تبیان، دستیار زندگی
یادی از سردار شهید خلیل زالپولی جانشین گردان مالک اشتر لشکر ویژه 25 کربلا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکانیکی که فرمانده شد

یادی از سردار شهید خلیل زالپولی جانشین گردان مالک اشتر لشکر ویژه 25 کربلا

سردار شهید خلیل زالپولی


ملت عزیز! اگر دنیا ما را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، بدانید که ما فرزند رمضانیم و پیروان حضرت علی(ع) و هیچ ضعفی به خود راه نخواهیم داد و اگر دنیا ما را در محاصره نظامی قرار دهد، ما فرزند محرم و پیروان امام حسین(ع) هستیم.


سردار شهید خلیل زالپولی در یکم مهرماه 1335 در روستای پول از توابع شهرستان نوشهر دیده به جهان گشود. پدرش مشهدی رمضان، کشاورزی بود که از سه فرزند خود (دو پسر و یک دختر) دو پسر را فدای اسلام کرد. او هنگامی که خبر شهادت پسر دومش، خلیل را شنید، در حالی که با ناراحتی می‌گریست، نوه‌اش را در آغوش گرفت و به او گفت: من برای او ناراحت نیستم. او برای رضای خدا شهید شد، ناراحتی من از اعمال و کردارمان بعد از آن‌هاست.

شهید زالپولی سال‌های کودکی را به فراگیری خواندن و نوشتن روی آورد. سختی زندگی باعث شد برای تهیه کتاب و لوازم‌التحریر مورد نیازش، یک ماشین سلمانی تهیه کند و به کار پیرایش‌گری بپردازد.

نوجوانی بیش نبود که به شوق شنیدن مواعظ و پندهای انسان‌ساز اخلاقی در مساجد، پای منبر خطیبان می‌نشست و با شرکت مستمر در مراسم محرم و عزاداری سیدالشهدا و محافل معنوی خمیره‌ی درون خویش را با نوشیدن آیات قرآن و روایات معصومان شکل می‌بخشید.

پدر این شهید گرانقدر هنگامی که خبر شهادت پسر دومش، خلیل را شنید، در حالی که با ناراحتی می‌گریست، نوه‌اش را در آغوش گرفت و به او گفت: من برای او ناراحت نیستم. او برای رضای خدا شهید شد، ناراحتی من از اعمال و کردارمان بعد از آن‌هاست.

همچنین برای گذران زندگی به کار مکانیکی روی آورد و در تهران آموزش‌های لازم فنی را فرا گرفت و در عین حال در فعالیت‌های انقلابی مردم نیز شرکت داشت.

خلق نیکو، تلاش و تقوایش او را محبوب همگان ساخت. در سال 1353 بود که دختری نجیب و پاک‌دامن را به همسری خویش برگزید و جشن ازدواج را در کمال سادگی و زیبایی معنوی به پا داشت. ثمره‌ی این ازدواج 6 فرزند، 3 پسر و 3 دختر می‌باشد.

شهید زالپولی زندگی جدیدش را در نوشهر آغاز کرد و بعد از چندی به شهرستان نور رفت و در یک تعمیرگاه اتومبیل مشغول به کار شد. در همین ایام، نیروها و گروه‌های مردمی را برای تظاهرات و راهپیمایی هماهنگ می‌کند تا اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی می‌رسد.

سردار شهید خلیل زالپولی

به همراه چند تن از دوستان، سپاه پاسداران شهرستان نور را تأسیس می‌کند. پس از سر و سامان گرفتن سپاه نور و خاموش شدن شیطنت‌های منافقین کوردل در سراسر مازندران علی‌الخصوص مناطق گنبد، قائم شهر و آمل، داوطلبانه به میادین نبرد اعزام می‌شود.

این شهید گرانقدر در عملیات‌هایی همچون: محمد رسول الله (ص)، محرم، بدر، فتح 2، والفجر 2، والفجر 8 و کربلای 4 شرکت داشته است. همچنین او فرمانده گروه ویژه شهدای گردان مالک اشتر لشکر ویژه 25 کربلا بود.

سرانجام در عملیات کربلای 4 هنگامی که سمت جانشینی گردان مالک اشتر لشکر ویژه 25 کربلا را بر عهده داشت در چهارم دی ماه 1365 بر اثر اصابت ترکش دشمن به شهادت نائل شد و به مدت 2 سال نیز مفقودالاثر بود و پیکر مطهرش در جزیره ام‌البابی باقی مانده بود که پس از آن جسد و پلاکش شناسایی شد و توسط مردم شهیدپرور نور تشییع و در گلزار شهدای این شهر در کنار مسجد جامع به خاک سپرده شد.

یاد شهدای گرانقدر اسلام گرامی‌باد و راهشان پر رهرو


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: میثم ومپایر

برگرفته از انجمن: فرهنگ پایداری

مطالب مرتبط:

وصیت نامه یک شهید نسل سومی

جایم را در گلزار شهدا دیدم

دو درس زیبا از دو شهید

نکات خواندنی از روحیات شهید خرازی

وصیت نامه  شهید حاج حسین خرازی

خاطراتی از شهید شهریاری

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن