تبیان، دستیار زندگی
کتاب‌های «پاستل (مهارت‌های اولیه و تکنیک ویژه)»، «آبرنگ (طراحی و ترکیب‌بندی)» و «ایربراش (ابزار و تکنیک‌ها)» برای مطالعه گروه سنی نوجوان و جوان منتشر و روانه بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک‌های نقاشی برای نوجوانان


کتاب‌های «پاستل (مهارت‌های اولیه و تکنیک ویژه)»، «آبرنگ (طراحی و ترکیب‌بندی)» و «ایربراش (ابزار و تکنیک‌ها)» برای مطالعه گروه سنی نوجوان و جوان منتشر و روانه بازار نشر شد.

تکنیک‌های نقاشی برای نوجوانان

تا اواخر قر نوزدهم، هنوز ابزاری به نام ایربراش اختراع نشده بود؛ هر چند، اندیشه اسپری کردن (پاشیدن) رنگ به دوران بسیار قدیمی‌تر بر می‌گردد، تخمین زده می‌شود که بیش از سی و پنج هزار سال پیش، غارنشینان ما قبل تاریخ با فوت کردن رنگ از درون استخوان‌های پوک به طرف دیوارهای غارشان، تصاویری خلق می‌کردند.

وقتی که ایربراش در قرن بیستم پدید آمد، اولین استفاده آن روتوش (اصلاح) عکس بود، در این دوران عکس‌هایی که با مرکب رنگی و با ایربراش اجرا می‌شدند، فوق‌العاده محبوب بودند، در نتیجه این محبوبیت، استودیوهای مجهزی با تکنیسین‌های متعدد تأسیس شد تا عکس‌ها را به صورت خط تولیدی، روتوش و رنگی کنند.

از دهه 1920 تا امروز، رشته عکاسی تجاری، مشتاقانه از ایربراش استفاده‌های گوناگونی کرده است، برای مثال، تصویرگران پزشکی، در زمینه اشکال ارگانیک و ایجاد رنگ‌های طبیعت گرایانه‌ای پوست، ایربراش را بی‌رقیب می‌دانند.

اجرای برش‌های رنگ‌پاشی شده ماشین‌آلات توسط تصویرگران فنی، تبدیل به شیوه استاندارد برای نشان دادن عملکرد داخلی دستگاه‌ها شده است. در زمینه روتوش عکس، رنگ‌پاش مصارف وسیعی در تبلیغات مجله‌ای برای اموری مثل تقویت کردن کروم اتومبیل با اسپری کردن زمینه به هم ریخته اطراف یک محصول دارد.

عوامل دیگری که در ترویج ایربراش، به خصوص در میان مردم نقش داشت، نقاشی سفارشی اتومبیل و چاپ روی تی‌شرت بود. امروزه، ایربراش تقریباً در کلیه هنرهای تجسمی استفاده می‌شود و به عنوان یک وسیله ارزشمند و چند منظوره شهرت یافته است.

در واقع، ایربراش وسیله‌ای است که ماده مایع را پودر و سپس به کمک منبع هوا به روی سطح نقاشی پرتاب می‌کند. این باعث می‌شود که ایربراش، در مقایسه با سایر وسایل نقاشی و طراحی منحصر به فرد باشد چراکه رنگ را بدون هیچگونه تماسی با سطح نقاشی، به روی آن انتقال می‌دهد، به کاربردن به این شیوه، به اثر ایجاد شده ظاهری محو و پرزدار می‌دهد، در صورتی که سایر ابزار نقاشی، رد یا خطی تقریباً با لبه سخت از خود بر جای می‌گذارند.

انتشارات «قدیانی» کتاب «ایربراش» نوشته «پیتر وست» و با ترجمه «سعید مادح خاکسار» را در 64 صفحه و با قیمت 7000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نوجوانان و جوانان با مطالعه کتاب «آبرنگ (طراحی و ترکیب‌بندی)»، با دستورالعمل‌های شفاف و دقیقی از مبانی نقاشی و رنگ‌‌آمیزی و نیز تکنیک‌های ویژه آبرنگ آشنا می‌شوند.

«دوین آر. لایت» نویسنده این اثر در کتاب «آبرنگ» تلاش کرده است تا مخاطبان خود را با مبانی طراحی، ترکیب‌بندی و ارزش نور آشنا کند و سپس به توضیحاتی درباره چرخه رنگ، مکمل‌ها، کلیدهای رنگ، حال و هوای رنگ پرداخته است.

اگر کارکردن با رنگ را دوست دارید حتماً عاشق پاستل خواهید شد! پاستل به عنوان یک وسیله جدی برای نقاشی، به محبوبیت تازه‌ای دست یافته و بسیاری از تولیدکنندگان هم اینک جنس مرغوب ن را برای هنرمندان تولید می‌کنند.

در بخش از این کتاب درباره «رنگ حس دارد»، آمده است: رنگ ایجاد احساس می‌کند، مردم واکنش‌های مختلفی نسبت به رنگ از خود نشان می‌دهند. با این ذهنیت نقاشی کنید.

اگر نقاشی برای ایجاد ارتباط است، پس نباید فقط به چیزی شباهت داشته باشد، بلکه باید حس آن چیز را نیز به وجود آورد. بیننده باید سهمی از آنچه را که هنرمند تجربه کرده است، تجربه کند. ما هرگز فقط به یک چیز نگاه نمی‌کنیم، بلکه واکنش نیز نشان می‌دهیم. حس بینایی ما بیش از هر چیز دیگر، به ما اجازه می‌دهد از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، برداشت خوشایند یا ناخوشایندی داشته باشیم.

کتاب «آبرنگ (طراحی و ترکیب‌بندی)» نوشته «دوین آر. لایت» با ترجمه «سعید مادح خاکسار» در 64 صفحه و با قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات «قدیانی» منتشر و به مخاطبان نوجوان و جوانان ارائه شده است.

اگر کارکردن با رنگ را دوست دارید حتماً عاشق پاستل خواهید شد! پاستل به عنوان یک وسیله جدی برای نقاشی، به محبوبیت تازه‌ای دست یافته و بسیاری از تولیدکنندگان هم اینک جنس مرغوب آن را برای هنرمندان تولید می‌کنند.

کارکردن با پاستل آسان است، نیاز به خشک شدن ندارد و سمی هم نیست. بسیاری از هنرمندان، به خاطر چند منظوره بودن پاستل، علاقه خاصی به آن دارند؛ هم وسیله‌ نقاشی و هم وسیله‌ طراحی است.

مخاطبان در کتاب «پاستل (مهارت‌های اولیه و تکنیک‌های ویژه)» با روش‌های متفاوت استفاده و نحوه اجرای پاستل در انواع موضوعات هنری آشنا می‌شوند.

در بخشی از این کتاب درباره «چیدمان طبیعت بی‌جان»، آمده است: ترکیب‌بندی طبیعت بی‌جان امکان کنترل موضوع را برای شما زیاد می‌کند، چون شما تصمیم گیرنده هستید.

شما می‌توانید نور، زمینه و اشیایی را کم یا اضافه و بافت مورد نظر خود را انتخاب کنید، سعی کنید اشیایی را که به کار می‌برید، دارای اشکال و اندازه‌های متنوعی باشند و آنها را طوری بچینید که ترکیب متحرک و زنده‌ای ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که کنترل کردن نور مصنوعی راحت‌تر از نور طبیعی است، با نور مصنوعی، در مدتی که نقاشی می‌کنید، سایه‌ها ثابت هستند. از آنجا که در نقاشی طبیعت بی‌جان، مشاهده دقیق بسیار مهم است.

انتشارات «قدیانی» کتاب «پاستل مهارت‌های اولیه و تکنیک‌های ویژه)» نوشته «مارلا باگتا» و با ترجمه «سعید مادح خاکسار» را در 64 صفحه و با قیمت 7000 تومان منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: فارس