تبیان، دستیار زندگی
همه‌ی ما نیاز داریم از غذایی که می‌خوریم لذت ببریم. اطراف ما پر از نعمت‌های خوشمزه و لذیذ است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عادت‌ها حس چشایی‌تان را تهدید می‌کنند


همه‌ی ما نیاز داریم از غذایی که می‌خوریم لذت ببریم. اطراف ما پر از نعمت‌های خوشمزه و لذیذ است.

چشایی

همه‌ی ما نیاز داریم از غذایی که می‌خوریم لذت ببریم. اطراف ما پر از نعمت‌های خوشمزه و لذیذ است. خداوند حسی در وجود ما نهاده تا با لذت تمام از طعم این نعمت‌های بی پایان بهره‌مند شویم. حتی تصور این که یک قاشق بستنی یا یک قاچ هندوانه در دهان بگذاریم و طعم آن را حس نکنیم غیر قابل تحمل است. اگر نمی‌خواهید چنین بلایی سرتان بیاید باید مراقب حس چشایی‌تان باشد. بدانید که عادت‌های نادرست می‌توانند هر بلایی سر انسان بیاورند. پس هوای حس چشایی‌تان را داشته باشید. با ما باشید تا بگوییم کدام عادت‌های نادرست حس چشایی را تهدید می‌کنند.

سیگار می‌کشید

این هم یک دلیل دیگر برای ترک هر چه سریع‌تر سیگار. این عادت ناپسند علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر تعداد و قدرت پرزهای چشایی را کم کاهش می‌دهند. سیگار باعث التهاب پرده‌ی مخاطی بینی و همچنین مسدود شدن رگ‌ها می‌شود. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که مصرف دخانیات یکی از عوامل موثر از بین برنده‌ی حس چشایی است. انتخاب با خودتان است. یا باید یک لذت آنی را بخواهید و یا لذت یک عمر چشیدن مواد غذایی خوشمزه را.

پرخوری می‌کنید

پرخوری یکی از هفت گناه کبیره از نظر دانته است. نتایج یک پژوهش جدید که در Archives of Disease in Childhood  به چاپ رسید نشان می‌دهد کودکان چاق نمی‌توانند به اندازه‌ی کودکان معمولی مزه های اصلی (شیرین، شور، ترش، تلخ) را تشخیص بدهند.

در واقع درک کودکان چاق و کودکان معمولی از مزه‌ها متفاوت است. کودکان چاق نمی‌توانند مزه‌ی اصلی خوراکی‌ها را درست تشخیص دهند و در واقع به اندازه‌ی کافی از مزه ها لذت نمی‌برند. توصیه می‌کنیم به جای پر خوری، هر چه میل می‌کنید را مزه مزه کرده و با لذت بخورید.

در مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین زیاده‌روی می‌کنید

مصرف روزانه دو نوشیدنی شیرین به مدت دو هفته نه تنها باعث می‌شود حس چشایی‌تان ضعیف‌تر شود بلکه باعث می‌شود طعم شیرین به نظرتان بی مزه بیاید و هر روز گرایش بیشتری به مصرف مواد قندی بیشتر داشته باشید.

زمانی که شما نمک زیادی به غذایتان اضافه می‌کنید و یا این که مواد غذایی

آماده و صنعتی زیادی میل می‌کنید پرزهای چشایی‌تان به آن عادت می‌کند

و با گذشت زمان نیاز بیشتری به افزودن نمک پیدا خواهید کرد. یعنی همان دور

باطلی که در مورد شکر گفتیم در مورد نمک نیز صدق می‌کند

متأسفانه مصرف زیاد و بی رویه‌ی مواد قندی خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را بالا می‌برد. در واقع هر چه شما شیرین‌تر بخورید و بنوشید طعم آن به نظرتان بی مزه تر خواهد آمد و به دنبال مواد قندی و شیرین‌تری خواهید رفت؛ و این دور باطل مشکل را حادتر خواهد کرد.

شما در معرض مواد سمی قرار دارید

به عقیده‌ی متخصصان سموم موجود در محیط زیست مانند آرسنیک یا بنزن می‌توانند آسیب‌های جدی به سیستم بویایی وارد کند. متأسفانه آفت کش‌ها یعنی همان ترکیبات شیمیایی که روی مواد غذایی پاشیده می‌شوند تأثیر مشابهی به جای می‌گذارند. ما از طریق هوا، مصرف آب و مواد غذایی در معرض این آفت کش‌ها قرار داریم. کارگرانی که وظیفه‌ی سم پاشی مواد غذایی را بر عهده دارند آسیب خیلی بیشتری می‌بینند. افراد معمولی نیز با نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی آلوده به آفت کش‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرند. قبل از مصرف میوه و سبزیجات آن‌ها را با دقت کامل شستشو دهید و تا جایی که می‌توانید از محصولات غذایی ارگانیک استفاده کنید.

مواد غذایی شور یا فراوری شده‌ی زیادی مصرف می‌کنید

زمانی که شما نمک زیادی به غذایتان اضافه می‌کنید و یا این که مواد غذایی آماده و صنعتی زیادی میل می‌کنید پرزهای چشایی‌تان به آن عادت می‌کند و با گذشت زمان نیاز بیشتری به افزودن نمک پیدا خواهید کرد. یعنی همان دور باطلی که در مورد شکر گفتیم در مورد نمک نیز صدق می‌کند. ذائقه‌ی شما به طعم شور عادت می‌کند و هر روز شورتر و شورتر می‌خورید. خودتان هم که بهتر می‌دانید نمک، فشار خون را بالا می‌برد و در پی آن چه مشکلاتی در انتظار شما خواهد بود. به جای استفاده‌ی زیاد از نمک برای خوش طعم کردن غذا بهتر است از سبزیجات معطر و ادویه استفاده کنید.

شما به مصرف دارو هم معتاد شده‌اید

حس بویایی و حس چشایی یک زوج را تشکیل می‌دهند و 65 تا 75 درصد طعم‌هایی که احساس می‌کنید در واقع از طریق حس بویایی ناشی می‌شود. یعنی در درک مزه ها فقط حس چشایی دخالت ندارد بلکه حس بویایی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از داروهای روی حس بویایی تأثیر می‌گذارند و به این ترتیب حس چشایی را نیز ضعیف‌تر می‌کنند. در بین این داورها می‌توان به آنتی هیستامین‌ها و داورهای ضدافسردگی اشاره کرد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

گرایش به شیرینی نشانه کم خونی است؟!

چرا شیرینی‌ها وسوسه‌مان می‌کنند؟

چگونه نمک کمتری مصرف کنیم؟

8 توصیه برای کاهش مصرف قند

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.