تبیان، دستیار زندگی
هیات وزیران در روزهای اخیر و در فاصله 7 ماه تا پایان کار دولت دهم؛ مصوبه‌ای را گذراند که مطابق آن اختیار استخدام یك هزار و 500 نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رئیس جمهور داده می‌شود. این اقدام دولت كه به عقیده بسیاری از كارشناسان در تاریخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج استخدام‌های بی‌ضابطه دردولت


هیات وزیران در روزهای اخیر و در فاصله 7 ماه تا پایان کار دولت دهم؛ مصوبه‌ای را گذراند که مطابق آن اختیار استخدام یك هزار و 500 نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رئیس جمهور داده می‌شود. این اقدام دولت كه به عقیده بسیاری از كارشناسان در تاریخ اداری ایران بی‌سابقه است، به حمیدرضا بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور اجازه استخدام 1500 نفر را بدون هیچ ضابطه و تعیین شرایطی داده است

وزرا دولت دهم-احمدی نژاد

در خبرها آمده است که هیات وزیران در جلسه مورخ 1391.9.29 بنا به پیشنهاد و تایید رئیس جمهور و معاونین وی و وزراء به استناد اصول یکصد و بیست و ششم و یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (الف) ماده (16) و بند (ب) ماده (20) و بندهای "الف" و "ه" و "و" و "ز" ماده (44) و بند "ه" ماده (244) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند (112) قانون بودجه سال 1391 کل کشور، اختیار استخدام 1500 نفر را بدون طی کوچکترین تشریفاتی به معاون اجرایی رئیس جمهور واگذار نموده است.

این در حالی است كه بسیاری بر این باورند كه علاوه بر شبهه‌ناك بودن این مصوبه و اینكه اختیارات هیات وزیران تنها به یك نفر سپرده شده است، پیش از تصویب و طرح در هیات دولت باید به كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارجاع و پس از تصویب مجلس اجرا می‌شد. تمامی این اقدامات دولت در حالی صورت می‌گیرد كه اجرای این مصوبه بدون هیچ شرط یا آزمونی به بقایی سپرده شده تا وی بر اساس خواست خود و به طور قطع دولت، آن 1500 نفر را در «پست‌های كلیدی» كشور بگمارد. از سوی دیگر در قوانین عادی هم تاكید شده است که برای استخدام و جذب افراد، فرد به پیشنهاد رئیس دستگاه و وزیر و تایید معاون مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور و تایید هیات وزیران جذب می‌شود؛ اما در مصوبه اخیر هیات دولت همه این موارد در یک نفر متمرکز شده است و این موضوع به معنای برهم زدن همه روش‌های مرسوم اداری است. در عین حال بسیاری از كارشناسان نیز این مصوبه دولت را دارای عقبه و اهداف سیاسی می‌دانند.

توکلی : گویا رئیس جمهور می خواهد در این 6-5 ماه آخر دولت همه نظامات اداری کشور را بر هم بریزد و سرزمین سوخته تحویل بدهد.نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی حتما باید در برابر این کارها مقاومت کند و از طریق مقتضی جلوی این گونه اقدامات را بگیرد

نكته قابل توجه در این مصوبه بندی است كه بر اساس آن همه کارمندان غیر رسمی نهاد ریاست جمهوری خارج از عرف و مجاری قانونی استخدام، تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی یا رسمی باید تغییر یابند و همگی این موارد براساس تایید شخص بقایی صورت می‌گیرد و سوال دیگری كه در این رابطه مطرح است، این است كه این تعداد نیروی استخدامی قرار است در كجای بدنه نظام اداری و پست‌های كلیدی كشور جای بگیرند؟ اما این اقدام دولت نیز مانند اقدامات اخیرش كه همواره جنجال‌آفرین بوده است، واكنش‌ها و انتقادهای زیادی را در پی داشت.

هر استاندار چهار هزار نفر را می تواند استخدام کند!

محمدرضا خباز در گفتگو با مهر اعلام کرد: دولت در تاریخ 1391.9.29 همزمان با صدور مجوز غیر قانونی برای معاون اجرایی رئیس جمهور در استخدام بی قید و شرط 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری مصوبه مشابهی مبنی بر مجوز استخدام بی ضابطه به استانداران تصویب کرده است.

به گفته وی طبق این مصوبه هر استاندار اختیار تام می یابد که 4 هزار نفر را در آستانه انتخابات در استان خود به استخدام دولت در بیاورد.

بقایی

هیات تطبیق مصوبات مصوبه دولت برای استخدام را مغایر قانون دانست

اما ساعتی پیش، یک عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین خبر داد که این هیات در بررسی های امروز خود مصوبه دولت در ارائه اختیار تام به معاون اجرایی رئیس جمهور برای استخدام بدون قید و شرط 1500 نفر را مغایر مواد برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری دانست.

این عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، با اشاره به جلسه بعد از ظهر امروز این هیات گفت: در این جلسه مصوبه هیات دولت  در ارائه اختیار تام به معاون اجرایی رئیس جمهور برای استخدام بدون قید و شرط 1500 نفر به طور ویژه بررسی شد.

وی اعلام کرد : در این بررسی ها این مصوبه مغایر مواد 41 ، 51 ، 57 و 68 قانون برنامه پنج ساله پنجم، همچنین خلاف مواد 29 و 44 قانون خدمات کشوری شناخته شد.

واکنشها به این مصوبه جنجالی

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص استخدام بی ضابطه 1500 نفر در پست های کلیدی و حساس، با بیان اینکه آن طور که در مقدمه این مصوبه نوشته شده، همه معاونان رئیس جمهور و وزیران دسته جمعی آن را پیشنهاد و همگی آن را تائید کرده اند! گفت: اگر چنین چیزی باشد باید در عقل وزراء شک کرد و درباره تعهدشان نسبت به قانون اساسی تردید داشت.

دولت همزمان با صدور مجوز برای معاون اجرایی رئیس جمهور در استخدام بی قید و شرط 1500 نفر ، مصوبه مشابهی مبنی بر مجوز استخدام بی ضابطه به استانداران تصویب کرده است

احمد توکلی درباره مصوبه اخیر دولت مبنی بر دادن اختیار تام به معاون اجرایی رئیس جمهور برای استخدام بی قید و شرط  1500 نفر اظهار کرد: متن این مصوبه بسیار عجیب است و شاید در تاریخ اداری جمهوری اسلامی ایران بی سابقه باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مصوبه در واقع اختیارات ناشی از قانون اساسی که برای وزیران تعریف شده و اختیاراتی که برای هیات وزیران در قوانین مختلف شناخته شده است، همه را یکجا به یک فرد می دهند. یعنی به شکل بسیار عجیبی اختیارات استخدام 1500 نفر، تغییر وضعیت استخدامی تمامی کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه را به یک نفر داده اند تا او هر کس را خواست رسمی، پیمانی و یا جابه جا کند و 1500 نفر را به هر طریقی که صلاح دید استخدام نماید.

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده از رئیس مجلس به جد می خواهم که هر چه سریعتر جلوی این کار را که به معنای بر هم زدن همه نظامات مدیریتی عالم است، بگیرد.توکلی با بیان اینکه این روش واقعا به معنای به استهزاء گرفتن اختیارات قانونی است که به آقای احمدی نژاد داده شده است، تصریح کرد: رئیس جمهور باید بر اساس قانون، شخصیتی از رجال مذهبی و سیاسی باشد که مدبر است و با تدبیر عقلانیت رفتار می کند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:الف، تهران امروز،مهر