هستند تا به طور کامل محتواهای پورنوگرافی و کفرآمیز را فیلتر کند."

چندی پیش به دنبال گسترده تر شدن اعتراضات مردم پاکستان به فیلم ضد اسلامی و توهین به پیامبر (ص)، "راجا پرویز اشرف" نخست وزیر پاکستان دستور مسدود شدن سایت "یوتیوب" را صادر کرد

بر اساس گزارشات، "توییتر" و "یوتیوب" در پاکستان بسیار محبوب هستند و حدود شش میلیون نفر از جمله برخی از سیاستمداران، نمایندگان مجلس، خواننده ‌ها و چهره‌ های سرشناس ورزشی پاکستان، در این سایت "توییتر" حساب دارند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / باشگاه خبرنگاران / تبیان نیوز