تبیان، دستیار زندگی
هر چه به پایان دولت دهم نزدیكتر می شویم، حركات غیر قابل پیش بینی بیشتری در بدنه دولت اتفاق می افتد؛ در آخرین تحولات رییس جمهور اقدام به بركناری وزیر بهداشت كرد كه در روزها و ماههای اخیر به خاطر عدم تخصیص ارز لازم به دارو انتقاداتی را مطرح كرده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضعف مدیریتی در بدنه دولت،نتیجه تغییرات مكرر كابینه


هر چه به پایان دولت دهم نزدیكتر می شویم، حركات غیر قابل پیش بینی بیشتری در بدنه دولت اتفاق می افتد؛ در آخرین تحولات رییس جمهور اقدام به بركناری وزیر بهداشت كرد كه در روزها و ماههای اخیر به خاطر عدم تخصیص ارز لازم به دارو انتقاداتی را مطرح كرده بود.


این اقدام دولت مورد اعتراض بسیاری نخبگان از جمله نمایندگان مجلس شده است. به ویژه اینكه دولت در ماههای پایانی عمر خود است و نیازمند ثبات بیشتری است تا بتواند كارهای بر زمین مانده را به اتمام برساند.

در همین رابطه بهروز نعمتی عضو كمیسیون اقتصادی مجلس و از اعضای فراكسیون رهروان ولایت معتقد است كه دولت باید نیروهای توانمندی مثل دكتر دستجردی را علیرغم انتقادها تا پایان حفظ می كرد.

بهروز نعمتی

او همچنین می گوید كه تبعات این اقدام دولت، ضعف مدیریتی در بدنه دولت است و كل جامعه را متضرر خواهد كرد.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با بهروز نعمتی را در زیر می خوانید:

ـ ارزیابی مجلس از تغییرات جدید كابینه در ماه‌های پایانی دولت دهم چیست؟

مجلس شورای اسلامی در ماه‌های گذشته برای اینكه به شكل واقعی حمایت خود را از دولت اعلام كند عملا جلوی استیضاح وزرا را گرفت و این توقع از دولت هم وجود داشت كه نیروهای توانمندی مثل خانم دستجردی كه حقیقتا شیرزن كابینه بود را اگرچه منتقد دولت بود، حمایت می‌كرد و اجازه می‌داد تا پایان دولت در كابینه حضور داشته باشد اما ظاهرا دولت چنین بنایی نداشته است.

ـ این تغییرات چقدر می‌تواند موجب بی‌ثباتی دولت شود؟

یكی از مشكلاتی كه بعد از بركناری وزیر بهداشت ایجاد می‌شود، در بحث سلامت جامعه است. متاسفانه در حال حاضر سكان جامعه به دست كسی سپرده شده كه واقعا جلوی مجلس پاسخگو نیست. ما از دوستان دولت می‌خواهیم این پاسخگویی را از ملت نگیرند چرا كه این از خصلت‌های خوب دموكراسی است. دولت در عزل وزرای بهداشت و ارتباطات ثابت كرد تحمل نیروهای منتقد كه حرفی برای گفتن دارند را ندارد اما قطعا تبعات این كار، ضعف مدیریتی در بدنه دولت خواهد بود كه كل جامعه از آن متاثر می‌شود و نهایتا این مردم هستند كه از این امر آسیب می‌بینند.

ما در مجلس مطمئن بودیم این اتفاق می‌افتد و خانم وزیر بركنار می‌شود اما گفتیم شاید حالا كه رییس‌جمهور بنا بر وحدت و همدلی گذاشته شاید این اتفاق نیفتد و شایعه‌ها به واقعیت تبدیل نشود. در واقع ما به عنوان مجلس از خودمان گذشتیم اما نهایتا این اتفاق افتاد

ـ تعدد تصمیم‌گیری‌ها برای ایجاد تغییر در كابینه چه اثرات اقتصادی در سطح كشور خواهد داشت؟

ما در كشور ضعف عمده‌ای در بحث مدیریت داریم و كشور ما از برنامه‌ریزی منسجمی برخوردار نیست به نحوی كه یك روز مرغ برای جامعه ما به معضل تبدیل می‌شود و یك روز دیگر برنج. قطعا اینها منشاء اقتصادی ندارند و كشوری كه خودش تولیدكننده برنج است از نظر تامین غذایی مطمئن است و نباید دچار بحران شود بلكه مشكل اصلی، ضعف مدیریت است. سیستم اقتصادی دولت یك سیستم ایدئولوگ نیست كه كسی وجود داشته باشد تا دولت را تغذیه فكری كند لذا مشكلات هر از گاهی از یك نقطه بروز می‌كند.

بهروز نعمتی

ـ مجلس شورای اسلامی چقدر در جریان تصمیمات كلان دولت قرار دارد؟

ما در مجلس مطمئن بودیم این اتفاق می‌افتد و خانم وزیر بركنار می‌شود اما گفتیم شاید حالا كه رییس‌جمهور بنا بر وحدت و همدلی گذاشته شاید این اتفاق نیفتد و شایعه‌ها به واقعیت تبدیل نشود. در واقع ما به عنوان مجلس از خودمان گذشتیم اما نهایتا این اتفاق افتاد.

ـ گام بعدی مجلس در قبال این اقدام دولت با توجه به نارضایتی‌های نمایندگان چه خواهد بود؟

البته این جزء اختیارات رییس‌جمهور است كه تغییراتی در سطح كابینه صورت دهد اما واقعیت این است كه بركناری یكی از وزرای خوب و كارآمد كابینه بر مردم تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و قطعا در حوزه بهداشت و درمان هم اثرگذار است. وقتی یك مدیر توانمند با سال‌ها تجربه مدیریتی از دست برود قطعا نبود آن برای مجموعه بهداشت كشور مضر خواهد بود.

ـ توصیه شما به دولت در این رابطه چیست؟

خواهش ما از برادران دولت این است كه بیشتر همدیگر را تحمل كنند چرا كه اصلی‌ترین موضوع كشور همدلی، وحدت و یكپارچگی است و با انجام چنین اقداماتی ممكن است این وحدت آسیب ببیند، البته آنها حتما از ما دلسوزتر هستند اما از آنها می‌خواهیم در حق كشور دلسوزی كنند و دست از این كارها بردارند.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان