تبیان، دستیار زندگی
بازدیدهای سرلشکر خلبان شهید یاسینی از پایگاه بندرعباس ،خاطره ای از سرتیپ خلبان جعفر عمادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاقات شهید یاسینی


بازدیدهای سرلشکر خلبان شهید یاسینی از پایگاه بندرعباس ،خاطره ای از سرتیپ خلبان "جعفر عمادی".

ملاقات شهید یاسینی

در طول مدتی که شهید یاسینی معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی بود، چند مرتبه به تنهایی و یا در معیت سرلشکر شهید ستاری از پایگاه نهم شکاری بازدید نمودند. ایشان هر وقت که می آمد، از قسمت های مختلف پایگاه و پروژه های مختلف بازدید می نمود.

در یک دوره که تشریف آورده بود، با توجه به حساسیت منطقه دو روز ماند و بعد از باردید از قسمت های مهم پایگاه، رهنمودهای لازم را به من داد. تا شب که جلسه ای با معاونت های پایگاه تشکیل دادیم و شام خوردیم؛ همه خداحافظی کردند و رفتند و لحظاتی بعد شهید ستاری و همراهان ایشان نیز رفتند تا استراحت کنند. شهید یاسینی به من اشاره کرد و گفت که نرو و بمان.

وقتی که همه رفتند، او گفت:

- با هم برویم و مناطق مسکونی و عملیاتی و نقاط حساس پایگاه را بازدید و سرکشی کنیم.

او می گفت به عنوان معاون هماهنگ کننده باید یک دیدن و بازرسی از دیدگاه خودم داشته باشم تا بعد از مراجعت تجزیه و تحلیل نمایم و اطلاعات مربوطه را به مسئولین ذیربط برسانم و خودم شخصا پی گیری نمایم. از طرفی می خواهم ببینم تجهیزات آفندی و پدافندی و پرسنل در شب حضور دارند.

یاسینی بیشتر دوست داشت از تجهیزات دیدن نماید. مثلا سیستم آب - فاضلاب - برق - موتورخانه های سرد کننده و یخ سازی.

با توجه به این که همدوره بودیم و در یک پایگاه خلبان شده بودیم و سال ها با هم هیچ تفاوتی نداشتیم، مشکلات و معضلات پایگاه را به راحتی به من می گفت و سریعا به من منعکس می کرد.

بازدیدی دیگر

چندی بعد در یکی از بازدیدهای که بازهم به اتفاق شهید ستاری بودند، به پایگاه بندر عباس آمده بودند. طبق معمول در روز تمام وقت از قسمت های عملیاتی و پروژه های در دست اقدام دیدن نمودند و رهنمودهای لازم را گفتند. تا شب که شام صرف شد و مسئولین رفتند برای استراحت با او حرکت کردیم. وی دوباره خواست از قسمت های عملیاتی دیدن نماید. به محض حرکت گفت:

برویم به قرارگاه محل سکونت پرسنل و آسایشگاه سربازان.

من فکر کردم که گزارشی دستش رسیده و یا مشکل خاصی در قرارگاه سربازان دیده است.

با مسئولینی که تجزیه و تحلیل نمودیم دیده شد که پایگاه شما ( پایگاه نهم شکاری) اصلا از این مشکلات و مسائل نداشته، می خواهم بدانم چرا و شما چکار کرده اید.

من به شوخی و خیلی با لحن جدی گفتم: بعرض برسانم که این جا منطقه محرومی است شاید به خاطر این که فشنگ نداشته ایم. چند لحظه ای صبر کرد و لبخندی زد و گفت: - نه ... باید علت اصلی را جویا شد.

سوال کردم نظر خاصی است؟ گفت نه ولی در این یکی دوماهه اخیر خبر ناراحت کننده ای می شنوم و یا می خوانم. گفتم چه خبری بوده؟ گفت:

- در قسمت های مختلف و ارگان های مختلف مشکلاتی بین نیروها دیده شده و نمی دانم علت اصلی چیست؟ با مسئولینی که تجزیه و تحلیل نمودیم دیده شد که پایگاه شما ( پایگاه نهم شکاری) اصلا از این مشکلات و مسائل نداشته، می خواهم بدانم چرا و شما چکار کرده اید.

من به شوخی و خیلی با لحن جدی گفتم:

بعرض برسانم که این جا منطقه محرومی است شاید به خاطر این که فشنگ نداشته ایم.

چند لحظه ای صبر کرد و لبخندی زد و گفت:

- نه ... باید علت اصلی را جویا شد.

در قرارگاه خواست که من او را تنها بگذارم و در دل شب رفت با سربازان که بیدار بودند و نگهبان بودند صحبت کرد و درد دل آنها را گوش داد. در مراجعت گفت:

سربازها راضی هستند درب اطاق شما (فرمانده پایگاه) به روی همه آنها بازاست و خیلی این روش را دوست دارند. خیلی خوب است که سرباز بتواند مسائل و مشکلاتش را به راحتی به رده بالا بازگو و منعکس نماید؛ اگر هم درخواستی داشته باشد درخواست نماید.

 بیوگرافی سرلشگر خلبان شهید سیدعلیرضا یاسینی

سید علیرضا یاسینی در فروردین ماه سال 1330 در شهرستان آبادان به دنیا آمد و چهل و سه سال بعد در حالی كه مسئولیت معاونت هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشت در مورخه 73,10,15 در یك سانحه هوایی در نزدیكی اصفهان , به همراه فرمانده نیروی هوایی ; سرلشكر شهید منصور ستاری و تنی چند از فرماندهان عالی رتبه نیروی هوایی . به درجه رفیع شهادت نایل آمد. وی در سال 1348 به نیروی هوایی وارد شد . همانند دیگر خلبانان پس از طی مقدمات پرواز در ایران به آمریكا اعزام شد و بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره های پرواز با سربلندی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان شكاری اف 4 مشغول به خدمت شد. با شروع جنگ به عنوان یك خلبان شجاع و با تجربه وارد جرگه مدافعان آسمان ایران شد . وی بارها و بارها با به پرواز در آوردن پرنده آهنین بال خود سایه امنیت را بر آسمان ایران بر قرار نمود. ایشان از خلبانانی بودند كه به همراه بزرگانی چون سرهنگ خلبان شهید خلعتبری, سرگرد خلبان شهید طالب مهر, سرگرد خلبان شهید اكرادی ,سرهنگ خلبان شهید دوران در هفتم آذر59 نیروی دریایی عراق را نابود كردند. كسی كه استاد خلبان بود و با هواپیماهای دیگر مثل , MIG 29 وF 5 هم پرواز می كرد ولی هواپیمای محبوبش فانتوم بود. از مسولیت های ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1. افسر خلبان كابین جلو هواپیمای اف چهار در پایگاه ششم شكاری بوشهر

2. افسر هماهنگ كننده آموزش خلبانان ایرانی در پاكستان

3. فرمانده عملیات پایگاه سوم شكاری همدان

4. فرمانده پایگاه سوم شكاری همدان

5. فرمانده پایگاه دهم شكاری چاه بهار

6. فرمانده پایگاه هفتم شكاری شیراز

7. معاونت هماهنگ كننده نیروی هوایی

لازم به ذكر است كه ایشان پس از تیمسار محققی بیشترین ساعت پرواز را با فانتوم دارند. همچنین پایگاه ششم شكاری بوشهر به نام این بزرگوار مزین شده است. در ادامه توجه شما را به خاطراتی از این بزرگوار كه توسط یكی از خلبانان هم پروازش نقل شده است جلب می نمایم. "

فرآوری: عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: ساجد و وبگاه کمک خلبان