تبیان، دستیار زندگی
در نتیجه تعریض جاده غربی تپه ایلامی «کلگه زرین» مسجدسلیمان توسط شهرداری این شهر، چنگال بیل مکانیکی با تندیس سنگی بالا تنه یک مرد باستانی برخورد کرد و اهمیت محوطه باستانی کلگه زرین را بار دیگر گوشزد کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیل‌ مکانیکی و تنه مرد باستانی


در نتیجه تعریض جاده غربی تپه ایلامی «کلگه زرین» مسجدسلیمان توسط شهرداری این شهر، چنگال بیل مکانیکی با تندیس سنگی بالا تنه یک مرد باستانی برخورد کرد و اهمیت محوطه باستانی کلگه زرین را بار دیگر گوشزد کرد.

بیل‌ مکانیکی و تنه مرد باستانی

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانای خوزستان با هدف جلوگیری از تعرض هرچه بیشتر و اطلاع‌رسانی برای نجاتاین محوطه باستانی گفت: تپه باستانی کلگه زرین یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی خوزستان است که توسط باستان‌شناسانی مثل گریشمن و سرافراز مشاهده شده اما در نهایت توسط علی اکبر سرافراز در سال 1352کاوش شد.

مجتبی گهستونی افزود: این تپه که به واسطه غنی بودنش به گاوطلایی (کلگه زرین) معروف است به شماره 1708در سال 1364در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از شمال و جنوب تپه در محاصره مغازه‌ها و خانه‌هایی است که به‌صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند.

گهستونی با بیان اینکه در غرب محوطه نیز جاده آسفالته‌ای قرار دارد که تعرض جدید ماشین آلات شهرداری در آن موقعیت قرار گرفته است گفت: در شرق تپه ساختمانی به نام بنگله 125قرار دارد که منزل دکتر یانگ یکی از نخستین پزشکان مناطق نفت خیز بود و در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی این ساختمان را به موزه مردم شناسی مسجدسلیمان تبدیل کرده است.

دبیر انجمن تاریانا درخصوص سرنوشت تندیس سنگی بالاتنه یک مرد باستانی گفت: «با تعریض جاده غرب تپه کلگه زرین، تندیس یک مرد با موها و ریش مجعد نمایان شد که با توجه به پرس‌و‌جوهای انجام شده احتمالا متعلق به دوره الیمایی است که عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی پس از کسب اطلاع از این تعرض با حضور در کلگه زرین مانع از ادامه کار شدند و سپس تندیس را با خود به اداره میراث فرهنگی شهرستان انتقال دادند.»

نقوشی که در هنگام عملیات حفاری پیدا شده گاوی را نشان می‌دهد که عقابی آن را به طرف مذبح یا قربانگاه هدایت می‌کند و در کنار مذبح فردی به همراه کودکی قرار دارد

گهستونی با اشاره به اینکه از سالیان گذشته در جنوب مسجدسلیمان و روی محوطه کلگه زرین ساخت و سازهای بی‌شماری صورت گرفته و سازمان میراث فرهنگی چندان نتوانسته برای جلوگیری از این ساخت و سازها اقدام نماید، گفت که این محوطه نیاز فوری به تعیین حریم و نجات بخشی اضطراری دارد.

علی‌اکبر سرافراز در سال 1352هنگام خاکبرداری از تپه کلگه زرین بقایای دیوارهای قدیمی که با سنگ و ملات و گچ ساخته شده بود را نمایان کرد. نقوشی که در هنگام عملیات حفاری پیدا شده گاوی را نشان می‌دهد که عقابی آن را به طرف مذبح یا قربانگاه هدایت می‌کند و در کنار مذبح فردی به همراه کودکی قرار دارد. سرافراز درخصوص اهمیت این تپه پیش‌تر گفته بود: نقوش به‌دست آمده از تپه کلگه زرین جلوه‌ای مطلوب از هنر معماری زمان است.

بخش هنری تبیان


منبع:

همشهری آنلاین