تبیان، دستیار زندگی
برکناری وزیر بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی که پنجشنبه گذ شته انجام شد بیست وسومین تغییری بود که دکتر احمدی نژاد در طی هفت سال گذشته در دولت های نهم ودهم انجام داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماندگارترین وزیر احمدی‌نژاد کیست؟


برکناری وزیر بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی که پنجشنبه گذ شته انجام شد بیست وسومین تغییری بود که دکتر احمدی نژاد در طی هفت سال گذشته در دولت های نهم ودهم انجام داده است.

به گزارش تبیان به نقل از تسنیم،بعد از ظهر پنجشنبه در حالیکه فضای نیمه تعطیل کشور در شوک ناگهانی این تغییر غیرمترقبه فرورفته بود، درهیاهوی ناشی از این تغییر، خبر دیگری در محافل سیاسی دهان به دهان می گشت که ممکن است با این تغییر دولت براساس نص قانون اساسی از نصاب اعتماد مجلس افتاده باشد ونیازاست که مجددا از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد.

وزرا کابینه دولت دهم

اولین کسی که این موضوع را مطرح کرد باهنر نائب رئیس دوم مجلس بود وکه موضوع را به اعلام نظر شورای نگهبان احاله کرد.روزشنبه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد که تغییرات انجام شده در دولت که منجر به حذف سه وادغام سه وزارتخانه شده بود جزو تغییرات مدنظر قانون اساسی نیست ودولت برای اعتماد مجدد نیازی به رای گیری در مجلس ندارد.

از آنجا که تغییرات وسیع وبی سابقه ایی که در این دولت وبا تصمیم احمدی نژاد اتخاذ شده است از بی سابقه ترین اقدامات سیاسی در دولت های پس از انقلاب اسلامی است.به لحاظ اهمیت موضوع این تغییرات انجام شده را بطور اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم، هرچند که هنوز معلوم نیست آیا در هفت ماه باقی مانده از عمر دولت دهم بازهم شاهد تغییرات جدیدتری در دولت خواهیم بود یا خیر ؟ وباز نباید از نظر دور داشت که آیا تغییرات جدیدتر به رای اعتماد مجدد منجر خواهد شد یا خیر ؟

برووبیای وزیران !

اینکه گفته می شود احمدی نژاد ودودولت نهم ودهمش رکورددار تغییرات هستند سخن گزافه ایی نیست چرا که در دولت نهم 11وزیر تغییر کردند و11وزیر دیگر که جایگزین آنها شدندو از مجلس هشتم رای اعتماد گرفتند، محمود فرشیدی ، غلامحسین محسنی اژه ای ،داووددانش جعفری ،محمدناظمی اردکانی ،محمدرحمتی ،پرویز کاظمی ،علی رضاطهماسبی ،سیدکاظم وزیری هامانه ،مصطفی پورمحمدی ،علی کردان ، صفار هرندی ومرحوم جمال کریمی راد وزیران منتخب احمدی نژاد در دولت نهم بودند که به دلایل مختلفی از سمت های خود عزل شدندوجایشان را به علی احمدی ،حیدر مصلحی ،شمس الدین حسینی ،محمدعباسی ،حمید بهبهانی،عبدالرضا مصری ،علی اکبر محرابیان ،علی کردان ،صادق محصولی وغلامحسین الهام دادند که الهام در واقع پس از کشته شدن مرحوم کریمی راد در حادثه رانندگی بجای وی رای اعتماد گرفت.

بابررسی وکالبد شکافی دولت های نهم ودهم به یک نکته اساسی پی می بریم که به جز "مصطفی محمد نجار " که در هردولت در سمت های وزیر دفاع ووزیر کشور انجام وظیفه کرده است وهفت سال واندی است که در کابینه احمدی نژاد جاخوش کرده است کمتر وزیری را سراغ داریم که حتی چهارسال دوران وزارت را کامل طی کرده باشد. واز نجار می توان به عنوان یک "پدیده استثنایی " نام برد

تغییر درمعاونین اول

علاوه بر تغییر وجابجایی در وزرا، پس از استعفای پرویز داوودی از سمت معاون اولی رئیس جمهور،احمدی نژاد اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد که پس از حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب ،مشایی از این سمت برکنار وجایش را به محمدرضا رحیمی داد. و لازم بذکر است که احمدی نژاد در دولت نهم با انحلال سازمان برنامه و بودجه فرهاد رهبر را نیز با این انحلال از کابینه خود کنار گذاشت.

تغییرات در دولت دهم

احمدی نژاد

طی سه سال واندی که از عمر دولت دهم نیز می گذرد تغییرات وسیعی در سطح کابینه احمدی نژاد رخ داده است که تازه ترین آنها برکناری رضا تقی پور ومرضیه وحید دستجردی می باشد.

در دولت دهم نیز منوچهر متکی ،مسعودمیرکاظمی ،علی اکبر محرابیان ،صادق محصولی ،حمید بهببانی ،رضا تقی پور ومرضیه وحید دستجردی از جمله وزیرانی بودند که بدلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور وادغام سه وزارتخانه وسازمان از کابینه خارج شدند وجایشان را به علی اکبر صالحی ،رستم قاسمی ،مهدی غضنفری ،محمدعباسی ،عبدالرضا شیخ الاسلامی ،علی نیکزاد ومحمدحسین طریقت منفرد دادند.

ماندگارترین وزیر!

بابررسی وکالبد شکافی دولت های نهم ودهم به یک نکته اساسی پی می بریم که به جز "مصطفی محمد نجار " که در هردولت در سمت های وزیر دفاع ووزیر کشور انجام وظیفه کرده است وهفت سال واندی است که در کابینه احمدی نژاد جاخوش کرده است کمتر وزیری را سراغ داریم که حتی چهارسال دوران وزارت را کامل طی کرده باشد. واز نجار می توان به عنوان یک "پدیده استثنایی " نام برد.

در نگاهی به دولت های پس از پایان جنگ تحمیلی از سال 1368 تاکنون در دولت هاشمی رفسنجانی شاهد فقط 2تغییر آنهم در وزارتخانه های ارشاد وبهداشت بودیم ودردودولت سید محمد خاتمی نیز شاهد 5تغییر بودیم که 4تغییر آن در اولین کابینه خاتمی رخ داد.

در دولت دهم نیز منوچهر متکی ،مسعودمیرکاظمی ،علی اکبر محرابیان ،صادق محصولی ،حمید بهببانی ،رضا تقی پور ومرضیه وحید دستجردی از جمله وزیرانی بودند که بدلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور وادغام سه وزارتخانه وسازمان از کابینه خارج شدند وجایشان را به علی اکبر صالحی ،رستم قاسمی،مهدی غضنفری ،محمدعباسی ،عبدالرضا شیخ الاسلامی،علی نیکزاد ومحمدحسین طریقت منفرد دادند

باید منتظر بود!

به هرحال هنوز هفت ماه از عمر دولت دهم دکتر احمدی نژاد باقی مانده است واخیرا دکتر الهام درپاسخ به سوالی در خصوص ادامه تغییرات در دولت گفته است " بنای عالم وگردش آن براساس تغییراست " این جمله دوپهلو از سخنگوی دولت درواقع نه ادامه تغییرات را تائید ونه تکذیب می کند ودرواقع راه گریزیست که بتوان در صورت وقوع هر اتفاقی سلاح توجیه را به خدمت گرفت. وباید همچنان منتظ روزها وماه های آتی باشیم که ببینیم چه رخ خواهد داد.

بخش سیاست تبیان


منبع:تسنیم